Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1519336_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Sikkerheds- og
Forebyggelseskontoret
Yassmina Amadid
2015-0035-0279
1479972
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål V
fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del) den 10. april 2015, kl. 10.00
Samrådsspørgsmål V:
”Ministeren bedes redegøre for den samlede indsats til bekæmpelse af
hadforbrydelser, herunder særligt indsatsen hos PET og politiet.
Ministeren bedes desuden redegøre for, om regeringen ser en udvikling,
som kræver yderligere politiske initiativer, samt hvilke initiativer
regeringen i så fald vil tage.”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
[Fælles samråd med ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold. Det er aftalt, at justitsministeren indleder.]
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 670: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 10/4-15 vedr. samrådsspm. V, til justitsministeren
1519336_0002.png
[Indledning]
1.
Hadforbrydelser er et meget rammende ord for det, som dette samråd
handler om: Forbrydelser drevet af had. Forbrydelser drevet af
manglende forståelse, manglende accept af forskellighed og manglende
vilje til at omgås hinanden i respekt.
Hadforbrydelser er ikke kun forbrydelser, der rammer den enkelte, men
også selve det værdigrundlag, vores samfund bygger på: centrale
værdier om frihed og ligeværd.
Derfor er det et meget vigtigt emne, som vi skal drøfte i dag. For det
handler om nogle helt fundamentale principper i vores samfund og
vores måde at omgås hinanden på.
2.
Vi skal have et samfund, hvor man kan færdes trygt og sikkert uden
at behøve at frygte overgreb på grund af sin etnicitet, tro, seksuelle eller
politiske orientering. Det skal vi værne om. Det skal vi insistere på.
Og derfor er indsatsen mod hadforbrydelser helt afgørende. Det gælder
den tidlige, forebyggende indsats. Men det gælder selvfølgelig også den
retshåndhævende indsats.
Jeg vil starte med at sige noget om den retshåndhævende indsats, der
hører under mit ministerområde. Derefter vil ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold komme nærmere ind på den
tidlige, forebyggende indsats.
[Den lovgivningsmæssige ramme]
3.
Jeg vil indledningsvis understrege, at lovgivningen på området sådan
set er fuldstændig klar.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 670: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 10/4-15 vedr. samrådsspm. V, til justitsministeren
1519336_0003.png
Vi har regler i straffeloven, der kriminaliserer vold, trusler og hærværk
mv.
Og vi har en regel, som fastslår, at det ved fastsættelsen af en straf i
almindelighed skal betragtes som en skærpende omstændighed, hvis
forbrydelsen har baggrund i andres etniske oprindelse eller tro eller
lignende.
Derudover har vi som bekendt en selvstændig racismeparagraf. Efter
den bestemmelse kan man straffes for at fremsætte udtalelser, hvorved
man truer, forhåner eller nedværdiger en persongruppe på grund af
deres race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse eller tro.
Betingelsen er, at man har fremsat udtalelsen offentligt eller med forsæt
til udbredelse i en videre kreds.
[Politiets og anklagemyndighedens indsats]
4.
Rigsadvokaten har fastsat detaljerede retningslinjer for, hvordan
politiet og anklagemyndigheden skal behandle sager om racisme og
hadforbrydelser.
Det er retningslinjer, der løbende arbejdes med. Og fremover vil
retningslinjerne indeholde et særligt afsnit rettet mod politiet om de
forhold, som politiet skal være opmærksomme på i forbindelse med
efterforskningen af sager om hadforbrydelser.
Derudover har anklagemyndigheden en ordning, som bl.a. indebærer, at
Rigsadvokaten skal have forelagt alle sager, hvor politikredsene har
rejst sigtelse for overtrædelse af racismeparagraffen. Det er herefter
Rigsadvokaten, som beslutter, om der skal rejses tiltale i sagerne.
Herved får den overordnede anklagemyndighed bl.a. mulighed for at
følge behandlingen af sagerne tæt.
3
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 670: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 10/4-15 vedr. samrådsspm. V, til justitsministeren
[Politiuddannelsen]
5.
Bekæmpelse af hadforbrydelser er desuden en del af den
obligatoriske undervisning på politiets grunduddannelse på politiskolen.
Derudover udbydes en efteruddannelse om hadforbrydelser, som
primært henvender sig til politipersonalet i politiets beredskab,
lokalpoliti og efterforskningsenheder.
På uddannelsen er der bl.a. fokus på at sikre, at politiet har den
nødvendige viden og de nødvendige redskaber til at efterforske og
håndtere hadforbrydelser.
Det er med til at understrege, at vores politifolk skal kunne behandle
sager om hadforbrydelser på et højt fagligt niveau.
[Forebyggelse]
6.
Jeg er også bekendt med, at politiet deltager i forskellige
forebyggende projekter på området.
Jeg ved f.eks., at Københavns Politi er en del af projektet
”Stemplet –
bekæmp fordomme i KBH”,
som bl.a. har til formål at tilvejebringe
oplysninger om, hvor, hvornår og mod hvem diskrimination og
hadforbrydelser sker.
Der er altså tale om et område, hvor politiet har stor fokus og på flere
punkter yder en aktiv indsats.
Dertil kommer, at Rigspolitiet har besluttet at styrke dansk politis
indsats mod hadforbrydelser yderligere. Det vil jeg vende tilbage til om
lidt.
