Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1422113_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. november 2014
Forvaltningsretskontoret
Inge Birgitte Møberg
2014-0030-2669
1351196
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 81 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. oktober 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Inge Birgitte Møberg
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 81 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”I artiklen ”Tavshedspligt overfor Folketinget” af John Vogter
og Jens Erik Stausbøll, begge Justitsministeriet, publiceret i Ju-
risten nr. 8, 1990, side 359, konkluderes det, at ”… det utvivl-
somt antages at en offentlig myndighed i almindelighed uden
at komme i konflikt med lovgivningens regler om tavsheds-
pligt vil kunne videregive også fortrolige oplysninger til andre
offentlige myndigheder herunder Folketinget, idet videregivel-
sen ikke kunne anses for uberettiget når oplysningerne videre-
gives fordi den anden myndighed har et sagligt behov for at
få oplysningerne”. På side 71 i ”Beretning og indstilling i an-
ledning af tjenstlig undersøgelse mod departementschef Anne
Kristine Axelsson og afdelingschef Jens-Christian Bülow”, af-
givet den 2. maj 2014” fremgår at, ”Det var vores opfattelse, at
vi på grund af vores tavshedspligt ikke kunne medvirke til, at
udvalgsmedlemmerne fik den reelle begrundelse, da det ville
kunne afsløre oplysninger, som var klassificerede som hemme-
lige.” Kan ministeren i betragtning af overstående bekræfte, at
når justitsministeren ikke valgte at fortælle Retsudvalget den
reelle begrundelse for aflysning af besøget på Christiania, så
handlede det ikke om, at det ikke var lovligt at videregive de
fortrolige oplysninger om den reelle begrundelse for aflysnin-
gen, men at justitsministeren og ledende embedsmænd tilsyne-
ladende ikke stolede på Retsudvalgets evne til at sikre, at for-
trolige oplysninger ikke kom til offentlighedens kendskab?”
Svar:
1.
Offentlig ansatte er undergivet tavshedspligt. Det følger således af for-
valtningslovens § 27, at den, der virker inden for den offentlige forvalt-
ning, har tavshedspligt med hensyn til fortrolige oplysninger.
Det følger af straffelovens § 152, stk. 1, at den, som virker eller har virket i
offentlig tjeneste eller hverv, og som uberettiget videregiver eller udnytter
fortrolige oplysninger, som den pågældende har fået kendskab til, kan
straffes.
Det følger af straffelovens § 152, stk. 3, at en oplysning er fortrolig, når
den ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som sådan, eller
når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væ-
sentlige hensyn til offentlige eller private interesser.
Straffeloven indeholder således ikke en nærmere angivelse af, hvilke of-
fentlige eller private interesser der kan føre til, at en oplysning må anses
for fortrolig. Om en oplysning må anses for fortrolig beror derfor hovedsa-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gelig på regler uden for straffeloven. Bl.a. forvaltningslovens § 27, stk. 1-
4, indeholder en nærmere opregning af de hensyn, der kan føre til, at en
oplysning er fortrolig. Det følger bl.a. heraf, at oplysninger om enkeltper-
soners private, herunder økonomiske, forhold, er omfattet af tavshedsplig-
ten, jf. forvaltningslovens § 27, stk. 1, og at der gælder tavshedspligt, når
det er af væsentlig betydning for statens sikkerhed eller rigets forsvar, jf.
forvaltningslovens § 27, stk. 2.
Der kan i øvrigt generelt henvises til Niels Fenger, Forvaltningsloven med
kommentarer (1. udgave 2013), side 673ff.
2.
Det er alene
uberettiget
videregivelse (eller udnyttelse) af fortrolige op-
lysninger, der kan straffes efter reglerne i straffelovens § 152. Det følger
endvidere af straffelovens § 152 e, at § 152 ikke omfatter tilfælde, hvor
den pågældende er forpligtet til at videregive oplysningen eller handler i
berettiget varetagelse af åbenbar almen interesse eller af eget eller andres
tarv.
