Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1514412_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
27. marts 2015
Statsrets- og Menneske-
retskontoret
Sagsbeh: Lisa Holm Petersen
Sagsnr.: 2015-0030-3207
Dok.:
1536237
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 560 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. marts 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Mette Frederiksen
/
Louise Vadheim Guldberg
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 560: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke love, regler og kutymer der gælder for parlamentariske kommissioner nedsat i henhold til grundlovens paragraf 51, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 560 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke love, regler og kutymer
der gælder for parlamentariske kommissioner nedsat i henhold
til grundlovens paragraf 51 (og tilsvarende bestemmelser i
grundlove før 1953) - herunder regler om offentlig adgang til
kommissionsmøder, antallet af kommissionsmedlemmer,
kommissionsarbejdets tidshorisont, vidnepligt, vidners sand-
hedspligt, adgang til bisiddere og øvrige vidnerettigheder, så-
danne kommissioners mulighed for at placere et retligt ansvar,
krav til det skriftlige resultat af en sådan kommissions virk-
somhed og samspillet mellem sådanne kommissioner, dom-
stolssystemet og Rigsretten?”
Svar:
Efter grundlovens § 51 kan Folketinget nedsætte kommissioner af sine
medlemmer til at undersøge almenvigtige sager. Kommissionerne er beret-
tigede til at fordre skriftlige eller mundtlige oplysninger såvel af private
borgere som af offentlige myndigheder.
Parlamentariske kommissioner kan nedsættes til undersøgelse af enhver
sag, som Folketinget finder almenvigtig. I praksis har der været nedsat par-
lamentariske kommissioner såvel til forberedelse af forslag om love og
administrative foranstaltninger som til undersøgelse af et nærmere bestemt
begivenhedsforløb med henblik på at vurdere de ansvarsmæssige forhold.
Bestemmelsen i grundlovens § 51 har dog ikke været anvendt, siden den
nuværende grundlov trådte i kraft i 1953. Men der har været nedsat parla-
mentariske undersøgelseskommissioner i fem tilfælde efter de tilsvarende
bestemmelser i henholdsvis § 50 i grundloven af 1849, § 46 i grundloven
af 1866 og § 45, stk. 1, i grundloven af 1915.
Reglerne og brugen af parlamentariske undersøgelseskommissioner er bl.a.
nærmere beskrevet i betænkning nr. 1315 (1996) om undersøgelsesorga-
ner, side 153-159, hvoraf bl.a. fremgår følgende:
”2. Parlamentariske kommissioner
2.1. Nedsættelse og sammensætning af en parlamentarisk kommission
I grundlovens § 51 er der fastsat følgende regler om parlamentariske kommis-
sioner:
»Folketinget kan nedsætte kommissioner af sine medlemmer til at undersøge
almenvigtige sager. Kommissionerne er berettigede til at fordre skriftlige eller
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 560: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke love, regler og kutymer der gælder for parlamentariske kommissioner nedsat i henhold til grundlovens paragraf 51, til justitsministeren
mundtlige oplysninger af såvel private borgere som af offentlige myndighe-
der.«
Der er ikke i Folketingets forretningsorden eller i lovgivningen fastsat nærme-
re regler om parlamentariske kommissioner.
Beslutning om nedsættelse af en parlamentarisk kommission træffes af Folke-
tinget alene.
Parlamentariske kommissioner sammensættes af folketingsmedlemmer, der
vælges af Folketinget efter forholdstal, jf. grundlovens § 52. Folketinget be-
stemmer selv, hvor mange medlemmer kommissionen skal have.
F.eks. bestod den parlamentariske kommission vedrørende besættelsestiden,
der blev nedsat i juni 1945, se nærmere afsnit 2.2. nedenfor, af 23 medlemmer.
Ved kommissionens fornyelse i december 1945 blev antallet af kommissions-
medlemmer fastsat til 24. Hvis et kommissionsmedlem ophører med at være
folketingsmedlem, må den pågældende udtræde af den parlamentariske kom-
mission. En parlamentarisk kommission bortfalder ved nyvalg til Folketinget,
men kan mellem nyvalg fortsætte igennem flere folketingsår.
