Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1411877_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
23. oktober 2014
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsbeh: Jacob Guldborg Ras-
mussen
Sagsnr.: 2014-0030-2588
Dok.:
1335262
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. oktober 2014. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Mette Frederiksen
/
Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 6 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren tage initiativ til at opsætte stærekasser i ud-
valgte lyskryds i de større danske byer, hvor man er plaget af
bilister, der ofte kører over for rødt, set i lyset af at man har
haft gode erfaringer med stærekasser i denne sammenhæng i
bl.a. Flensborg?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan til brug for besvarelsen af Justitsministeriets
anmodning oplyse, at politiet i perioden fra den 1. marts 2001
til den 31. marts 2002 i samarbejde med Vejdirektoratet og
Rådet for Større Færdselssikkerhed gennemførte et forsøg i
Århus med automatisk detektering af kørsel over for rødt lys i
udvalgte trafikkryds. Erfaringerne fra forsøget blev offentlig-
gjort i en rapport fra 2007, hvoraf det bl.a. fremgår, at det på
grund af den korte forsøgsperiode ikke var muligt at konklude-
re, om forsøget har haft indflydelse på antallet af ulykker i de
omhandlede trafikkryds.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at politiet har stor fokus på
udvikling af automatisk trafikkontrol (ATK) med henblik på at
sætte ind over for hastighedsovertrædelser. Der henvises i den
forbindelse til Justitsministeriets besvarelse af 15. november
2013 af spørgsmål nr. 938 (Alm. del) fra Folketingets Retsud-
valg samt Rigspolitiets notat af 24. juni 2014 til Justitsministe-
riet vedrørende den fremtidige anvendelse af ATK, som er
fremsendt til Retsudvalget den 7. juli 2014. Som det fremgår af
notatet, vil der primo 2015 ske en markant styrkelse af ATK-
kontrollen, idet antallet af kontrolkøretøjer firedobles, og alle
køretøjer forsynes med nyt digitalt udstyr. Som det endvidere
fremgår, vil Rigspolitiet gennemføre forsøg med det nye udstyr
i andre sammenhænge, f.eks. som ubemandet mobilt ATK og
forsøg med stræknings-ATK i Øresundstunnellen (stærekasser
mv.).
Rigspolitiet arbejder i øjeblikket med flere højtprioriterede
projekter med henblik på at styrke færdselssikkerheden, og
som forudsætter udvikling af ny teknologi. Det drejer sig ud-
over om ATK blandt andet om etablering af alkolåse.
Rigspolitiet har ikke i øjeblikket kapacitet til at iværksætte
yderligere projekter eller forsøg på området, men vil – efter
implementeringen af det nye ATK-udstyr og alkolåse – iværk-
sætte analyser af andre muligheder for at styrke politiets færd-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
selsindsats med henblik på at nedbringe antallet af dræbte og
tilskadekomne i trafikken. Rigspolitiet vil i den forbindelse
bl.a. kunne inddrage erfaringer fra andre lande med brug af
stærekasser til bekæmpelse af rødlyskørsel.”
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse.
Justitsministeriet finder desuden anledning til at bemærke, at der er grund
til at overveje de principielle og retssikkerhedsmæssige aspekter af at bru-
ge billeder fra kameraovervågning som eneste bevis i straffesager nærme-
re. Udgangspunktet for anvendelsen af sådanne tiltag har hidtil været, at de
bør begrænses til få områder, hvor der er et væsentligt behov herfor –
f.eks. af færdselssikkerhedsmæssig karakter – hvor behovet er af varig ka-
rakter, og hvor det ville være forbundet med betydelige omkostninger eller
vanskeligheder at efterforske og fremskaffe bevis på anden vis.
3