Det vil afhænge af en konkret vurdering – herunder af oplysningens karak-
ter, til hvem oplysningen er videregivet og under hvilke omstændigheder –
om en videregivelse af en fortrolig oplysning udgør et brud på straffelo-
vens almindelige regler om tavshedspligt. Denne konkrete vurdering hen-
hører i sidste ende under domstolene.
I Niels Fenger, Forvaltningsloven med kommentarer (1. udgave 2013), an-
føres bl.a. følgende om spørgsmålet om vurderingen af, om en videregivel-
se af fortrolige oplysninger er
berettiget:
”Hvor spørgsmålet ikke er reguleret ved særlig lov, må det ved
en vurdering af videregivelsens berettigelse bl.a. indgå, om vi-
deregivelsen reelt har karakter af offentliggørelse af oplysnin-
gerne til en ubestemt kreds af personer, og om det i givet fald
således er uden for forvaltningsmyndighedens kontrol, hvem
der efterfølgende modtager oplysningerne, jf. betænkning
1516/2010 om offentlige myndigheders offentliggørelse af
kontrolresultaterm.v., s. 19. Forbeholdet om ”uberettiget” sig-
ter på den baggrund særlig til situationer, hvor en videregivelse
sker til en snæver kreds under særligt legitimerende omstæn-
digheder, jf. for eksempler herpå nedenfor under pkt. 2.3-2.5.
Af samme grund må det indgå i berettighedsvurderingen, om
også modtagerne af oplysningerne er underlagt tavshedspligt
med hensyn til de pågældende oplysninger.”
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
Der er ikke i lovgivningen fastsat generelle regler om spørgsmålet om
berettigelsen af videregivelse af fortrolige oplysninger til Folketinget og
dets udvalg.
Hvis der er tale om oplysninger, som er omfattet af den almindelige ad-
gang til aktindsigt efter offentlighedsloven (og dermed vil skulle udleveres
til enhver, der måtte anmode om det), vil en minister naturligvis kunne vi-
deregive oplysninger til Folketinget eller et af dets udvalg.
Det antages endvidere, at en minister normalt vil være berettiget til at vide-
regive fortrolige oplysninger til Folketinget, hvis der er sagligt behov for
det.
Der kan i den forbindelse henvises til John Vogter og Jens Erik Stausbøll
”Tavshedspligt over for Folketinget”, artikel trykt i Juristen (nr. 8/1990),
side 359, hvor der bl.a. anføres følgende:
”På den baggrund må det utvivlsomt antages, at en offentlig
myndighed i almindelighed uden at komme i konflikt med lov-
givningens regler om tavshedspligt vil kunne videregive også
fortrolige oplysninger til andre offentlige myndigheder, herun-
der Folketinget, idet videregivelsen ikke vil kunne anses for
uberettiget, når oplysningerne videregives, fordi den anden
myndighed har et sagligt behov for at få oplysningerne.”
Der kan endvidere henvises til Niels Fenger, Forvaltningsloven med kom-
mentarer (1. udgave 2013), side 766, hvor der bl.a. anføres følgende:
”Uden for de tilfælde, hvor der i lovgivningen er gennemført
en særlig regulering af spørgsmålet, er retsstillingen mellem
forvaltningen og Folketinget den, at der i almindelighed består
en ret – men ikke en pligt – til at videregive oplysninger af for-
trolig karakter, når oplysningerne efter ministerens skøn må
antages at være af saglig betydning for Folketingets virksom-
hed. Det gælder både i relation til videregivelse af egen drift og
med hensyn til videregivelse, der sker, fordi Folketinget eller
et af dets udvalg anmoder om de pågældende oplysninger.
Denne vidtgående videregivelsesadgang hænger sammen med,
at det er Folketingets opgave at føre kontrol med ministrenes
administration af lovgivningen. En minister må derfor i meget
vidt omfang være berettiget til at videregive fortrolige oplys-
ninger til f.eks. et folketingsudvalg, når det er nødvendigt med
henblik på at besvare udvalgets spørgsmål, eller oplysningerne
i øvrigt anses for relevante for udvalgets virksomhed.”