2.2. En parlamentarisk kommissions opgaver
En parlamentarisk kommissions opgave består - som anført - i at undersøge
»almenvigtige sager«. Hvad der ligger heri, er ikke nærmere beskrevet i
grundloven.
En bestemmelse om parlamentariske kommissioner svarende til grundlovens §
51 fandtes allerede i grundloven af 1849. Denne grundlovs § 50 havde følgen-
de ordlyd:
»Ethvert af Thingene kan til at undersøge almeenvigtige Gjenstande nedsætte
Commissioner af sine Medlemmer. Disse ere berettigede til saavel af offentli-
ge Myndigheder, som af private Borgere at fordre Oplysninger meddeelte
mundtligen eller skriftligen.«
Bestemmelsen tog navnlig sigte på kommissioner, der skulle virke som led i
tingenes forberedelse af forslag om love og andre regeringsforanstaltninger.
De tre første parlamentariske kommissioner, der blev nedsat, vedrørte i over-
ensstemmelse hermed udredning af lovgivnings- og administrationsspørgsmål.
I samlingen 1870-71 vedtog Folketinget at nedsætte en parlamentarisk kom-
mission til undersøgelse af lovgivningsmagtens og de bevilgende myndighe-
ders stilling til Vallø- og Vemmetoftestiftelserne. I januar 1885 nedsatte Fol-
ketinget en parlamentarisk kommission om udgifterne til et kirkeligt råd af
bisperne og om reglerne for salg af præstegårdsjord. I samlingen 1899-1900
besluttede Folketinget at nedsætte en parlamentarisk kommission til at stille
forslag om »en retfærdig omordning af vore beskatningsforhold«. Se nærmere
P. Munch, Den danske Rigsdag 1849-1949, side 238 fif.
Anvendelsen af de parlamentariske kommissioner var ikke ved forarbejderne
til bestemmelsen begrænset til lovforberedelse m.v. I praksis har der således
også været nedsat parlamentariske kommissioner til at undersøge nærmere be-
stemte forhold i den statslige forvaltning, der allerede har fundet sted. Der har
3
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 560: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke love, regler og kutymer der gælder for parlamentariske kommissioner nedsat i henhold til grundlovens paragraf 51, til justitsministeren
dog ikke været nedsat parlamentariske kommissioner efter den gældende
grundlov fra 1953.
I 1918 nedsatte Landstinget en parlamentarisk kommission til at undersøge de
forhold, der stod i forbindelse med en skarp modsætning mellem stats- og
justitsminister Zahle og amtmand Rytter på Færøerne samt to andre færøske
embedsmænd. En række embedsmænd og politikere samt stats- og justitsmini-
ster Zahle og udenrigsminister Scavenius blev i den forbindelse afhørt. I den
parlamentariske kommissions betænkning vendte kommissionens flertal sig
skarpt imod Zahle, idet flertallet fandt, at han som justitsminister ved besva-
relse af en forespørgsel i Landstinget ikke havde levet op til sin konstitutionel-
le pligt til at lægge sin viden åbent frem, men i stedet havde fortiet visse op-
lysninger. På grundlag af betænkningen vedtog Landstinget i foråret 1920 en
dagsorden, der udtalte mistillid til Zahle.
Den seneste parlamentariske kommission (med senere fornyelser) blev nedsat
af Folketinget i juni 1945. Folketingets beslutning om at nedsætte denne
kommission havde følgende indhold:
»Der nedsættes en Kommission i henhold til Grundlovens § 45 med det
Hverv:
1. at undersøge samtlige politiske og militære Forhold, som kan tjene til Be-
dømmelse af, hvorvidt der er Grundlag for at gøre Ansvar gældende over for
Ministre eller andre særlig ansvarlige i Forbindelse med Danmarks Besættelse
af tyske Tropper den 9. april 1940.
