Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1422101_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. november 2014
Forvaltningsretskontoret
Inge Birgitte Møberg
2014-0030-2665
1351136
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 77 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. oktober 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Inge Birgitte Møberg
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 77 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes oversende den i ”Beretning og indstilling i
anledning af tjenstlig undersøgelse mod departementschef An-
ne Kristine Axelsson og afdelingschef Jens-Christian Bülow”,
afgivet den 2. maj 2014, omtalte bilagssamling indsamlet af
kammeradvokaten til Folketingets Retsudvalg, evt. i fortrolig-
hed.”
Svar:
1.
Den omtalte bilagssamling består af to bilagssamlinger: Justitsministeri-
ets bilagssamling og bisiddernes bilagssamling. Bilagssamlingerne er ud-
arbejdet til brug for det tjenstlige forhør og indgår i de pågældendes perso-
nalesager.
Bilagssamlingerne består primært af følgende materialetyper:
-
-
Avisartikler
Besvarelser af udvalgsspørgsmål fra Folketingets Retsudvalg med
bilag, herunder udkast til besvarelserne og mailkorrespondance
herom
Redegørelser fra de to indberettede tjenestemænd og to andre an-
satte i Justitsministeriet
E-mailkorrespondance vedrørende planlægning og aflysning af
Retsudvalgets studietur til Christiania
Morten Bødskovs presseudtalelse af 19. november 2013, herunder
forskellige udkast til udtalelsen og mailkorrespondance herom
E-mail om trusselsvurderingen til brug for samrådet den 10. de-
cember 2013
PET’s redegørelse af 2. december 2013 og tilhørende oversendel-
sesbrev til Folketingets Retsudvalg, herunder udkast til oversendel-
sesbrev og mailkorrespondance herom
Notater fra møde den 24. april 2012 med deltagelse af bl.a. de to
indberettede tjenestemænd, Morten Bødskov, Anne Baastrup og
Karina Lorentzen
Morten Bødskovs besvarelse af mundtligt § 20-spørgsmål
2
-
-
-
-
-
-
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
Talepunkter til Morten Bødskov vedrørende Christiania-besøget
Udskrift af SMS-korrespondance mellem særlig rådgiver Trine
Maria Ilsøe og Anne Baastrup
E-mailkorrespondance vedrørende udkast til besvarelser af ud-
valgsspørgsmål fra Folketingets Retsudvalg
Udkast til samrådstale og tilhørende beredskaber samt mailkorre-
spondance herom
E-mails til Kammeradvokaten fra Anne Baastrup
DVD’er med optagelser af samrådene, som fandt sted den 10. de-
cember 2013 og den 17. januar 2014
Materiale vedrørende den ansættelsesretlige proces (anmodning om
redegørelse, høring over påtænkt suspension mv.)
-
-
-
-
-
Dele af bilagssamlingen er optrykt eller gengivet direkte i beretningen.
Det bemærkes i den forbindelse, at de pågældendes personalesager er af-
sluttet med en beretning, som regeringen har taget til efterretning.
Under normale omstændigheder offentliggøres en sådan beretning ikke. I
denne sag er beretningen imidlertid under hensyn til den offentlige interes-
se, der har været, helt ekstraordinært offentliggjort.
2.
Personalesager er undtaget fra aktindsigt efter offentlighedslovens § 21,
stk. 2, hvoraf det fremgår, at retten til aktindsigt ikke omfatter sager om
enkeltpersoners ansættelsesforhold i det offentliges tjeneste (konkrete per-
sonalesager).
Det fremgår af forarbejderne til § 21, stk. 2, at bestemmelsen typisk vil
finde anvendelse på “almindelige personalesager”, dvs. de sager, der nor-
malt oprettes ved en medarbejders tiltræden, og hvor der løbende lægges
oplysninger om medarbejderens personaleforhold, herunder f.eks. oplys-
ninger om grundløn, ferieoversigter, personalebedømmelser mv. Herud-
over omfatter bestemmelsen bl.a. sager vedrørende suspension og afskedi-
gelse samt klagesager vedrørende den ansattes adfærd.
