Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1533384_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. maj 2015
Forvaltningsretskontoret
Viktoria Egsgaard
2015-0030-3387
1586025
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 722 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. april 2015. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Mette Frederiksen
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om et medlem af en forening kan kræve aktindsigt i foreningens regnskaber, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 722 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan
et medlem af en forening kræve aktindsigt i foreningens
regnskaber, og er dette omfattet af offentlighedsloven?”
Svar:
1.
Offentlighedsloven indeholder generelle regler om adgang til aktindsigt
i dokumenter, der er indgået til offentlige myndigheder mv.
Offentlighedsloven indeholder ikke en specifik regulering af spørgsmålet
om retten for medlemmer af en forening til at få adgang til foreningers
regnskaber.
2.
Efter offentlighedslovens § 2 finder loven anvendelse på al virksomhed,
der udøves af myndigheder inden for den offentlige forvaltning.
Udgangspunktet er således, at selskaber, selvejende institutioner og for-
eninger mv. oprettet på privatretligt grundlag ikke er omfattet af offentlig-
hedsloven.
Offentlighedslovens regler om notatpligt og aktindsigt finder imidlertid
anvendelse på den virksomhed, der udøves af de selvejende institutioner
og foreninger mv., der er nævnt i lovens § 3, stk. 1, nr. 1-3, samt i § 3, stk.
2, nr. 1-3.
§ 3, stk. 1, nr. 1, omfatter selvejende institutioner, foreninger, fonde mv.,
der er oprettet ved lov eller i henhold til lov.
§ 3, stk. 1, nr. 2, omfatter selvejende institutioner, foreninger, fonde mv.,
der er oprettet på privatretligt grundlag, men som henregnes til den offent-
lige forvaltning, idet de udøver offentlig virksomhed af mere omfattende
karakter og er undergivet intensiv offentlig regulering, intensivt offentligt
tilsyn og intensiv offentlig kontrol.
§ 3, stk. 2, omfatter visse nærmere angivne virksomheder. Det gælder så-
ledes visse elforsyningsvirksomheder, naturgasforsyningsvirksomheder og
kollektive varmeforsyningsanlæg.
Offentlighedslovens regler om notatpligt og aktindsigt finder desuden an-
vendelse på selskaber, der i kraft af det offentliges ejerskab er undergivet
en betydelig grad af offentlig styring og kontrol, jf. lovens § 4. Omfattet er
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om et medlem af en forening kan kræve aktindsigt i foreningens regnskaber, til justitsministeren
som udgangspunkt al virksomhed, der udøves af selskaber, hvis mere end
75 pct. af ejerandelene tilhører danske offentlige myndigheder, jf. § 4, stk.
1, 1. pkt.
Selskaber, institutioner, personligt ejede virksomheder, foreninger mv. er
endvidere omfattet af lovens regler om aktindsigt samt notatpligt, i det om-
fang de ved eller i henhold til lov har fået tillagt beføjelse til at træffe afgø-
relse på statens, en regions eller en kommunes vegne, jf. offentlighedslo-
vens § 5, stk. 1.
I det omfang § 5 finder anvendelse, indebærer det dog ikke, at hele for-
eningen er omfattet af loven. Det er således alene den del af foreningens
virksomhed, der vedrører afgørelsesvirksomhed, som der kan fås aktind-
sigt i.
Endelig kan det konkret bestemmes, at loven skal finde anvendelse på
nærmere angivne foreninger mv., hvis udgifterne ved foreningens virk-
somhed overvejende dækkes af statslige, regionale eller kommunale mid-
ler, jf. § 5, stk. 3.
3.
Efter offentlighedslovens § 7 omfatter retten til aktindsigt i forhold til de
omfattede myndigheder mv. som udgangspunkt alle dokumenter, der er
indgået til eller oprettet af en myndighed mv., som led i administrativ
sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed.
I det omfang et regnskab er sendt til eller oprettet hos en offentlig myndig-
hed mv., er udgangspunktet således, at der vil være ret til aktindsigt heri.
4.
Offentlighedslovens kapitel 4 indeholder regler om undtagelser fra ret-
ten til aktindsigt.
Justitsministeriet kan i denne sammenhæng særligt henvise til offentlig-
hedslovens § 30, nr. 2 og lovens § 33, nr. 3
Efter § 30, nr. 2, omfatter retten til aktindsigt ikke oplysninger om tekniske
indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold
eller lignende, hvis det er af væsentlig økonomisk betydning for den per-
son eller virksomhed, som oplysninger angår, at oplysningerne hemmelig-
holdes.
Efter offentlighedslovens § 33, nr. 3, kan retten til aktindsigt begrænses, i
3
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om et medlem af en forening kan kræve aktindsigt i foreningens regnskaber, til justitsministeren
det omfang det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til det
offentliges økonomiske interesser, herunder udførelsen af det offentliges
forretningsvirksomhed.
5.
Som nævnt indledningsvis indeholder offentlighedsloven ikke en sær-
skilt regulering af adgangen til aktindsigt i en forenings regnskaber.
Regler om pligt til at offentliggøre regnskaber og om aflevering af regn-
skab til offentlige myndigheder mv. kan imidlertid være fastsat i anden
lovgivning.
Justitsministeriet har ikke et overblik over sådanne regler.
Justitsministeriet kan dog pege på, at lov om fonde og visse foreninger
(lovbekendtgørelse nr. 938 af 20. september 2012 med senere ændringer)
indeholder bestemmelser, der regulerer en nærmere afgrænset kreds af for-
eninger, herunder bestemmelser om aflæggelse af årsregnskab og offent-
lighedens adgang til de af loven omfattede foreningers årsregnskaber.
Derudover er der i lov om private bidrag til politiske partier og offentlig-
gørelse af politiske partiers regnskaber (lovbekendtgørelse nr. 1123 af 24.
oktober 2006) fastsat regler om offentliggørelse af visse politiske partiers
regnskaber.
Endvidere indeholder årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 1253 af 1.
november 2013 med senere ændringer) og bekendtgørelser udstedt i med-
før heraf bestemmelser om årsregnskaber, herunder bestemmelser om of-
fentliggørelse af årsregnskaber mv.
6.
Justitsministeriet kan endelig oplyse, at der ikke findes nogen generel
regulering af foreningers interne forhold, herunder medlemmer af forenin-
gers ret til at få konkrete oplysninger.
Justitsministeriet kan imidlertid oplyse, at der i Ole Hasselbalch,
”For-
eningsretten”, 4. udgave, 2011, side 331,
anføres følgende:
”Fremdeles
kan medlemmet kræve, at der på generalforsamlingen
gives (sagligt relevante) oplysninger vedrørende foreningens forhold
i bestemte henseender
bortset fra særlige tilfælde, hvor fremlæg-
gelsen af sådan information vil kunne skade foreningen væsentligt
eller udgør et indgreb i andres private rettigheder.”
4
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 722: Spm. om et medlem af en forening kan kræve aktindsigt i foreningens regnskaber, til justitsministeren
På side 414-415 anføres endvidere følgende:
”Medlemmets
rettigheder udledes af foreningsvedtægten og de
forudsætninger, hvorpå denne hviler. Der lader sig ikke give et
for alle foreninger dækkende svar på, hvad medlemmets krav
på dette grundlag er, men disse skifter fra forening til forening.
[…]
Endvidere har medlemmet krav på de informationer om for-
eningens og egne forhold, som er relevante for varetagelsen af
medlemmets interesser og for hans stillingtagen på generalfor-
samlingen
[…].”
5