2. at undersøge samtlige Forhold, hvis Klarlæggelse af Kommissionen anses
for nødvendig til Bedømmelse af, hvorvidt der er Grundlag for at drage Mini-
stre til Ansvar i Anledning af deres Embedsvirksomhed under den tyske Be-
sættelse.
3. at afgive Betænkning til Folketinget angaaende de foretagne Undersøgelser,
ledsaget af Indstilling om, hvorvidt der efter Resultatet af Undersøgelserne af
Tinget bør rejses Sag for Rigsretten i henhold til Grundlovens § 67.
4. Medlemmernes Antal fastsættes til 23.
5. Over Møder, hvori mundtlige Oplysninger og Forklaringer afgives til
Kommissionen, optages stenografisk Referat.
6. Tingets Formand bemyndiges til at iværksætte det fornødne til denne Be-
slutnings Udførelse.«
Det fremgår af kommissionens betænkning fra 1945, at den i første række har
beskæftiget sig med 1. punkt i kommissoriet, dvs. begivenhederne omkring
den 9. april 1940.
Det fremgår endvidere af betænkningen, at kommissionen på daværende tids-
punkt (1945) fandt at burde undlade at udarbejde en indstilling om, hvorvidt
der burde rejses rigsretssag. Kommissionen anførte herom bl.a. følgende:
»...Selv om det foreliggende Materiale for saa vidt efter Kommissionens Op-
fattelse kan danne Grundlag for en Indstilling, har man dog maattet nære Be-
tænkelighed ved for nærværende at foretage den hertil fornødne Bedømmelse,
idet den Mulighed ikke kan udelukkes, at der senere kan komme saadanne nye
Momenter frem, at det Billede, man nu har kunnet danne sig, senere vilde bli-
ve forrykket. Hele Spørgsmaalet om et eventuelt Ansvar i Forbindelse med
Begivenhederne den 9. April 1940 kan nemlig ikke ses som et Anliggende, der
4
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 560: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke love, regler og kutymer der gælder for parlamentariske kommissioner nedsat i henhold til grundlovens paragraf 51, til justitsministeren
kan vurderes alene ud fra en dansk Dokumentation. Besættelsen var et Led i
en Krigsforbrydelse, og den Retsforfølgning, der nu er i Gang mod Krigsfor-
brydere ..., vil eventuelt kunne kaste nyt Lys ogsaa over Begivenhederne om
den 9. April og den Stilling, danske ansvarlige da indtog.
Hertil kommer, at der ogsaa, hvad angaar Kommissoriets Punkt 2 (Ministres
Embedsførelse under Besættelsen), vil kunne komme Forhold frem, som kan
have Betydning for den endelige Vurdering.«
Ved Folketingets opløsning i oktober 1945 betragtedes kommissionen som
ophørt. En ny kommission blev nedsat med den opgave at fortsætte undersø-
gelserne. Denne kommissions kommissorium omfattede ikke afgivelse af ind-
stilling om, hvorvidt der burde rejses tiltale ved Rigsretten. Kommissionen
skulle alene afgive »beretning« til Folketinget om sine undersøgelser.
I forbindelse med kommissionens arbejde blev der nu nedsat en kommissions-
domstol, der kunne foretage de undersøgelser og afhøringer, som kommissio-
nen fandt nødvendige.
Selv om der ikke har været nedsat parlamentariske kommissioner efter den
gældende grundlov fra 1953, må det på baggrund af forarbejderne til bestem-
melsen i grundlovens § 51 og hidtidig praksis konkluderes, at der ikke er no-
gen retlige grænser for, hvilke sager i den statslige forvaltning en parlamenta-
risk kommission kan pålægges at undersøge, når blot sagen kan karakteriseres
som »almenvigtig«.
