Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1510045_0001.png
19. marts 2015
J.nr. 14-4860304
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 107 af 3. november 2014 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om ministeren vil oversende en oversigt over samtlige eksisterende fradrag m.m. knyttet til biler og motorcykler og deres påvirkning af det samlede provenu fra registreringsafgiften, til skatteministeren
1510045_0002.png
Spørgsmål 107:
Vil ministeren oversende en oversigt over samtlige eksisterende fradrag m.m. knyttet til
biler og motorcykler og deres påvirkning af det samlede provenu fra registreringsafgiften?
Svaret bedes givet for 2013 samt indeholde skøn for 2014 og de kommende budgetover-
slagsår, de såkaldte BO-år. Svaret bedes samtidig opdelt efter salg til privat og til er-
hvervsmæssig brug. Det lovmæssige grundlag for alle fradrag bedes samtidig oplyst.
Svar
Af tabel 1 fremgår, hvilke fradrag og tillæg der gives i registreringsafgiften til person-,
varebiler og motorcykler, samt deres størrelse og det lovmæssige grundlag, jf. registre-
ringsafgiftsloven.
Nogle fradrag og tillæg gives i den afgiftspligtige værdi (afgiftsgrundlaget), mens andre
gives i afgiften. For de, som gives i den afgiftspligtige værdi, afhænger reduktionen i afgif-
ten af, hvilken marginal registreringsafgift, det konkrete køretøj betaler. Den marginale
registreringsafgift for almindelige personbiler udgør fx 105 pct. eller 180 pct. afhængig af,
om bilens værdi ligger over eller under en grænseværdi, som i 2013 udgør 79.000 kr. og i
2014 80.500 kr. Fradraget for fx radio på 1.000 kr., som gives i den afgiftspligtige værdi,
svarer dermed til en reduktion i afgiften på enten 1.050 kr. eller 1.800 kr. for en personbil.
Af tabel 2 fremgår værdien af de enkelte fradrag og tillæg i 2013 og 2014, opgjort på hhv.
private og erhverv. Værdierne er opgjort på baggrund af data fra Det Digitale Motorregi-
ster.
Opgørelsen omfatter alene fradrag og tillæg for nye biler og motorcykler. Der er således
ikke medtaget fx brugte importerede eller eksporterede køretøjer. For personbiler indgår
endvidere alene biler, som anvendes til privat personkørsel eller til taxi- og limousinekør-
sel. Det betyder, at fx campingvogne er udeladt.
For de fradrag og tillæg, som gives i den afgiftspligtige værdi, er der taget højde for, at
nogle almindelige personbiler og motorcykler har en afgiftspligtig værdi, som inden fra-
drag ligger over grænsen for betaling af afgift på 180 pct., men som efter fradrag kommer
under grænsen. Dermed får de en reduktion i afgiften på 180 pct. af en del af fradragene
og en reduktion på 105 pct. for den resterende del. For motorcykler drejer det sig alene
om motorcykler, der kun får fradrag for ABS. For personbiler er det valgt at opgøre vær-
dien af fradragene i rækkefølgen: Radio, ABS-bremser, airbags, ESP og sikkerhedsbe-
dømmelse efter NCAP, hvor der først er regnet med en reduktion i afgiften på 180 pct.
og derefter på 105 pct. Var der fx valgt den modsatte rækkefølge, ville fx værdien af fra-
draget for radio være mindre, mens det ville være større for sikkerhedsbedømmelse efter
NCAP. Alle personbiler, som får fradrag for integrerede sæder i opgørelsen, betaler 180
pct. registreringsafgift på marginalen.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om ministeren vil oversende en oversigt over samtlige eksisterende fradrag m.m. knyttet til biler og motorcykler og deres påvirkning af det samlede provenu fra registreringsafgiften, til skatteministeren
1510045_0003.png
Tabel 1. Fradrag og tillæg i registreringsafgiften for biler og motorcykler
Fradrags-
beløb
Personbiler
Fradrag i den afgiftspligtige værdi
Radio
Særlige integrerede barnesæder
ABS-bremser
Airbag, v. mindst 3 stk., for 3. til 6. stk., pr. stk.
Airbag v. ingen airbags
Airbag v. 1 stk.
ESP
Mindst 5 stjerner efter Euro NCAP-test
Fradrag i afgiften
Selealarmer, pr. stk. (maks. 3 stk.)
Benzinbiler med brændstofforbrug under 16 km/l, kr. pr. km/l
Dieselbiler mv. med brændstofforbrug under 17 km/l i 2013,
17,5 km/l i 2014 og 18 km/l i 2015, kr. pr. km/l
Benzinbiler med brændstofforbrug over 16 km/l, kr. pr. km/l
Dieselbiler mv. med brændstofforbrug over 18 km/l, kr. pr. km/l
Varebiler
Fradrag i den afgiftspligtige værdi
Radio
ABS-bremser
Airbag, v. mindst 3 stk., for 3. til 6. stk., pr. stk.
