Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1429277_0001.png
2. december 2014
J.nr. 14-4888885
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 121 af 7. november 2014 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429277_0002.png
Spørgsmål
Af ministerens besvarelse af SAU (2012-13) alm. del, spørgsmål 231, fremgår det, at en
sænkning af registreringsafgiften med 1 pct. fordelt på både satsen på 105 pct. og satsen
på 180 pct. har en selvfinansieringsgrad på 95 pct. Vil ministeren redegøre for, hvor me-
get satsen på 180 pct. kan sænkes, før det resulterer i et provenutab for statskassen?
Svar
Skatteministeriet skønner, at selvfinansieringsgraden ved en nedsættelse af satsen på 180
pct. i registreringsafgiften på nuværende tidspunkt ligger under 100 pct. Med den aktuelle
kalibrering af Skatteministeriets bilvalgsmodel, som bl.a. er baseret på bilsalget i 2012 og
2013, er det således ikke muligt at nedsætte satsen på de 180 pct., uden at det medfører et
mindreprovenu, idet selvfinansieringsgraden ved en nedsættelse af satsen fra 180 pct. til
179 pct. har en selvfinansieringsgrad på knap 85 pct. Selvfinansieringsgraden er lavere ved
større nedsættelser og udgør ved en afskaffelse knap 55 pct., jf. besvarelsen af SAU
(2012-13) alm. del spørgsmål 608.
Den lavere selvfinansieringsgrad sammenlignet med selvfinansieringsgraden angivet i
besvarelsen af spørgsmål 231, skal bl.a. ses i lyset af, at beregningerne blev opdaterede og
konsoliderede i forbindelse med besvarelsen af SAU (2012-13) alm. del spørgsmål 608,
som var et opfølgende spørgsmål på spørgsmål 231, jf. note 1 til tabel 1 og tabel 2 i be-
svarelsen af SAU (2012-13) alm. del spørgsmål 608.
Den lavere selvfinansieringsgrad skal igen blandt andet ses i sammenhæng med de senere
års ændringer i sammensætningen af nybilsalget, herunder forbedringen af brændstoføko-
nomien, som har betydet, at det gennemsnitlige registreringsafgiftsniveau er faldet.
Side 2 af 2