De opgaver, som en parlamentarisk kommission kan pålægges at udføre, er
endvidere ikke retligt begrænset til undersøgelse og klarlæggelse af et faktisk
begivenhedsforløb. En parlamentarisk kommission kan også pålægges at gen-
nemføre en vurdering af, om der er grundlag for at antage, at der er handlet
retsstridigt/ulovligt af personer inden for den statslige forvaltning, herunder
ministre. Kommissionen kan i den forbindelse pålægges at fremkomme med
indstilling om, hvorvidt der er grundlag for at søge et retligt ansvar gjort gæl-
dende mod de pågældende.
2.3. Sagsoplysningen
Efter grundlovens § 51 er parlamentariske kommissioner »berettigede til at
fordre skriftlige eller mundtlige oplysninger såvel af private borgere som af
offentlige myndigheder«.
Bestemmelsen medfører ikke alene en ret for en parlamentarisk kommission
til at anmode om mundtlige eller skriftlige oplysninger, men også en forplig-
telse for private borgere og offentlige myndigheder til at meddele skriftlige el-
ler mundtlige oplysninger til kommissionen, når kommissionen anmoder om
det.
Det må antages, at pligten til at meddele skriftlige oplysninger ikke blot inde-
bærer en pligt til skriftligt at besvare spørgsmål fra kommissionen, men også
en pligt til at stille allerede foreliggende skriftligt materiale til rådighed for
kommissionen.
Den kommission, der blev nedsat i juni 1945 vedrørende besættelsestiden, an-
førte i sin betænkning, at man - til belysning af begivenhederne omkring den
9. april 1940 og for straks at tilvejebringe det nødvendige arbejdsgrundlag -
5
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 560: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke love, regler og kutymer der gælder for parlamentariske kommissioner nedsat i henhold til grundlovens paragraf 51, til justitsministeren
med hjemmel i grundlovens § 45 (nu § 51) indhentede »Aktstykker fra en
Række Ministerier (fremhævet her), ligesom man udbad sig skriftlige Redegø-
relser fra saadanne Personer, fhv. Ministre og daværende ledende Militære,
mod hvem Undersøgelse i første Række formentes at burde rettes.« Kommis-
sionen har således lagt til grund, at bestemmelsen i den dagældende grundlovs
§ 45 indebar en ret for kommissionen til at kræve udlevering af allerede fore-
liggende skriftligt materiale.
Oplysningerne afgives som udgangspunkt under strafansvar, jf. straffelovens §
162 og - for ministres vedkommende - ministeransvarlighedslovens § 5, stk. 2.
Dette gælder, uanset om oplysningerne afgives mundtligt eller skriftligt.
Den parlamentariske kommission er ikke udstyret med særlige tvangsmidler
til håndhævelse af oplysningspligten. Det folketingsudvalg, som i 1953 be-
handlede statsministerens forslag til ny grundlov, anførte derfor i sin betænk-
ning om forslaget, at man fandt det nødvendigt, at »der ved en tilføjelse i rets-
plejeloven eller i en særlig lov tilvejebringes hjemmel for de af rigsdagen ned-
satte kommissioner til at afhøre personer under samme vidnepligt som dom-
stolene« (Rigsdagstidende 1952-53, Tillæg B, sp. 369).
Spørgsmålet om særlige tvangsmidler vil næppe have den store praktiske be-
tydning med hensyn til offentlige myndigheder.
Det kan nemlig påregnes, at ministre allerede som følge af det parlamentariske
ansvar i almindelighed vil være indstillet på skriftligt at besvare de spørgsmål,
som den parlamentariske kommission stiller, og at møde frem for at afgive
forklaring for kommissionen. Herudover vil ministrene normalt udlevere fore-
liggende skriftligt materiale til kommissionen, når kommissionen anmoder om
det. Der henvises til afsnit 3.4. om folketingsudvalgs sagsoplysning. Ministre-
ne vil som udgangspunkt også kunne pålægge embedsmænd at afgive forkla-
ring for den parlamentariske kommission.
