Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1421771_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. november 2014
Strafferetskontoret
Rasmus Nexø Jensen
2014-0030-2685
1356408
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 86 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. oktober 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 86 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes forholde sig til den holdning, som statsad-
vokaten i Viborg giver udtryk for i artiklen ”Latterlig lav straf
for falske bombetrusler”, bragt i Metroxpress den 23. oktober
2014, vedrørende at straffen for falske bombetrusler er for lav.
Ministeren bedes endvidere oplyse, om ministeren finder, at
der er et behov for at skærpe straffen, dog med undtagelse for
såkaldte drengestreger eller hvor handlingen er udført af en
psykisk syg person”
Svar:
1.
Jeg vil indledningsvist slå fast, at vi som samfund ikke skal acceptere, at
personer spreder frygt og hindrer myndighederne i at udøve deres funktio-
ner ved at fremsætte bombetrusler. Sådanne handlinger har meget vidtræk-
kende konsekvenser, og de pågældende gerningsmænd skal naturligvis
idømmes en passende straf herfor.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, som har oplyst følgende:
”Fremsættelse af en trussel om, at en bombe vil sprænge på et givet
tid sted og tidspunkt, er omfattet af straffelovens § 266 om trusler,
som har en strafferamme på bøde eller fængsel indtil 2 år.
Der vil endvidere typisk være tale om en overtrædelse af straffelo-
vens § 135 om forårsagelse af ugrundet udrykning af politi, ambu-
lance, redningsberedskab m.v., som har en strafferamme på bøde el-
ler fængsel indtil 3 måneder.
Hvis gerningsmanden fremsætter truslen for f.eks. at få nogen til at
gøre eller undlade noget, vil der endvidere kunne være tale om ulov-
lig tvang efter straffelovens § 260, stk. 1. Denne bestemmelse har en
strafferamme på bøde eller fængsel indtil 2 år.
Endelig kan der i forbindelse med bombetrusler mod for eksempel
banegårde, lufthavne, færgeterminaler m.v. også være tale om over-
trædelse af straffelovens § 193 vedrørende omfattende forstyrrelser
af driften af almindelige samfærdselsmidler, som har en strafferam-
me på bøde eller fængsel indtil 6 år.
Det er Rigsadvokatens vurdering – baseret på trykt retspraksis og
Rigsadvokatens umiddelbare kendskab i øvrigt til retspraksis på om-
rådet – at bombetrusler i dag typisk straffes med fængsel af 20-30
dages varighed. I nogle tilfælde gøres straffen betinget blandt andet
som følge af gerningsmandens personlige forhold, herunder den på-
gældendes eventuelle unge alder. Som i andre straffesager fastsættes
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
straffen efter en konkret vurdering af den enkelte sags omstændighe-
der. Der henvises i øvrigt til besvarelsen af 19. februar 2014 af
spørgsmål nr. 388 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Jeg kan endvidere oplyse, at der med henblik på koordinering af,
hvilke generelle emner der på det strafferetlige område bør søges
indbragt for Højesteret, er etableret et forum bestående af repræsen-
tanter for Rigsadvokaten, de regionale statsadvokater samt forsvars-
advokaterne. På forummets seneste møde i september 2014 var der
enighed om at udpege blandt andet strafudmålingen i sager om bom-
betrusler som et fokusområde, som det vil være hensigtsmæssigt at
få Højesterets stillingtagen til.
Med henblik på at afklare, om der bør ske en større nuancering i
strafudmålingen i sager om bombetrusler, vil anklagemyndigheden
på den baggrund søge at indbringe egnede sager for Højesteret om
strafniveauet i de mere alvorlige sager, hvor der – ud over udrykning
af politi og redningsmandskab – er tale om for eksempel mere vidt-
rækkende økonomiske konsekvenser for de berørte, herunder med
henblik på nærmere afklaring af hvilke forhold der skal tillægges
skærpende betydning i forhold til strafudmålingen.”
3.
Jeg noterer mig med tilfredshed, at Rigsadvokaten har anført, at ankla-
gemyndigheden med henblik på at afklare, om der bør ske en større nuan-
cering i strafudmålingen i sager om bombetrusler, vil søge at indbringe eg-
nede sager for Højesteret.
3