Airbag v. ingen airbags
Airbag v. 1 stk.
ESP
Fradrag i afgiften
Selealarmer, pr. stk. (maks. 3 stk.)
Benzinbiler med brændstofforbrug under 16 km/l, kr. pr. km/l
Dieselbiler mv. med brændstofforbrug under 16,5 km/l i 2013,
17 km/l i 2014 og 17,5 km/l i 2015, kr. pr. km/l
Benzinbiler med brændstofforbrug over 16 km/l, kr. pr. km/l
Dieselbiler mv. med brændstofforbrug over 18 km/l, kr. pr. km/l
Motorcykler
Fradrag i beregningsgrundlaget
Radio
ABS-bremser
Anm.: Tillæg er angivet som negativt fradrag.
1) Gælder ikke fx taxaer og limousiner.
2) Gælder kun de mindre varebiler, dvs. varebiler med en totalvægt på op til 2,5 tons samt varebiler med en vægt på over
2,5 tons som enten ikke er åbne eller som har sideruder bag førersædet i bilens venstre side.
Registrerings-
afgiftsloven
1.000 kr.
6.000 kr.
3.750 kr.
1.280 kr.
-7.450 kr.
-3.725 kr.
2.500 kr.
2.000 kr.
§ 8, stk. 3
§ 8, stk. 6
§ 8, stk. 7
§ 8, stk. 7
§ 4, stk. 5
§ 4, stk. 5
§ 8, stk. 7
§ 8, stk. 7
200 kr.
4.000 kr.
1)
4.000 kr.
1)
-1.000 kr.
1)
-1.000 kr.
1)
§ 3, stk. 2
§ 4, stk. 2
§ 4, stk. 2
§ 4, stk. 3
§ 4, stk. 3
1.000 kr.
3.750 kr.
1.280 kr.
-7.450 kr.
2)
-3.725 kr.
2)
2.500 kr.
§ 8, stk. 3
§ 8, stk. 7
§ 8, stk. 7
§ 5, stk. 7
§ 5, stk. 7
§ 8, stk. 7
200 kr.
4.000 kr.
2)
4.000 kr.
2)
-1.000 kr.
2)
-1.000 kr.
2)
§ 3, stk. 2
§ 5, stk. 4
§ 5, stk. 4
§ 5, stk. 5
§ 5, stk. 5
1.000 kr.
4.165 kr.
§ 8, stk. 3
§ 8, stk. 7
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om ministeren vil oversende en oversigt over samtlige eksisterende fradrag m.m. knyttet til biler og motorcykler og deres påvirkning af det samlede provenu fra registreringsafgiften, til skatteministeren
1510045_0004.png
For personbiler, der anvendes som taxaer og limousiner er anvendt samme princip. For
taxaer udgjorde afgiften i 2013 og 2014 dog 0 pct. af bilens afgiftspligtige værdi op til
230.000 kr. og 70 pct. af resten, mens afgiften for limousiner udgjorde 0 pct. af bilens
afgiftspligtige værdi op til 12.100 kr. og 20 pct. af resten. Værdien af fradragene er opgjort
i samme rækkefølge som for de almindelige personbiler, men hvor de integrerede sæder
er medtaget til sidst.
Registreringsafgiften for de største varebiler, med en totalvægt på over 3 tons, kan mak-
simalt udgøre 56.000 kr. For de varebiler, som betaler den maksimale registreringsafgift,
er værdien af deres fradrag opgjort til nul.
I opgørelsen er der endvidere taget højde for, at nogle almindelige person- og varebiler
ikke får den fulde værdi af fradraget for brændstofeffektivitet. Årsagen til dette er, at de
når mindsteregistreringsafgiften, som udgør 20.000 kr. for personbiler og 0 kr. for varebi-
ler, inden fradraget for brændstofeffektivitet er udnyttet fuldt ud. For varebilerne gør det
samme sig gældende for selealarmer, men for personbilerne opgøres mindsteregistre-
ringsafgiften eksklusiv fradraget for selealarmer, som gives, uanset om mindsteregistre-
ringsafgiften i øvrigt er nået eller ej.
Fordelingen på private og erhverv er opgjort på baggrund af oplysninger om køretøjets
første ejer. Dog er værdien af fradragene for taxaer og limousiner opgjort som erhverv.
Der kan registreres flere ejere af et køretøj, og i enkelte tilfælde er der indberettet både
privat og erhverv som første ejer. I de tilfælde er værdien af fradragene fordelt ligeligt på
private og erhverv.
Erhvervenes andel af de nyregistrerede personbiler i et år udgør typisk i størrelsesordenen
40 pct., men varierer fra år til år. Imidlertid udgør de en langt mindre andel af bestanden
af personbiler, da virksomhederne ofte videresælger bilerne, når de er nogle år gamle.
