Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1530560_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
18. maj 2015
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsbeh: Jacob Guldborg Rasmus-
sen
Sagsnr.: 2015-0030-3371
Dok.:
1576698
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 708 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. april 2015. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Mette Frederiksen
/
Sidsel Kathrine Møller
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 708: Spm. om, hvornår der skal anvendes kontrolapparat, når en automekaniker kører en adskilt kundebil til og fra maler i forbindelse med oplakering efter reparation af autoskade, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 708 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes oplyste, hvornår der skal anvendes kontrol-
apparat, når en automekaniker kører en adskilt kundebil til og
fra maler i forbindelse med oplakering efter reparation af auto-
skade, og hvornår han skal anvende kontrolapparat, når han
henter og bringer bilen hos kunden før og efter endt reparation,
herunder hvad vægtgrænserne er i forhold til personbil, varebil
og
trailer.”
Svar:
1.
Det fremgår af køre- og hviletidsforordningens (Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 561/2006) artikel 2, at forordningen som udgangs-
punkt gælder for godstransport med et køretøj, hvis største tilladte totalvægt
inklusive påhængsvogn eller sættevogn overstiger 3,5 ton, og for personbe-
fordring med et køretøj, der er konstrueret eller permanent indrettet til at be-
fordre mere end ni personer, inklusive føreren, og er beregnet til dette for-
mål.
Hvis en automekanikers køretøj, hvis største tilladte totalvægt inklusive
påhængsvogn eller sættevogn, overstiger vægtgrænsen for godstransport
anført i artikel 2, er kørslen i udgangspunktet omfattet af køre- og hvile-
tidsreglerne.
2.
Justitsministeriet kan nærmere oplyse, at det fremgår af kontrolapparat-
forordningens (Rådets forordning nr. 3821/85 af 20. december 1985 om
kontrolapparatet inden for vejtransport) artikel 3, stk. 1, bl.a., at kontrolud-
styr skal installeres og anvendes i køretøjer, der er registreret i en med-
lemsstat, og som anvendes til vejtransport af personer eller gods. Dette
gælder dog ikke køretøjer, der er nævnt i køre- og hviletidsforordningens
artikel 3.
Justitsministeriet lægger til grund, at der med spørgsmålet sigtes til anven-
delsesområdet for den såkaldte håndværkerregel i køre- og hviletidsfor-
ordningens artikel 3, litra aa, hvorefter forordningen ikke gælder for køre-
tøjer eller kombinationer af køretøjer med en største tilladt totalvægt på
ikke over 7,5 ton, der benyttes til transport af materiel, udstyr eller maski-
ner, som føreren benytter til udøvelsen af sit erhverv, og som kun benyttes
inden for en radius af 100 km fra virksomhedens hjemsted, dog kun på den
betingelse, at kørslen af køretøjet ikke er førerens hovedaktivitet.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 708: Spm. om, hvornår der skal anvendes kontrolapparat, når en automekaniker kører en adskilt kundebil til og fra maler i forbindelse med oplakering efter reparation af autoskade, til justitsministeren
3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har ved fortolkning af undtagelsesbestemmelser-
ne i køre- og hviletidsforordningen taget udgangspunkt i for-
ordningens overordnede formål, der er at harmonisere vilkåre-
ne for konkurrencen for vejtransporten og at forbedre færdsels-
sikkerheden og arbejdsvilkårene for chaufførerne. Rigspolitiet
finder, at undtagelsesbestemmelserne skal fortolkes indskræn-
kende.
Rigspolitiet har ved fortolkning af håndværkerreglen, herunder
rækkevidden af begreberne ”materiel, udstyr
eller maskiner,
som føreren benytter under udøvelsen af sit erhverv”, desuden
inddraget den fortolkning af begreberne, der er kommet til ud-
tryk i EU-Domstolens afgørelser på området.
Det fremgår af EU-Domstolens praksis, at det materiel, som
føreren kan transportere i medfør af håndværkerreglen, skal
benyttes af føreren til at fremstille, modificere eller omdanne
noget andet og ikke blot transporteres med henblik på levering,
salg eller bortskaffelse.
På denne baggrund er det Rigspolitiets opfattelse, at der ikke er
grundlag for at udstrække fortolkningen af begreberne ”mate-
riel, udstyr eller maskiner, som føreren benytter til udøvelsen
af sit erhverv”, til at omfatte transport af varer eller apparater,
der er fremstillet eller repareret i en virksomhed.
Rigspolitiet finder således ikke, at varer eller apparater, der
transporteres til reparation, skal benyttes til at modificere eller
omdanne noget andet som forudsat i EU-Domstolens praksis.
Transport af varer eller apparater efter reparation vil ligeledes
efter Rigspolitiets opfattelse indebære levering af et færdigt
produkt, der ikke er nødvendig til eller skal benyttes ved udfø-
relsen af erhvervet som fører af det omhandlede køretøj.
Efter Rigspolitiets opfattelse vil en automekaniker derfor ikke
være omfattet af håndværkerreglen i forbindelse med transport
af køretøjer, der enten skal repareres eller er blevet repareret.
Køre- og hviletidsreglerne vil på den baggrund i udgangspunk-
tet finde anvendelse.”
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse.
Justitsministeriet kan desuden henvise til ministeriets besvarelse af 8. ok-
tober 2014 af spørgsmål nr. 1056 (Alm. del) fra Folketingets Transportud-
valg vedrørende håndværkerreglen.
3
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 708: Spm. om, hvornår der skal anvendes kontrolapparat, når en automekaniker kører en adskilt kundebil til og fra maler i forbindelse med oplakering efter reparation af autoskade, til justitsministeren
Justitsministeriet kan desuden bemærke, at ministeriet er opmærksom på,
at den tyske vejledning til fortolkning af begrebet
”materiel” i køre-
og
hviletidsforordningens artikel 13, stk. 1, litra d, (nu artikel 3, litra aa), der
adskiller sig fra Rigspolitiets vejledning om undtagelser fra køre- og hvile-
tidsforordningen, har været genstand for fortolkning af Europa-
Kommissionen. Der henvises i den forbindelse til EU-kommissær Violeta
Bulcs besvarelse af 8. april 2015 af forespørgsel E-011269/2014 stillet af
MEP Morten Messerschmidt, der vedlægges.
Justitsministeriet vil i forlængelse heraf overveje mulighederne for i EU-
regi at drøfte
fortolkningen af begrebet ”materiel” i lyset af
svaret af 8.
april 2015 fra kommissær Violeta Bulc.
Justitsministeriet skal i øvrigt bemærke, at den endelige fortolkning af kø-
re- og hviletidsreglerne henhører under domstolene, herunder EU-
domstolen.
4