4
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 670: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 10/4-15 vedr. samrådsspm. V, til justitsministeren
1519336_0005.png
[RACI-rapporterne]
7.
Omfanget og karakteren af kriminelle forhold med mulig
ekstremistisk baggrund er igennem flere år blevet kortlagt i de årlige
såkaldte RACI-rapporter. Det er PET, der har stået for det.
Opgørelsen for 2013 blev offentliggjort her i februar måned og er også
oversendt til Retsudvalget.
Og ja, det er noget tid siden, at vi trådte ud af 2013. Der har været røster
fremme, der har indikeret, at det er udtryk for, at området ikke er
prioriteret. At der ikke er fokus.
Det er ikke rigtigt. Området er – og skal være – i fokus.
Det forhold, at afrapporteringen ikke er foretaget, er ikke ensbetydende
med, at der ikke sættes ind over for denne type forbrydelser.
Jeg er helt enig i, at de årlige redegørelser er vigtige. De giver os basis
for at vurdere udviklingen og tendenser. Derfor ser jeg også gerne, at de
foreligger så hurtigt, som det er muligt.
[RACI-rapporten for 2013]
8.
Kigger man på opgørelsen for 2013, så kan man se på uviklingen
over de senere år, at antallet af forhold er faldet fra 2009 til 2013. Og
fra 2011 til 2013 er faldet på ca. 36 procent. De tal er selvfølgelig
positive.
I 2013 var der i politikredsene i alt 189 forhold, som PET har vurderet
til at være ekstremistisk motiverede. Det er naturligvis 189 forhold for
meget.
5
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 670: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 10/4-15 vedr. samrådsspm. V, til justitsministeren
Herudover er der 56 forhold, som er vurderet til at have et tvivlsomt
ekstremistisk motiv. Det kan f.eks. være tilfælde, hvor der er malet et
hagekors på en bygning, men hvor det ikke med sikkerhed kan siges,
om der er tale om drengestreger eller hærværk med et ekstremistisk
motiv.
Selvom antallet af forhold er faldet, så betyder det ikke, at vi fremover
vil have mindre fokus på hadforbrydelser. For vi må også være ærlige
over for os selv og sige, at der jo er et mørketal.
[Styrkelse af politiets indsats mod hadforbrydelser]
9.
Som jeg nævnte før, har Rigspolitiet besluttet at intensivere dansk
politis indsats mod hadforbrydelser.
Bl.a. forventer Rigspolitiet umiddelbart at etablere en egentlig
monitoreringsordning på området på samme måde som på andre,
særligt prioriterede kriminalitetsområder.
En monitoreringsordning vil bl.a. have til formål at tilvejebringe endnu
mere viden om problemets omfang og udvikling og at styrke
håndteringen af sagerne.
Som led i beslutningen om at styrke politiets indsats mod
hadforbrydelser er det også besluttet at placere udarbejdelsen af RACI-
rapporterne i Rigspolitiet.
Det vil naturligvis fortsat være en opgave for PET at holde øje med de
ekstremistiske miljøer i Danmark. Men fremover vil det være
Rigspolitiets politiområde – og ikke PET – som står for at udarbejde
RACI-rapporten.
6
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 670: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 10/4-15 vedr. samrådsspm. V, til justitsministeren
Og det er Rigspolitiets ambition fremover at lave en mere omfattende
og grundig afrapportering vedrørende hadforbrydelser.
Som sagt forventer Rigspolitiet at etablere en helt ny monitorerings- og
indberetningsordning på området. Det vil være med til at sikre et så
validt og dækkende datagrundlag som muligt.
Det vil dog først kunne være på plads i løbet af 2015. Det giver selvsagt
nogle udfordringer i forhold til 2014.
Jeg har forstået på Rigspolitiet, at det – henset til ændringerne i måden
at indsamle data på – næppe vil være praktisk muligt at udarbejde en
rapport for 2014, som giver et retvisende billede af udbredelsen af
hadforbrydelser.
Men for fremtiden forventer Rigspolitiet, at RACI-rapporten vil kunne
offentliggøres i det efterfølgende års 1. halvår, således at rapporten for
2015 – i det nye format – forventes at foreligge i løbet af 1. halvår
2016.
[Afslutning]
10.
Som sagt har vi allerede en række regler på området, som skal sikre
et værn mod hadforbrydelser. Og jeg ser umiddelbart ikke behov for at
ændre på reglerne eller at indføre nye regler.
Det, det for mig at se handler om, er at have et stærkt fokus på denne
form for forbrydelser.
Det er vigtigt, at vi taler om det. At vi siger fra, når vi oplever nogen
give udtryk for sådanne nedladende holdninger over for andre.
7
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 670: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 10/4-15 vedr. samrådsspm. V, til justitsministeren
Det er vigtigt, at man anmelder forholdene. At man kan regne med at
blive taget alvorligt. At politiet ved, hvordan sådanne forhold skal
håndteres. At offeret bliver behandlet med respekt og forståelse for en
svær situation.
Og det er vigtigt, at politi og anklagemyndighed får afdækket, om der er
tale om en hadforbrydelse. Og at det i givet fald bliver fremført over for
retten, så det kan indgå i straffen.
8