Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1422948_0001.png
20. november 2014
J.nr. 14-4880234
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 118 af 6. november 2014 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Benny Engelbrecht
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422948_0002.png
Spørgsmål
Mener ministeren, at det er rimeligt, at man ikke får skattenedslag for seniorer i forbindel-
se med efterløn, når man først går på pension som 66-årig, fordi man har haft en periode
med langstidssygemelding? Der henvises til henvendelsen, der er omdelt internt som SAU
alm. del – bilag 37, hvor borgeren efter det oplyste er blevet påkørt af en bil.
Svar
Skattenedslagsordningen blev indført af den tidligere regering (Venstre og Konservativt Folke-
parti) og Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Ny Alliance. Seniornedslagsloven er mål-
rettet fuldtidsbeskæftigede seniorer. Den tidligere regering og aftaleparterne har ved lovens
tilblivelse lagt vægt på, at der var en form for dokumentation for, at de omfattede personer var
fuldtidsbeskæftigede.
Jeg har ikke mulighed for at tage konkret stilling til den henvendelse, som ligger til grund
for spørgsmålet. Jeg kan dog oplyse generelt om reglerne vedrørende kravet om fuldtids-
beskæftigelse.
Ifølge seniornedslagsloven er det blandt andet en betingelse for at opnå nedslaget, at
senioren hvert indkomstår fra vedkommende fylder 60 år til og med det indkomstår, hvor
senioren fylder 64 år, har en indkomst af en vis størrelse (indkomstkravet) og får indbetalt
ATP-bidrag fra sin arbejdsgiver som fuldtidsbeskæftiget medlem efter ATP-lovgivningen
regler (arbejdstidskravet).
Arbejdstidskravet vil typisk være opfyldt, hvis vedkommende har en ugentlig arbejdstid
på mindst 27 timer. Der er også taget højde for mindre perioder med sygdom, ledighed
m.v. i seniornedslagsloven, som indebærer, at den pågældende senior i disse perioder ikke
kan opfylde arbejdstidskravet. En lønmodtager anses således som fuldtidsbeskæftiget
efter arbejdstidskravet, hvis vedkommende i den 5–årige periode sammenlagt har fået
indbetalt ATP-bidrag, der svarer til 90 pct. af fuldt årsbidrag i perioden. En person kan
således have 6 måneders fravær fra arbejdsmarkedet eksempelvis på grund af sygdom
uden at falde uden for ordningen.
Jeg kan godt forstå, at det kan føles urimeligt for en senior, at vedkommende ikke kan opnå
skattenedslag på grund af en langtidssygemelding efter en påkørsel. Men det man skal have for
øje er, at ordningen er målrettet en relativ snæver persongruppe. Der har ved udformningen af
seniornedslaget været mange hensyn at tilgodese. Der er bl.a. lagt vægt på, at der er tale om en
midlertidig ordning, og at ordningen skal være så let at administrere som muligt. Når man tager
ovenstående i betragtning og også, at der er afsat begrænsede midler til ordningen, har det
været den tidligere regerings vurdering, at betingelserne for at opnå seniornedslag er fastsat så
rimelige som muligt.
Jeg har ikke planer om at ændre lov om skattenedslag for seniorer, der som nævnt blot er en
midlertidig ordning, der ophører i 2016.
Side 2 af 2