Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1523248_0001.png
Folketingets Retsudvalg
Dato: 27. april 2015
”Hvad er ministerens holdning til de problemstillinger, der rejses i artiklen ”Omar
er ikke den sidste terrorist”, bragt på www.b.dk den 18. marts 2015, herunder
artiklens kommentarer om den sociale indsats over for radikaliserede personer
og udsatte personer, der er i risikogruppen i forhold til at blive radikaliseret.”
Danmark blev den 14. og 15. februar i år ramt af to forfærdelige terrorhandlin-
ger med den tragiske udgang, at to uskyldige mennesker blev dræbt. Terror-
handlingerne har rystet os alle og påført de efterladte en dyb sorg. Når terroren
rammer, har vi efterfølgende et ansvar for at gennemgå hændelsen og vurdere,
om der er noget, som skal ændres med henblik på at forebygge terrorisme.
Artiklen adresserer den tidlige sociale forebyggelsesindsats i kommunerne mål-
rettet børn og unge i risiko for at blive radikaliseret. Tidlig forebyggelse er som
al social indsats helt central. Både for den unge og de pårørende men også for
samfundet som helhed. Det er derfor vigtigt, at kommunerne er opmærksomme
på bekymringstegn, der kan være udtryk for radikalisering, og at de sætter ind
med den nødvendige indsats.
Radikalisering betragtes som en risikoadfærd på lige fod med enhver anden form
for risikoadfærd, der på sigt kan føre til f.eks. kriminalitet eller social eksklusion.
Den forebyggende indsats er derfor i høj grad integreret med den generelle so-
ciale og kriminalitetspræventive indsats i de enkelte kommuner og lokalområder,
da det er herigennem, at der kan iværksættes tidlige og forebyggende indsatser,
Side
af
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om ministerens holdning til de problemstillinger, der rejses i artiklen Omar er ikke den sidste terrorist, til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
2
målrettet udsatte børn og unge i mistrivsel, såvel som mere indgribende sociale
indsatser.
Kommunerne har en generel pligt til at føre tilsyn med de forhold, som børn og
unge i kommunen lever under. Kommunen skal tilrettelægge tilsynet på en så-
dan måde, at kommunen så tidligt som muligt kan få kendskab til de tilfælde,
hvor et barn eller en ung må antages at have behov for særlig støtte.
Serviceloven indeholder også en underretningspligt, der gælder alle fagpersoner,
som f.eks. klubpersonale, skolelærere og andre, der gennem deres daglige ar-
bejde er i kontakt med børn og unge. Underretningspligten betyder, at fagper-
soner, der har en bekymring over et barns eller en ungs trivsel, skal underrette
kommunen, som derefter skal undersøge, om der er behov for at iværksætte
akutte foranstaltninger eller træffe afgørelse om at undersøge forholdene nær-
mere.
Når en kommune finder, at et barn eller en ung kan have behov for særlig støtte,
skal kommunen iværksætte en børnefaglig undersøgelse efter reglerne i service-
lovens § 50. Undersøgelsen skal afdække ressourcer og problemer hos barnet,
familien og netværket og skal omfatte barnets eller den unges udvikling og ad-
færd, familieforhold, skoleforhold, sundhedsforhold, fritidsforhold og venskaber
samt andre relevante forhold.
Kommunen skal herefter foretage en samlet vurdering af de forhold, som den
børnefaglige undersøgelse peger på. Kommunen skal herunder vurdere, om der
er grundlag for at iværksætte foranstaltninger og i givet fald, hvilke af de mulige
hjælpeforanstaltninger efter servicelovens § 52 der vurderes at være den eller de
bedste i forhold til den konkrete sag. Foranstaltninger efter servicelovens § 52
kan eksempelvis omfatte pædagogisk støtte i hjemmet, familiebehandling, en
fast kontakt person for barnet, den unge eller for hele familien samt anbringelse
uden for hjemmet.
I regeringens handlingsplan fra september 2014 om forebyggelse af radikalise-
ring og ekstremisme er der en række initiativer, som skal styrke kommunernes
forebyggelsesindsats. Socialstyrelsen og PET vil indgå strategiske partnerskaber
med kommuner, som har særlige udfordringer med ekstremisme. Socialstyrelsen
og PET vil desuden udvide den eksisterende indsats med at opkvalificere kom-
munale fagpersoner, herunder inddrage nye faggrupper som f.eks. boligsociale
medarbejdere, ansatte på sikrede institutioner, ansatte i kriminalforsorgen og
klubmedarbejdere.
Jeg har i foråret 2014 skrevet til samtlige kommunalbestyrelser og orienteret om
kommunens forpligtelser og handlemuligheder efter serviceloven i forhold til
udrejsende til Syrien, herunder forpligtelserne og handlemulighederne over for
børn og unge. Herudover kan kommunerne få rådgivning af Socialstyrelsen og
VISO i enkeltsager. Og endelig har ministeriet i marts i år sendt en opdateret
vejledning om særlig støtte til børn og unge og deres familier i høring. Vejled-
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om ministerens holdning til de problemstillinger, der rejses i artiklen Omar er ikke den sidste terrorist, til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
3
ningen indeholder et nyt kapitel om forebyggelse af radikalisering og ekstre-
misme.
Regeringen har fokus på den tidlige kommunale forebyggelse af radikalisering
og ekstremisme og vurderer løbende, om der er behov for at styrke den kom-
munale indsats.
Manu Sareen
/ Henrik Thomassen