Retsvirkningen af, at en sag er omfattet af undtagelsen i stk. 2, er, at samt-
lige dokumenter og oplysninger i sagen som udgangspunkt vil være undta-
get fra aktindsigt.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der skal dog gives aktindsigt i mere standardprægede oplysninger om den
ansattes personaleforhold, herunder bl.a. den ansattes navn, stilling, ud-
dannelse, arbejdsopgaver og lønmæssige forhold samt visse disciplinære
reaktioner for ansatte i chefstillinger, jf. offentlighedslovens § 21, stk. 3.
Adgangen til at meddele meroffentlighed efter offentlighedslovens § 14,
stk. 2, jf. stk. 1, begrænses navnlig af reglerne om tavshedspligt i forvalt-
ningslovens § 27. I den forbindelse bemærkes, at det ikke vil være alle
undtagne oplysninger fra en personalesag, der vil være fortrolige og der-
med omfattet af tavshedspligten. Der henvises i den forbindelse til Mo-
hammad Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer (1. udgave 2014),
side 367f., hvor der er anført følgende:
”F.eks. vil oplysninger om påståede eller konstaterede discipli-
nærforseelser som udgangspunkt ikke være fortrolige oplys-
ninger, medmindre disse udspringer af den ansattes privatliv
eller strafbare forhold […]. Der vil således for en principiel be-
tragtning være mulighed for efter en konkret vurdering at
meddele meraktindsigt i de ikke-fortrolige oplysninger i en
konkret personalesag, dog under iagttagelse af persondatalo-
vens §§ 6-8.”
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt oplysninger om disciplinærsa-
ger er fortrolige henvises til Niels Fenger, Forvaltningsloven med kom-
mentarer (1. udgave 2013), side 705ff., hvor der bl.a. er anført følgende:
”Udtrykket disciplinærforfølgning i forvaltningslovens § 27,
stk. 4, nr. 1, omfatter alle arter af disciplinærsager, der er eller
har været under behandling i den offentlige forvaltning, herun-
der forsvaret, civilforsvaret og den civile værnepligt.
Bestemmelsens formulering kunne umiddelbart give indtryk
af, at oplysninger om disciplinære forhold generelt må anses
for fortrolige. Det antages imidlertid, at oplysninger om disci-
plinære forhold over for personer i det offentliges tjeneste som
udgangspunkt ikke er fortrolige i § 27’s forstand, jf. betænk-
ning 1516/2010 om offentlige myndigheders offentliggørelse
af kontrolresultater, afgørelser m.v., s. 25ff, 35 og 113 […].
Det vil derfor som udgangspunkt hverken være i strid med per-
sondataloven eller med reglerne om fortrolighed i straffeloven
og forvaltningslovens § 27 for en forvaltningsmyndighed at vi-
deregive, herunder offentliggøre, oplysninger om, at bestemte
personer i det offentliges tjeneste er blevet pålagt disciplinære
sanktioner. […]
På tilsvarende måde anses andre negative ledelsesreaktioner
end disciplinære sanktioner – så som tilkendegivelser, henstil-
linger og påtaler – heller ikke for fortrolige.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Heller ikke bagvedliggende oplysninger om de pågældendes
tjenesteforseelser eller tjenesteforsømmelser kan som ud-
gangspunkt anses for fortrolige. At den pågældende har delta-
get i arbejdsnedlæggelser eller har samarbejdsvanskeligheder
har således ikke karakter af fortrolige oplysninger. […]
Oplysninger om disciplinære sanktioner vil dog være fortroli-
ge, såfremt de afslører fortrolig information om den ansattes
private forhold som eksempel oplysninger om fysiske eller
psykiske sygdomme, familiemæssige problemer, afhængighed
af spiritus eller euforiserende stoffer, strafbare forhold, skatte-
oplysninger eller privatøkonomiske forhold.
