Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1421787_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
18. november 2014
Budget- og planlæg-
ningskontoret
Sagsbeh: Morten Chjeffer Ras-
mussen
Sagsnr.: 2014-0030-2693
Dok.:
1359028
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 94 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. oktober 2014.
Mette Frederiksen
/
Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 94 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for, om ministeren finder det nu-
værende bevillingssystem for tilskud til retshjælpskontorer,
herunder tidspunktet for meddelelse af bevilling for finansåret,
hensigtsmæssig, eller om ministeren vil være med til at se på
en ændring af reglerne. Der henvises til bekendtgørelse om til-
skud til retshjælpskontorer og advokatvagter samt til REU alm.
del – bilag 186 (folketingsåret 2013-14).”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Civilstyrelsen.
Jeg mener umiddelbart på baggrund af Civilstyrelsens udtalelse, at den nu-
værende ordning afspejler en hensigtsmæssig balance mellem kravet om
nødvendig dokumentation og en effektiv tilskudsforvaltning. Civilstyrel-
sen har udtalt følgende:
”Civilstyrelsen har med hjemmel i retsplejelovens §§ 323 og
324 udstedt bekendtgørelse nr. 637 af 11. juni 2014 om tilskud
til retshjælpskontorer og advokatvagter (tilskudsbekendtgørel-
sen) og bekendtgørelse nr. 638 af 11. juni 2014 om revisions-
instruks for tilskud omfattet af retsplejelovens § 323, stk. 7, og
§ 324 (revisionsinstruksen).
Disse regelsæt fastsætter rammerne for Civilstyrelsens årlige
uddeling af tilskud til godkendte retshjælpsinstitutioner.
Retshjælpsinstitutionernes ansøgninger om tilskud skal være
Civilstyrelsen i hænde inden 1. marts i det finansår tilskuddet
vedrører, hvorefter styrelsen inden 1. maj samme år træffer af-
gørelse om, i hvilket omfang der kan ydes tilskud, jf. tilskuds-
bekendtgørelsens § 10.
Uddelingen af tilskud sker fra retshjælpspuljen, der hvert år af-
sættes på finansloven. Retshjælpspuljen blev som følge af en
aftale mellem regeringen og Enhedslisten for årene 2012 og
2013 forhøjet med 7,5 mio. kr. årligt, således at der hvert år på
finansloven var afsat i alt 21 mio. kr. til retshjælpspuljen.
For finansåret 2014 blev forhøjelsen af retshjælpspuljen vide-
reført ved aktstykke nr. 58 af 16. januar 2014. Retshjælpspul-
jens størrelse for 2014 var derfor først endelig på dette tids-
punkt. Forhøjelsen er endvidere indarbejdet i finanslovsforsla-
get for 2015 for årene 2015-2018.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Retshjælpsinstitutionerne skal i forbindelse med en ansøgning
om tilskud indsende årsregnskab og årsberetning for det fore-
gående år, jf. tilskudsbekendtgørelsens § 10, stk. 1. Oplysnin-
gerne er nødvendige for Civilstyrelsens vurdering af, hvilke
rimelige driftsudgifter retshjælpsinstitutionerne kan forventes
at have samt for beregningen af retshjælpskontorernes aktivi-
tetstilskud, som foretages på baggrund af kontorernes opgørel-
se af antallet af rådgivninger i det forgangne år, jf. tilskudsbe-
kendtgørelsens § 5.
Regnskaber og oplysning om institutionernes aktivitet er desu-
den nødvendig for en hensigtsmæssig og forsvarlig forvaltning
af retshjælpspuljens midler.
Civilstyrelsen bemærker i den forbindelse, at Rigsrevisionen i
forbindelse med revision af styrelsens forvaltning af tilskud til
retshjælpsinstitutioner i december 2013, påpegede, at styrelsen
bør sikre, at den krævede dokumentation foreligger, inden til-
sagn om tilskud afgives. Rigsrevisionen påpegede tillige nød-
vendigheden af hensigtsmæssige regler for institutionernes
regnskabsaflæggelse og revision, herunder nødvendigheden af,
at der foreligger underskrevne årsrapporter og revisionsproto-
kollater til styrelsens gennemgang.
I medfør af tilskudsbekendtgørelsens § 9, nr. 3, kan Civilsty-
relsen stille krav om revision af retshjælpsinstitutionernes
regnskaber. Efter bestemmelsen er det et vilkår for tilskud til
retshjælpsinstitutioner, der modtager tilskud på 250.000 kr. el-
ler derover, at der aflægges reviderede regnskaber i henhold til
revisionsinstruksen.
Udarbejdelse af reviderede årsregnskaber vil rent praktisk ikke
kunne færdiggøres på et tidligere tidspunkt end i 1. kvartal i
det efterfølgende år.
Regnskabsmæssige oplysninger, herunder om den konkrete
anvendelse af tilskudsmidlerne og om eventuelle overskud, er
helt afgørende for Civilstyrelsens vurdering af, i hvilket om-
fang en ansøgning om tilskud kan imødekommes.
Overordnet sondres der ved uddeling af tilskud mellem blandt
andet basis- og aktivitetstilskud, jf. tilskudsbekendtgørelsens §
3. Opdelingen i basis- og aktivitetstilskud er en udmøntning af
Retsplejerådets overvejelser i betænkning 1436/2004, Reform
af den civile retspleje III, Adgang til Domstolene, kapitel 8,
side 345ff.
Tilskudsordningen hviler på den forudsætning, at tilskudsmid-
lerne skal fordeles mellem alle godkendte institutioner, således
at basistilskuddet skal dække institutionernes rimelige drifts-
udgifter. Aktivitetstilskuddet, som kun kan gives til rets-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hjælpskontorer, skal afspejle den konkrete aktivitet i form af
antallet af rådgivninger, som kontoret har ydet det foregående
år.
Basistilskuddet er således afhængigt af størrelsen af de samle-
de godkendte rimelige driftsudgifter. Overstiger summen af
rimelige udgifter for alle institutioner, det beløb, der er afsat til
basistilskud, er konsekvensen, at der foretages en forholds-
mæssig reduktion blandt tilskudsmodtagerne, jf. tilskudsbe-
kendtgørelsens § 4, stk. 6.
Tilsvarende skal det beløb, der er afsat til aktivitetstilskud, for-
deles blandt retshjælpskontorerne på baggrund af kontorernes
oplysninger om, hvor mange rådgivninger, der er ydet i det fo-
regående år.
Godkendelse af nye institutioner medfører, at flere institutioner
skal deles om midlerne.
Denne indbyrdes afhængighed ved tilskudsmidlernes fordeling
betyder, at afgørelse om årets tilskud skal ske samtidigt for alle
godkendte institutioner. Den aktivitetsbaserede del af den sam-
lede retshjælpspulje medfører endvidere, at det ikke er muligt
at gøre tilskuddet helt eller delvist fast over flere år.
For at imødekomme et eventuelt behov blandt de godkendte
institutioner om udbetaling af et foreløbigt tilskud til dækning
af driftsudgifter i perioden 1. januar til 1. maj udbetaler Civil-
styrelsen efter anmodning et a conto beløb. I januar og februar
måned 2014 blev der således foretaget a conto udbetalinger til
10 retshjælpsinstitutioner.”
4