Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1530937_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
19. maj 2015
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Yassmina Amadid
Sagsnr.: 2015-0030-3357
Dok.:
1570882
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 687 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. april 2015. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 687: Spm. om udarbejdelse af en en opgørelse over afsagte domme, hvor der sker strafskærpelse under henvisning til, at gerningen har baggrund i andres etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering eller lignende, jf. straffelovens § 81, nr. 6, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 687 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”I
forlængelse af ministerens besvarelse af REU alm. del
samrådsspørgsmål V, bedes ministeren oplyse, om ministeren
vil sikre, at der løbende udarbejdes en opgørelse over afsagte
domme, hvor der sker strafskærpelse under henvisning til, at
gerningen har baggrund i andres etniske oprindelse, tro, seksu-
elle orientering eller lignende, jf. straffelovens § 81, nr. 6.”
Svar:
1.
Straffelovens § 81, nr. 6, fastslår, at det ved fastsættelsen af en straf i
almindelighed skal indgå som skærpende omstændighed, at gerningen har
baggrund i andres etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering eller lig-
nende. Når det gælder spørgsmålet om udarbejdelse af en opgørelse over
afsagte domme, hvor der sker strafskærpelse under henvisning hertil, kan
der henvises til Rigsadvokatens nedenstående udtalelse. Som det fremgår,
finder Rigsadvokaten det ikke formålstjenligt at indføre en indberetnings-
ordning af sager omfattet af straffelovens § 81, nr. 6.
Dette skal imidlertid ikke tages som udtryk for, at myndighederne ikke har
fokus på hadforbrydelser. Som det således blev oplyst i forbindelse med
besvarelsen af samrådsspørgsmål V, har Rigsadvokaten fastsat detaljerede
retningslinjer for, hvordan politiet og anklagemyndigheden skal behandle
sager om racisme og hadforbrydelser. Det er retningslinjer, der løbende ar-
bejdes med. Og som ligeledes oplyst under samrådet, vil retningslinjerne
fremover indeholde et særligt afsnit rettet mod politiet om de forhold, som
politiet skal være opmærksomme på i forbindelse med efterforskningen af
sager om hadforbrydelser. Der kan endvidere henvises til den samtidige
besvarelse af spørgsmål nr. 688 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Som det endvidere blev oplyst under samrådet, har Rigspolitiet besluttet at
intensivere dansk politis indsats mod hadforbrydelser, og Rigspolitiet
der
har fået det overordnede ansvar for forebyggelse og bekæmpelse af had-
forbrydelser
har i den forbindelse iværksat et arbejde med etablering af
en ny monitorerings- og indberetningsordning, der skal sikre et så validt og
dækkende datagrundlag som muligt.
2.
Den omtalte udtalelse fra Rigsadvokaten lyder:
”Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet undersøgt
mu-
ligheden for ved elektroniske udtræk fra politiets sagsstyrings-
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 687: Spm. om udarbejdelse af en en opgørelse over afsagte domme, hvor der sker strafskærpelse under henvisning til, at gerningen har baggrund i andres etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering eller lignende, jf. straffelovens § 81, nr. 6, til justitsministeren
system (POLSAS) at tilvejebringe oplysninger om sager, hvor
straffelovens § 81, nr. 6, er anvendt.
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er
opbygget således, at der journaliseres på en gerningskode, der
knytter sig til en lovovertrædelse. I forbindelse med sagens af-
slutning registreres endvidere en afgørelsestype, som angiver
straffesagens resultat. POLSAS vil således kunne bruges som
et redskab til at oplyse bl.a., hvor mange anmeldelser eller af-
gørelser der vedrører en given lovovertrædelse. Det bemærkes,
at det skal opdateres særskilt i POLSAS, hvis der er tale om et
kriminelt forhold, der muligt har ekstremistisk baggrund. Dette
afspejler imidlertid ikke anvendelsen af straffelovens § 81, nr.
6. Det vil således ikke uden videre være muligt at trække sta-
tistisk bearbejdede data af mere detaljeret karakter som eksem-
pelvis oplysninger om, hvorvidt der er sket strafskærpelse un-
der henvisning til straffelovens § 81, nr. 6. Tilvejebringelse af
oplysninger om anvendelsen af straffelovens § 81, nr. 6, vil så-
ledes forudsætte en manuel gennemgang af relevante domme.
En sådan gennemgang har jeg på det foreliggende grundlag ik-
ke fundet anledning til at iværksætte.
Jeg har overvejet, om der kunne være anledning til at indføre
en indberetningsordning på området.
Det bemærkes herved, at Rigsadvokaten i april 2008 efter an-
modning fra Justitsministeriet afgav en redegørelse om blandt
andet anvendelse af straffelovens § 81, nr. 6, på baggrund af en
midlertidig indberetningsordning fra den 1. januar 2007 til 31.
december 2007. Indberetningsordningen omfattede domme,
hvor bestemmelsen i § 81, nr. 6, eller indholdet af bestemmel-
sen var nævnt udtrykkeligt som et forhold, der var tillagt be-
tydning ved straffastsættelsen. Også domme, der ikke udtryk-
keligt nævnte bestemmelsen eller dens indhold, men hvor der
måtte antages at være lagt vægt på denne ved strafudmålingen,
herunder fordi anklagemyndigheden havde henvist til bestem-
melsen, var omfattet. Rigsadvokaten modtog i forbindelse med
indberetningsordningen 10 sager om anvendelse af straffelo-
vens § 81, nr. 6.
Det fremgår af redegørelsen fra 2008, at det forholdsvis be-
grænsede antal sager næppe kan tages som udtryk for, at der
ikke i videre omfang begås strafbare forhold, der har baggrund
i etnisk oprindelse, tro, seksuel orientering eller lignende. Der
peges i den forbindelse på en række forhold, der kan gøre sig
gældende, herunder at der antageligvis foreligger et antal straf-
bare forhold begået med et racistisk motiv eller lignende, hvor
det ikke er muligt at finde gerningsmanden, og hvor motivet
derfor ikke bliver belyst nærmere eller kommer til at indgå i en
straffesag, ligesom der kan foreligge forhold, hvor der er en
formodning om, at motivet kan være etnisk oprindelse mv.,
3
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 687: Spm. om udarbejdelse af en en opgørelse over afsagte domme, hvor der sker strafskærpelse under henvisning til, at gerningen har baggrund i andres etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering eller lignende, jf. straffelovens § 81, nr. 6, til justitsministeren
men hvor det ikke er muligt at føre et tilstrækkeligt bevis her-
for.
Rigsadvokaten anførte på den baggrund, at sagerne i redegø-
relsen ikke kunne anvendes til mere præcist at belyse omfanget
af den kriminalitet, der bliver begået med baggrund i offerets
etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering eller lignende.
Dette ville efter min opfattelse også være tilfældet i dag ved en
eventuel indberetningsordning af sager omfattet af straffelo-
vens § 81, nr. 6. Jeg finder det derfor ikke formålstjenligt at
indføre en sådan ordning.”
4