Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1520873_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. april 2015
Straffuldbyrdelseskontoret
Pernille Bjørnholk
2015-0030-3277
1559371
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 619 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. marts 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mette Frederiksen
/
Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 619: Spm. om kommentar til artiklen Politividne: Jeg har gjort min borgerpligt, hvorfor skal jeg straffes for det?, bragt i Politiken den 22. marts 2015, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 619 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes kommentere artiklen ”Politividne: Jeg har
gjort min borgerpligt, hvorfor skal jeg straffes for det?”, bragt i
Politiken den 22. marts 2015, herunder redegøre for, om mini-
steren finder det rimeligt, at kronvidner, der har hjulpet politiet
og anklagemyndigheden, udsættes for dårligere afsoningsfor-
hold end de personer, som vidnet har hjulpet anklagemyndig-
heden med at få dømt. Og vil ministeren gøre noget for at sik-
re, at vidnerne får bedre afsoningsforhold?”
Svar:
Indsatte, der har vidnet for anklagemyndigheden i retssager mod f.eks.
rocker- eller bandemedlemmer, bør naturligvis ikke udsættes for ringere
afsoningsvilkår end andre indsatte, medmindre det er strengt nødvendigt.
Afsoningsforholdene for sådanne personer giver imidlertid anledning til
betydelige udfordringer, idet der kan være behov for særlige sikkerheds-
foranstaltninger for at beskytte de pågældende.
På den baggrund har Danmark taget initiativ til, at der i nordisk regi arbej-
des på, at indsatte, som er udsat for alvorlige trusler under afsoningen, vil
kunne få mulighed for at afsone i et andet nordisk land. Der henvises i den
forbindelse til besvarelsen af 9. april 2015 af spørgsmål nr. 593 fra Folke-
tingets Retsudvalg.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har supplerende oplyst følgende om
håndteringen af situationen i dag:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen kan oplyse, at placeringen
af indsatte i Kriminalforsorgens institutioner sker ud fra en
konkret vurdering, herunder også af den indsattes aktuelle sik-
kerhedsmæssige situation.
Det er ofte forbundet med en direkte risiko mod den pågæl-
dendes person at afgive belastende vidneudsagn mod organise-
rede kriminelle eller at ville forlade kriminelle bander. Når der
er tale om indsatte i Kriminalforsorgens varetægt, medfører det
ofte, at de indsatte må skærmes fra andre indsatte, som vurde-
res at udgøre en risiko for den pågældende.
Det kan være problematisk at placere disse indsatte i alminde-
ligt fællesskab, da netop fællesskabet udgør en risiko for de
pågældendes sikkerhed. Der er således ikke nødvendigvis tale
om, at de fysiske afsoningsforhold er ringere end andre indsat-
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 619: Spm. om kommentar til artiklen Politividne: Jeg har gjort min borgerpligt, hvorfor skal jeg straffes for det?, bragt i Politiken den 22. marts 2015, til justitsministeren
tes, men at man på grund af trusselsbilledet mod den enkelte
nødvendigvis nøje må styre, hvem der kan få adgang til den
indsatte. I visse situationer vil man i den forbindelse konklude-
re, at der ikke findes andre indsatte, som vurderes ikke at ud-
gøre en risiko i forhold til den indsattes personlige sikkerhed.
Sådanne begrænsninger opfattes naturligt nok som en forrin-
gelse af afsoningsvilkårene. Der er således et betydeligt skisma
imellem nødvendigheden af at sikre den indsattes personlige
sikkerhed og at opretholde de almindelige afsoningsforhold
med de muligheder og tilbud, det indebærer.
Det vil ud fra en sikkerhedsmæssig vurdering være nødvendigt
at placere den indsatte, hvor muligheden for at sikre, at ved-
kommende ikke lider overlast, takles mest hensigtsmæssigt.
Det vil typisk være i mindre afsnit, hvor muligheden for at re-
gulere og styre andre indsattes kontakt med den indsatte er
størst, f.eks. i et arresthus.
Forholdene i arresthusene er væsentligt mere begrænsede end i
fængslerne. Kriminalforsorgen har derfor fokus på at iværksæt-
te eventuelle kompenserende initiativer med henblik på at give
de pågældende indsatte så gode forhold som muligt, ligesom
medarbejdernes kontakt til disse indsatte prioriteres meget højt,
herunder også via samtaler med helsepersonale, tilknytning af
mentor o.l.
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan desuden oplyse, at man
har et tæt samarbejde med politiet i sådanne beskyttelsessager
med henblik på løbende at følge trusselsbilledet, således at ind-
satte, så snart det vurderes sikkerhedsmæssigt forsvarligt, kan
overføres til afsoning på almindelige fællesskabsafdelinger.
Kriminalforsorgen fik i forbindelse med den seneste flerårsaf-
tale mulighed for at sektionere bl.a. nogle fællesskabsafdelin-
ger. Formålet hermed er at skabe mindre afdelinger, som kan
bruges til at huse udvalgte indsatte, der eksempelvis kræver
beskyttelse. Det vil således være muligt at give indsatte, som
nødvendigvis må afsone i begrænset fællesskab, friere og mere
tidssvarende rammer at afsone under.”
3