Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1516795_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Anders Lotterup
2015-0035-0271
1441079
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål O
fra Folketingets Retsudvalg
Torsdag den 26. marts 2015
Samrådsspørgsmål O:
”Under henvisning til de seneste fangeflugter, bedes ministeren
redegøre for, hvilke initiativer der vil blive taget for at sikre personalet
i de små arrester samt for at undgå fangeflugter”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
[Indledning - antal undvigelser]
1.
Lad mig indledningsvis understrege, at både jeg og kriminalforsorgen
finder det meget beklageligt, at der har været episoder med undvigelser
fra arresthusene, hvor fængselspersonalet er blevet udsat for endog
meget alvorlige overfald.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 603: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 26. marts om fangeflugter, til justitsministeren
Jeg kan oplyse, at 10 personer er undveget fra arresthusene i 2014,
fordelt på 6 episoder.
Af disse undvigelser er halvdelen sket fra mindre arresthuse, og i et
enkelt af disse arresthuse har der været 2 episoder.
Min holdning er klar: Én fangeflugt er principielt en fangeflugt for
meget. Det siger derfor sig selv, at vi skal gøre, hvad vi kan for at
undgå undvigelser fra arresthusene.
2.
Spørgsmålet om sikkerheden i de danske arresthuse er omfattet af
aftalen om kriminalforsorgens økonomi i 2013-2016, som regeringen
har indgået med SF, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det konservative
Folkeparti.
Det kommer jeg tilbage til.
Jeg vil starte med at redegøre for de initiativer, kriminalforsorgen har
taget som følge af de seneste undvigelser. Herefter kommer jeg ind på
arresthusenes stand og deres geografiske placering.
[Placering af indsatte]
3.
Det er klart, at vi er nødt til at gøre noget for at nedsætte risikoen for,
at flugtsituationerne opstår. Problemet kan angribes på flere måder, og
én af dem er at tage særlige hensyn til sikkerhedsforholdene i de små
arresthuse, når man placerer de indsatte i de forskellige arresthuse.
Derfor har kriminalforsorgen til stadighed fokus på, hvilke indsatte de
har siddende i de små arresthuse, og at de små arresthuse ikke modtager
indsatte, som er i en kategori, der på grund af farlighed og adfærd ikke
er egnede til at blive placeret dér.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 603: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 26. marts om fangeflugter, til justitsministeren
4.
Politiet skal ved indsættelsen så vidt muligt oplyse, om den indsatte
vurderes at være undvigelsestruet eller farlig. En valid vurdering
forudsætter naturligvis – både for politi og kriminalforsorg – at man har
kendskab til personen.
En særlig udfordring i forhold til arresthusene er i den forbindelse, at
kendskabet til den enkelte kan være begrænset, da den indsatte
modtages i arresthuset direkte i forbindelse med anholdelsen, og der
derfor ikke altid er tilgængelige informationer om den pågældende.
Kriminalforsorgen har dog allerede i dag fokus på at placere og ikke
mindst sektionere de mange forskellige grupper af indsatte, så der
skabes optimale opholdsvilkår, og sådan at man mindsker risikoen for,
at der sker undvigelser – eller forsøg herpå – eller begås vold eller
trusler.
Kriminalforsorgen anvender derfor som udgangspunkt en praksis, der
går ud på, at indsatte som tidligere er undveget eller har forsøgt at
undvige, eller som er personfarlige, ikke skal placeres i de små
arresthuse.
Kriminalforsorgen har oplyst til mig, at man efter de seneste episoder
med undvigelser vil have øget opmærksomhed på, hvor de forskellige
indsatte placeres.
[Gennemgang af sikkerhedsrutiner]
5.
Udover det øgede fokus på placeringen af de indsatte har
kriminalforsorgen også iværksat en systematisk gennemgang af
sikkerhedsprocedurerne i alle arresthusene med henblik på at stramme
op på procedurerne – for eksempel ved at sikre, at personalet hele tiden
har en eller anden form for kontakt med hinanden, når de udfører
opgaver, der involverer flere indsatte. Sikkerheden og trygheden for
3
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 603: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 26. marts om fangeflugter, til justitsministeren
personalet styrkes nemlig ved, at man kan bistå hinanden hurtigt i
pressede situationer.
[Dynamisk og teknisk sikkerhed]
6.
Herudover er det afgørende for sikkerheden, at fængselspersonalet er
tilstede ude blandt de indsatte.
Det
er
således
kriminalforsorgens
erfaring,
at
personalets
tilstedeværelse er helt afgørende for, at man opfanger positive og
negative signaler fra de indsatte i forhold til opholdsklimaet i
arresthuset eller på de enkelte afdelinger i fængslerne.
Der arbejdes derfor til stadighed i kriminalforsorgens institutioner på en
tæt kontakt mellem indsatte og ansatte, da det er et vigtigt led i forhold
til at begrænse tilfælde af vold og trusler, både indsatte imellem og mod
personalet, men også for at skabe trygge arbejds- og opholdsbetingelser
for indsatte og medarbejdere.
7.
Det tekniske sikkerhedsudstyr spiller naturligvis også en rolle i
forbindelse med sikkerheden.
