Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1527716_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. maj 2015
Procesretskontoret
Katrine Drejer Vienberg
2015-0030-3375
1576871
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 712 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. april 2015. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Mette Undall-Behrend
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm. om at kommentere artiklen Årelangt regelkaos i konkurssager fra dr.dk/Nyheder/Indland den 13. april 2015, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 712 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Årelangt
regelkaos i
konkurssager” fra
dr.dk/Nyheder/Indland den 13. april 2015 og
forklare
• hvad var årsagen til, at den pågældende bekendtgørelse
aldrig
blev sat i funktion,
• hvilken betydning det kan have, når man ikke har lavet de
nødvendige stikprøvekontroller,
• om staten kan have pådraget
sig et ansvar i den forbindelse
og
• om ministeren vil iværksætte en undersøgelse af
udvalgte sa-
ger de seneste år, eller nogle af dem, som DR nævner i doku-
mentaren "Advokaternes tag-selv-bord" fra 13. april 2015, så
der kan skabes klarhed over, om den manglende bekendtgørel-
se har været et problem?”
Svar:
1.
Det anføres i den omtalte artikel
fra DR’s hjemmeside
bl.a., at det for-
hold, at Justitsministeriet ikke har udstedt en bekendtgørelse, som blev
sendt i høring i 2008, har medført, at det ikke har været muligt for skifte-
retterne at føre det tilsyn med konkursboer, som var forudsat ved en æn-
dring af konkursloven i 2007. Endvidere anføres det bl.a., at den manglen-
de bekendtgørelse kan have ført til tab for kreditorer i konkursboer i form
af større udækket gæld.
2.
Som det også fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 22. april 2015
af spørgsmål nr. 695 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, blev der ved
lov nr. 396 af 30. april 2007 om ændring af konkursloven (Hurtigere be-
handling af konkursboer) indført nye regler om skifterettens tilsyn med, at
boet fremmes behørigt, samt om fastsættelse af vederlag til kurator. Loven
indeholdt en række ændringer af konkursloven med det formål at sikre en
hurtigere og mere effektiv behandling af konkursboer.
Lovændringen indebar, at skifteretterne fik en ny tilsynsrolle i forhold til
bobehandlingen med henblik på at sikre, at der føres et skærpet og løbende
tilsyn med behandlingen af det enkelte konkursbo, herunder at behandlin-
gen af boet fremmes mest muligt, og at de enkelte sagsbehandlingsskridt
foretages, så snart det i konkursboet er muligt og forsvarligt.
Ved lovændringen blev skifteretten således tillagt nye tilsynsbeføjelser i
konkursloven, så skifteretten i videre omfang end tidligere kan pålægge
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm. om at kommentere artiklen Årelangt regelkaos i konkurssager fra dr.dk/Nyheder/Indland den 13. april 2015, til justitsministeren
1527716_0003.png
kurator at foretage det nødvendige for at fremme og afslutte bobehandlin-
gen.
Endvidere blev kravet til indholdet af de redegørelser mv., som kurator ef-
ter konkursloven skal afgive til bl.a. skifteretten undervejs i bobehandlin-
gen, skærpet.
Lovændringen indebar desuden bl.a., at det ved den vurdering af kvaliteten
af kurators arbejde, som skifteretten skal foretage i forbindelse med fast-
sættelsen af kurators vederlag, skal indgå, om kurator har fremmet bobe-
handlingen mest muligt. Kurator skal i den forbindelse i sin vederlagsind-
stilling til skifteretten redegøre for bl.a. den tid, der er medgået til udførel-
sen af de enkelte opgaver, som de pågældende har varetaget, og for, hvor-
når opgaverne er udført, jf. konkurslovens § 239, stk. 1, 2. pkt. Formålet
hermed er at sikre, at skifteretten til brug for vederlagsfastsættelsen sikres
det bedst mulige grundlag for at kunne foretage en samlet konkret vurde-
ring af kvaliteten af kurators bobehandling, herunder om boet er blevet be-
hørigt fremmet, og om det samlede tidsforbrug forekommer rimeligt i for-
hold til omfanget af og intensiteten af de opgaver, der er udført.
De nye regler om skifterettens tilsyn med bobehandlingen, som har til
formål at sikre, at behandlingen af boet fremmes mest muligt, og som dan-
ner grundlag for skifterettens kontrol med kurators vederlag, fremgår di-
rekte af konkursloven. Det er således ikke en forudsætning for, at skifteret-
ten kan føre dette tilsyn efter konkursloven, at der udstedes en bekendtgø-
relse om stikprøvekontrol eller andet.
3.
Konkursloven indeholder endvidere
som det også var tilfældet forud
for lovændringen i 2007
en bestemmelse, hvorefter justitsministeren kan
fastsætte regler om tilsyn med boets beholdninger og værdipapirer, jf.
konkurslovens § 126, stk. 4.
Baggrunden for, at Justitsministeriet den 5. november 2008 sendte et ud-
kast til en revideret bekendtgørelse om tilsyn med konkursboer i høring
hos en række myndigheder og organisationer, var, at det i forarbejderne til
en ændring af konkursloven i 1996
1
er forudsat, at Justitsministeriet revi-
derer bekendtgørelse nr. 174 af 13. april 1978 om tilsyn med konkursboer
m.v. Det fremgår således af Konkursrådets betænkning nr. 1273/1994 om
rationalisering og modernisering af konkursbehandlingen, som lå til grund
1
Lov nr. 382 af 22. maj 1996 om ændring af konkursloven og visse andre love (Rationa-
lisering og modernisering af konkursbehandlingen m.v.).
3
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm. om at kommentere artiklen Årelangt regelkaos i konkurssager fra dr.dk/Nyheder/Indland den 13. april 2015, til justitsministeren
1527716_0004.png
for lovændringen, at bekendtgørelsen fra 1978 bør revideres, idet der sås
behov for bl.a. en modernisering af bekendtgørelsens regler om kurators
regnskabsføring
2
.
Det udkast til bekendtgørelse, der blev sendt i høring i 2008, indeholdt, li-
gesom den eksisterende bekendtgørelse, regler om kurators bogføring og
behandling af konkursboets midler og skifterettens tilsyn med boets be-
holdninger og værdipapirer.
Skifterettens tilsyn med bobehandlingen, som har til formål at sikre, at be-
handlingen af boet fremmes mest muligt og kontrollen med, at kuratorer-
nes vederlag er rimelige i forhold til de udførte opgaver, følger derimod
som nævnt direkte af konkursloven og uafhængigt af bekendtgørelsen.
Justitsministeriet finder det derfor ikke relevant at iværksætte en undersø-
gelse af konkrete sager.
4.
Justitsministeriet foretager løbende en prioritering af ministeriets ar-
bejdsopgaver inden for ministeriets ressourcemæssige rammer, og ansvaret
for at færdiggøre arbejdet med at udstede den omhandlede bekendtgørelse
om tilsyn med konkursboer påhviler Justitsministeriet.
Det er selvsagt beklageligt, at bekendtgørelsen har været så længe under-
vejs, og der er ikke nogen tvivl om, at den skal gøres færdig så hurtigt som
muligt. Det forventes, at et revideret udkast til bekendtgørelse vil blive
sendt i høring inden sommerferien.
2
Jf. Konkursrådets betænkning nr. 1273/1994, s. 39f.
4