Hermed overvurderes det i den opgjorte fordeling, hvor stor en andel af værdien af tillæg
og fradrag, der reelt forbruges i erhvervene. En del af bilerne, der nyregistreres til erhverv,
er endvidere firmabiler (fri bil til rådighed), ligesom en del er leasingbiler, som leases til
private.
På Finanslovens §38. ”Skatter og afgifter” budgetteres der alene i finansåret. For registre-
ringsafgiften budgetteres der endvidere ikke isoleret set med en udvikling i de gennem-
snitlige fradrag og tillæg pr. køretøj. Der er derfor ikke vist skøn for 2015 eller de følgen-
de år.
Det skal bemærkes, at det ikke er muligt at sammenligne de opgjorte værdier af fradrage-
ne og tillæggene direkte med det årlige provenu fra registreringsafgiften. Det skyldes, at
registreringsafgiften for leasingbiler kan betales forholdsmæssigt i forhold til leasingperio-
dens længde, mens fradragene og tillæggene beregningsteknisk er opgjort totalt i det år,
hvor bilerne er indregistreret.
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om ministeren vil oversende en oversigt over samtlige eksisterende fradrag m.m. knyttet til biler og motorcykler og deres påvirkning af det samlede provenu fra registreringsafgiften, til skatteministeren
1510045_0005.png
Tabel 2. Fradrag og tillæg i registreringsafgiften for biler og motorcykler
(mio. kr.)
Privat
Personbiler
Fradrag i den afgiftspligtige værdi
Radio
Særlige integrerede barnesæder
ABS-bremser
Airbags
ESP
Mindst 5 stjerner efter Euro NCAP-
test
Fradrag i afgiften
Selealarmer, pr. stk. (maks. 3 stk.)
Fradrag for brændstofforbrug
1)
2013
Erhverv
I alt
2014
Privat Erhverv
I alt
160
10
600
710
370
220
90
40
330
420
210
150
250
40
930
1.130
580
370
140
0
540
650
340
200
110
30
410
530
260
180
250
40
950
1.170
600
380
50
2.670
30
1.150
80
3.820
50
2.490
30
1.560
80
4.060
Varebiler
Fradrag i den afgiftspligtige værdi
Radio
ABS-bremser
Airbags
ESP
Fradrag i afgiften
Selealarmer, pr. stk. (maks. 3 stk.)
Fradrag for brændstofforbrug
2)
0
0
10
0
10
30
10
10
10
30
20
20
0
10
10
0
10
30
20
20
10
40
20
20
0
50
0
150
0
200
0
70
0
200
10
270
Motorcykler
Fradrag i beregningsgrundlaget
Radio
ABS-bremser
0
10
0
0
0
10
0
10
0
0
0
10
Anm.: Tillæg er angivet som negativt fradrag. Beløb er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Summen af ”privat” og ”erhverv”
svarer ikke nødvendigvis til ”I alt”, hvilket skyldes afrunding. Fordelingen på private og erhverv er opgjort på baggrund af
oplysninger om første registrerede ejer af køretøjet, og om der er tale om hhv. et CPR-nr. eller et CVR-nr. Dog er værdien
af fradragene for taxaer og limousiner opgjort som erhverv. Der kan registreres flere ejere af et køretøj, og i enkelte tilfælde
er der indberettet både et CPR-nr. og et CVR-nr., som ejer. Her er værdien af fradragene fordelt ligeligt på private og
erhverv.
1) Gælder ikke fx taxaer og limousiner.
2) Gælder kun de mindre varebiler, dvs. varebiler med en totalvægt på op til 2,5 tons samt varebiler med en vægt på over
2,5 tons som enten ikke er åbne eller som har sideruder bag førersædet i bilens venstre side.
Kilde: Det Digitale Motorregister.
Det skal endelig bemærkes, at den opgjorte værdi af fradrag og tillæg ikke kan opfattes
som et udtryk for fradragenes og tillæggenes samlede provenuvirkning, fordi der ikke
tages højde for afledte adfærdsændringer. En afskaffelse af et fradrag vil fx betyde, at
registreringsafgiften stiger. Det må forventes at føre til et lavere bilsalg, hvilket isoleret set
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om ministeren vil oversende en oversigt over samtlige eksisterende fradrag m.m. knyttet til biler og motorcykler og deres påvirkning af det samlede provenu fra registreringsafgiften, til skatteministeren
1510045_0006.png
vil reducere provenuet fra registreringsafgiften samt fra de øvrige bilafgifter og brænd-
stofafgifterne. En forhøjelse af registreringsafgiften må desuden forventes at reducere
provenuet fra moms og andre afgifter (tilbageløb).
Side 6 af 6