Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1523995_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
28. april 2015
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsbeh: Jacob Guldborg Rasmus-
sen
Sagsnr.: 2015-0030-3318
Dok.:
1564453
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 651 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. april 2015. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Sidsel Kathrine Møller
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 651: Spm. om måltallene fra de forskellige tungvognscentre, til justitsministeren
1523995_0002.png
Spørgsmål nr. 651 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren tilvejebringe en redegørelse for måltallene fra
de forskellige tungvognscentre, hvoraf det fremgår, i hvilket
omfang disse måltal har givet konkrete resultater eller blot fi-
gurerer som afkrydsning af, at kontrollen er sket, uden at man
rent faktisk har fundet frem til lovovertrædelserne, herunder en
redegørelse for overvejelserne bag de konkrete indsatser (mål-
rettet på baggrund af viden eller bare ønske om kvantitet)?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Kontrollen
på tungvognsområdet har siden 1. januar 2014 væ-
ret samlet i de tre tungvognscentre beliggende i henholdsvis
Nordjyllands Politi, (Tungvognscenter Nord), Sydøstjyllands
Politi (Tungvognscenter Syd) og Midt- og Vestsjællands Politi
(Tungvognscenter Øst).
Tungvognscentrenes kontrol omfatter en række relevante reg-
ler for de tunge køretøjer, herunder reglerne om køre- og hvile-
tid, gods- og cabotagekørsel, betaling af vejafgift, køretøjets
tekniske tilstand, overlæs, kørekort, uddannelseskrav, førerens
eventuelle spirituspåvirkning mv.
For 2015 er målkravene for tungvognscentrene for kontrol med
tunge køretøjer fastsat til 12.500 standsede køretøjer og 5.000
cabotagekontrollerede køretøjer.
Målkravene er fordelt således, at Tungvognscenter Nord skal
udføre 30 pct. af vejkontrollerne, mens Tungvognscenter Syd
og Tungvognscenter Øst hver skal udføre 35 pct. af det samle-
de målkrav.
Nedenfor er en oversigt over antal standsede køretøjer og regi-
strerede forseelser i den målrettede tungvognskontrol i årene
før etableringen af tungvognscentrene og i tiden efter etable-
ringen:
Antal standsede køretøjer:
2012
14.653
2013
16.853
2014
16.179
2015
4.731
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 651: Spm. om måltallene fra de forskellige tungvognscentre, til justitsministeren
1523995_0003.png
Antal køretøjer kontrolleret for ulovlig cabotagekørsel:
2012
2.458
2013
5.540
2014
4.918
2015
1.390
Der er for 2012 og i årene frem til den 14. april 2015 registre-
ret henholdsvis 7.552, 7.618, 6.416 og 1.807 forseelser i for-
bindelse med de målrettede tungvognskontroller (i udtrækket
indgår ikke forseelser, der vedrører traktorer). Forseelserne
fordeler sig antalsmæssigt som angivet i skemaet nedenfor:
Forseelsestype
2012
191
351
434
107
416
1.060
Forseelser i alt
2013 2014 2015
234
72
35
179 163
43
478 516 130
45
284
695
88
254
789
34
76
233
367
Afgift, vejbenyttelse
Cabotagekørsel
Fejl og mangler, øvrige
Godskørsel, EF-
forordninger om
Godskørsel, lov og be-
kendtgørelse
Kontrolapparat, fejl ved
eller brug af
Køre- / hviletidsovertræ-
delser
Overbelastning, akseltryk
Overbelastning, totalvægt
Uddannelseskrav til fører
Andre forseelser
Hovedtotal
1.886 2.783 1.649
48
27
30
6
284
239 265
96
63
76
107
43
2.712 2.578 2.483 744
7.552 7.618 6.416 1.807
Det bemærkes, at tallene stammer fra udtræk pr. 14. april 2015
fra Rigspolitiets Færdselsdatabase. Færdselsdatabasen beror på
manuelle indberetninger fra politikredsene. Tallene er ikke lå-
ste, hvorfor det registrerede antal standsede køretøjer mv. kan
ændre sig i forbindelse med efterfølgende indberetninger.
Det følger af den nationale strategi for politiets færdselsindsats
i 2014-2015, at indsatsen af hensyn til færdselssikkerheden
skal ske på baggrund af analyser af alle tilgængelige data, så-
ledes at kontrollen foretages dér, hvor den adfærdsregulerende
effekt er størst. Dette sikrer tillige en målrettet og effektiv ud-
nyttelse af politiets ressourcer. Det kan i den forbindelse oply-
ses, at Rigspolitiet har udsendt flere omfattende vejledninger
3
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 651: Spm. om måltallene fra de forskellige tungvognscentre, til justitsministeren
til tungvognscentrene for at sikre en høj kvalitet og ensartethed
i kontrollen.
Sammenfattende er det Rigspolitiets opfattelse, at der i tung-
vognscentrene udføres en effektiv og kvalificeret kontrol af
tunge køretøjer.”
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse.
4