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Om spørgsmålet om, hvilke oplysninger som bør videregives til Folketin-
get, anfører Niels Fenger, Forvaltningsloven med kommentarer (1. udgave
2013), side 768, bl.a. følgende:
”I hvilket omfang forvaltningen – inden for de rammer, som
straffeloven og persondataloven overlader forvaltningen – bør
videregive fortrolige oplysninger til Folketinget, må afgøres på
grundlag af en konkret afvejning fra område til område.[…]
Oplysninger, som er af særlig fortrolig karakter, og som efter
deres indhold kun bør være tilgængelige for en stærkt begræn-
set personkreds, kan der også være grund til ikke i almindelig-
hed at videregive til Folketingets stående udvalg. I stedet kan
der fra område til område etableres en ordning, hvor oplysnin-
gerne videregives til f.eks. parlamentariske udvalg med ganske
få medlemmer, som i øvrigt har en særlig indsigt i området.”
Om videregivelse af oplysninger af særlig fortrolig karakter anføres tilsva-
rende i John Vogter og Jens Erik Stausbøll, ”Tavshedspligt over for Folke-
tinget”, artikel trykt i Juristen (nr. 8/1990), side 365:
”Oplysninger, som er af særlig fortrolig karakter, f.eks. oplys-
ninger af betydning for statens sikkerhed, og som efter deres
indhold kun bør være tilgængelige for en stærkt begrænset per-
sonkreds, kan der også være grund til ikke i almindelighed at vi-
deregive til Folketingets stående udvalg. I stedet kan der fra om-
råde til område etableres en ordning, hvor oplysningerne videre-
gives til f.eks. parlamentariske udvalg med ganske få medlem-
mer, som i øvrigt har en særlig indsigt i området.”
Der kan tillige henvises til Folketingets Lovsekretariats notat af 14. de-
cember 2004 om ministres oplysningspligt i forhold til Folketinget (REU
Alm. del – bilag 198, folketingsåret 2004-05 (2. samling)).
4.
Justitsministeriet kan i forlængelse heraf oplyse, at oplysninger af væ-
sentlig betydning for statens sikkerhed, herunder oplysninger der vedrører
Politiets Efterretningstjenestes operationer og kilder mv., efter fast praksis
ikke videregives til Folketingets stående udvalg.
Der kan i den forbindelse som eksempel henvises til ministeriets besvarel-
se af 23. september 2013 af spørgsmål nr. 68 (Alm. del) fra Indfødsretsud-
valget, hvor det er anført, at Justitsministeriet ikke i praksis vil oversende
oplysninger til Folketingets udvalg, hvis videregivelse af oplysningerne vil
kunne skade Politiets Efterretningstjenestes arbejde.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Justitsministeriet skal endvidere i forlængelse heraf bemærke, at Folketin-
gets Udvalg vedrørende Efterretningstjenesterne (Folketingets Kontrolud-
valg) er etableret med det formål at have indseende med forsvarets og poli-
tiets efterretningstjenester.
Det er en forudsætning for, at Kontroludvalget kan varetage sit formål, at
medlemmerne af udvalget kan blive orienteret om klassificerede forhold
om bl.a. Politiets Efterretningstjenestes virksomhed, som øvrige udvalg i
Folketinget ikke har adgang til. Af samme grund følger det af kontrolud-
valgslovens § 5, at udvalgets medlemmer og sekretærer er forpligtet til at
bevare tavshed om, hvad de erfarer i udvalget.
Det bemærkes endvidere, at den tidligere justitsminister Morten Bødskov
under samrådet den 10. december 2013 oplyste, at han var helt indstillet
på, at Folketingets Kontroludvalg kunne få en nærmere orientering om det
konkrete trusselsbillede, der forelå omkring besøget den 29. februar 2012.
5.
I forhold til den konkrete sag, som omtales i spørgsmålet, kan Justitsmi-
nisteriet henvise til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 83 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg.
6