Alt personale i kriminalforsorgens fængsler og arresthuse, herunder
også personalet i de små arresthuse, er udstyret med en såkaldt DECT-
overfaldsalarm, som går direkte til politiets alarmcentral.
[Vidensdeling]
8.
Når der finder en undvigelse sted fra en af kriminalforsorgens
institutioner, skal det naturligvis overvejes, om den kunne have været
undgået. Direktoratet for Kriminalforsorgen evaluerer alle alvorlige
episoder i institutionerne med henblik på at uddrage og videreformidle
læring.
4
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 603: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 26. marts om fangeflugter, til justitsministeren
Kriminalforsorgen har oplyst til mig, at evalueringerne viser, at
episoder som umiddelbart opfattes som opstået uden varsel, reelt
sjældent er opstået som lyn fra en klar himmel, men kan være en følge
af sikkerhedsmæssige svagheder eller brister i rutiner, som man over en
periode ikke har været opmærksomme på.
Kriminalforsorgen er derfor bevidst om, at det på den ene side er vigtigt
at have faste rutiner og retningslinjer for sikkerhedsarbejdet, men at det
på den anden side også kan medvirke til en statisk tankegang.
9.
For at hindre at episoder – også uden for kriminalforsorgen, f.eks. i
bandemiljøet – har afsmittende effekt internt i kriminalforsorgen,
arbejder Direktoratet for Kriminalforsorgen på, at der hurtigt mellem
kriminalforsorgens
institutioner
udveksles
informationer
om
iagttagelser, sikkerhedsrelaterede hændelser og episoder.
Politiet og andre myndigheder involveres også, hvis kriminalforsorgen
vurderer, at det er relevant i forhold til den enkelte episode.
10.
Direktoratet for Kriminalforsorgen er på den baggrund som nævnt i
færd med systematisk at gennemgå sikkerhedsprocedurerne med
henblik på at stramme op på procedurerne, sådan at kombinationen af
personalets sikkerhedsrutiner og den fysiske sikring kan forbedres.
I den forbindelse er det som tidligere nævnt afgørende, at der løbende er
opmærksomhed fra medarbejderne på, hvordan man bedst kan bruge
hinanden sikkerhedsmæssigt i de forskellige dagligdags situationer –
eksempelvis ved at være to sammen, når man lukker af til natten, deler
mad ud og lignende.
[Utidssvarende bygninger]
5
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 603: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 26. marts om fangeflugter, til justitsministeren
11.
På trods af de nævnte fokuspunkter vedrørende placeringen af de
indsatte,
relationsarbejdet,
vidensdeling
og
en
revurdering
af
sikkerhedsprocedurerne må vi erkende, at den fysiske sikkerhed er
væsentlig i forbindelse med forhindringen af undvigelser. Den fysiske
sikkerhed drejer sig bl.a. om de bygninger, der huser de indsatte, og den
udvendige sikkerhedszone.
Arresthussektoren er rent bygningsmæssigt ikke tidssvarende, og flere
af arresthusene er både gamle og uhensigtsmæssigt indrettede.
Derudover er de ofte også placeret i bykerner, hvor der ikke er
mulighed for at etablere en udvendig sikkerhedszone.
Hertil kommer, at flere af de små arresthuse har få pladser og derfor er
bemandet med få medarbejdere.
12.
I de senere år er der gennemført en række bygningsmæssige tiltag
med henblik på bl.a. at mindske risikoen for undvigelser i
arresthussektoren, f.eks. ved overdækning af gårdtursarealer, opsætning
af såkaldte forsinkelseshegn og øget kamera- og alarmdækning.
Hertil kommer, at der bl.a. af sikkerhedsmæssige hensyn i øjeblikket er
lukket næsten 100 arrestpladser, herunder 3 mindre arresthuse, der er
lukket midlertidigt. Herudover overvejes det i kriminalforsorgens regi
at lukke yderligere arrestpladser, og de sikkerhedsmæssige hensyn vil
veje meget tungt i disse overvejelser.
[Aftalen om kriminalforsorgens økonomi 2013-2016]
13.
Som jeg nævnte indledningsvist, er sikkerheden i arresthussektoren
et fokuspunkt i den aftale om kriminalforsorgens økonomi i 2013-2016,
som regeringen har indgået med et bredt flertal i Folketinget. Netop
udfordringerne i arresthussektoren var baggrunden for, at aftaleparterne
6
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 603: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 26. marts om fangeflugter, til justitsministeren
var enige om at gennemføre en analyse af arresthusene med henblik på
en eventuel arresthusreform.
Arresthusene varierer i forhold til bl.a. størrelse, sikkerhed, faciliteter,
driftsøkonomi mv., ligesom nogle af arresthusene som nævnt er placeret
i tæt bymæssig bebyggelse. Formålet med analysen er at skabe større
effektivitet, ensartethed og kvalitet i arresthusenes opgaveløsning og
dermed
sikre
en
mere
tidssvarende
og
omkostningseffektiv
arresthussektor. I analysen vil også indgå overvejelser om geografisk
placering.
Analysen vil blive færdiggjort i indeværende aftaleperiode, og
sikkerheden vil selvfølgelig være en central del af analysen.
Tak for ordet.
7