Endvidere vil oplysninger i en disciplinærsag formentlig kunne
være fortrolige efter forvaltningslovens § 27, stk. 4, nr. 1, hvis
der er en begrundet formodning for, at offentliggørelse vil in-
debære, at medarbejderen vil blive udsat for repressalier, for-
ulempelser eller lignende. Herudover anses oplysninger om
personalebedømmelser af en ansat i offentlig tjeneste for en
almindeligt fortrolig oplysning, jf. betænkning 1516/2010 om
offentlige myndigheders offentliggørelse af kontrolresultater,
afgørelser m.v., s. 27 og 35.
Efter tjenestemandslovens § 21, stk. 7, er tjenestemandsforhør
og retsmøder, der afholdes under sagen, ikke offentlige. Of-
fentlig gengivelse af, hvad der er passeret under forhør og
retsmøder, der ikke er offentlige, straffes med bøde, jf. samme
lovs § 21, stk. 8. Oplysninger om det under forhøret og rets-
møderne passerede anses således for fortrolige oplysninger
[…].”
3.
Reglerne om tavshedspligt er under alle omstændigheder i vidt omfang
ikke til hinder for videregivelse af fortrolige oplysninger til Folketinget.
Der henvises i den forbindelse til den samtidige besvarelse af spørgsmål
81 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg. Heller ikke det forhold, at en
sag eller en oplysning er undtaget fra aktindsigt, er til hinder for oversen-
delse af akter fra sager eller oplysninger til Folketinget.
Som det tillige fremgår af den nævnte besvarelse, må det bero på en afvej-
ning, om en oplysning vil kunne videregives i et konkret tilfælde.
På baggrund af de hensyn, der ligger bag tjenestemandslovens § 21, stk. 7-
9, og de hensyn, der ligger bag bestemmelsen i offentlighedslovens § 21,
stk. 2, om undtagelse af konkrete personalesager fra aktindsigt, finder
Justitsministeriet ikke at burde oversende den omtalte materialesamling,
som hidrører fra de pågældendes personalesager, i sin helhed.
4.
En række af de akter, der indgår i personalesagen, indgår imidlertid til-
lige i andre sager i Justitsministeriet.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422101_0006.png
En række af disse akter er der meddelt aktindsigt i, og akterne blev tillige
oversendt til Folketingets Retsudvalg ved breve af 3. april 2014 (REU
Alm. del – bilag 192, folketingsåret 2013-14) og 2. maj 2014 (REU Alm.
del – bilag 227, folketingsåret 2013-14).
De resterende akter i disse sager er i forbindelse med tidligere afgørelser
om aktindsigt undtaget fra aktindsigt efter bestemmelserne i §§ 23 og 24 i
offentlighedsloven om undtagelse af interne dokumenter, herunder doku-
menter udvekslet som led i ministerbetjening.
I praksis er Justitsministeriet – ligesom andre ministerier – meget tilbage-
holdende med at oversende dokumenter til Folketinget, der afspejler mini-
steriets eller regeringens interne beslutningsproces. Ud over de nævnte
personalepolitiske hensyn finder Justitsministeriet således, at tillige hensy-
net til Justitsministeriets og regeringens interne beslutningsproces medfø-
rer, at ministeriet ikke bør oversende denne del af materialet til Folketin-
get.
5.
På baggrund af ovenstående finder Justitsministeriet i den konkrete sag,
at de nævnte hensyn ikke taler imod at oversende de dokumenter fra bi-
lagssamlingerne, der ikke alene relaterer sig til de pågældendes personale-
sager, men som indgår i andre administrative sager i ministeriet, og som
ikke udgør interne dokumenter, der afspejler ministeriets eller regeringens
interne beslutningsproces.
Justitsministeriet vil på den baggrund snarest muligt sørge for, at de på-
gældende dokumenter oversendes til udvalget.
Det bemærkes i den forbindelse, at det materiale, som indeholder klassifi-
cerede oplysninger, alene indgår i personalesagen – og således ikke i andre
sager i ministeriet. Som det fremgår af den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 81 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, så videregives
oplysninger af væsentlig betydning for statens sikkerhed, herunder oplys-
ninger der vedrører Politiets Efterretningstjenestes operationer og kilder
mv., efter fast praksis ikke til Folketingets stående udvalg.
6