I øvrigt må det antages, at offentligt ansatte, der undlader at opfylde oplys-
ningspligten, vil kunne ifalde disciplinært ansvar eller i grove tilfælde strafan-
svar efter straffelovens § 156 eller § 157. Dette må antages at gælde, selv om
de ansatte ikke har fået en tjenestebefaling til at afgive forklaring for kommis-
sionen. Hvis ministre undlader skriftligt eller mundtligt at besvare spørgsmål
fra den parlamentariske kommission eller efter kommissionens anmodning
undlader at udlevere skriftligt materiale til kommissionen, vil der efter om-
stændighederne foreligge en overtrædelse af ministeransvarlighedslovens § 5.
Spørgsmålet om tvangshåndhævelse vil således formentlig kun kunne tænkes
at få praktisk betydning i forhold til private personer. Over for disse personer
er der navnlig følgende muligheder for at håndhæve oplysningspligten:
Kommissionen kan anlægge retssag mod den person, der nægter at give møde
eller afgive forklaring. Hvis den pågældende herefter ikke opfylder dommen,
kan den gennemtvinges ved fogedretten efter bestemmelserne i retsplejelovens
kapitel 48.
I den statsretlige litteratur er det endvidere antaget, at en parlamentarisk kom-
mission kan foretage vidneførsel ved domstolene, hvis formålet med vidne-
førslen er at tilvejebringe oplysninger af betydning for kommissionens vurde-
ring af, om der er grundlag for at antage, at der bør gøres et retligt ansvar gæl-
6
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 560: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke love, regler og kutymer der gælder for parlamentariske kommissioner nedsat i henhold til grundlovens paragraf 51, til justitsministeren
dende mod bestemte personer. En sådan vidneførsel er derimod ikke mulig,
hvis formålet er at tilvejebringe oplysninger af almindelig politisk interesse.
En yderligere mulighed er ved siden af kommissionen at nedsætte en kommis-
sionsdomstol (undersøgelsesret), der skal foretage de nødvendige undersøgel-
ser og afhøringer. I forbindelse med nedsættelsen af de parlamentariske kom-
missioner vedrørende besættelsestiden blev der således som anført ovenfor
nedsat en kommissionsdomstol, der havde til opgave at foretage de undersø-
gelser og afhøringer, som den parlamentariske kommission fandt nødvendig.
Hertil kommer, at en parlamentarisk kommission muligvis ved en umiddelbar
fogedforretning efter reglerne i retsplejelovens kapitel 55 kan gennemtvinge et
krav om udlevering af foreliggende skriftligt materiale. Spørgsmålet ses dog
ikke behandlet i den statsretlige litteratur.
Der findes ingen regler for proceduren i en parlamentarisk kommission i for-
bindelse med afhøringer, herunder om beskikkelse af bisiddere for de afhørte.
Det er dog antaget i den statsretlige litteratur, at lovgivningens regler om vid-
neudelukkelses- og vidnefritagelsesgrunde finder anvendelse på afhøringer for
en parlamentarisk kommission. Dette må også antages at gælde for spørgsmå-
let om meddelelse af skriftlige oplysninger til kommissionen.
2.4. Offentlighed i forbindelse med den parlamentariske kommissions
Arbejde
Spørgsmålet om offentlighed i forbindelse med den parlamentariske kommis-
sions arbejde er ikke reguleret i grundloven.
Folketinget vil derfor ved nedsættelsen kunne fastsætte nærmere regler om,
hvorvidt offentligheden skal have adgang til møder og dokumenter.
Dette skete f.eks., da Folketinget i december 1945 på ny nedsatte en parlamen-
tarisk kommission vedrørende besættelsestiden. Punkt 4 i Folketingets beslut-
ning om at nedsætte kommissionen havde følgende indhold:
»Selve Kommissionens Drøftelser og Afgivelsen af Oplysninger, Forklaringer
og Redegørelser foregaar i lukkede Møder, men der vil til Oplysning for Of-
fentligheden, naar Undersøgelsen af et Forhold er bragt til et saadant Punkt, at
Kommissionen mener, at en Redegørelse derfor kan afgives, være at afgive
saadan Redegørelse i den Form og paa den Maade, som Kommissionen skøn-
ner rigtig.«
Den parlamentariske kommission vil muligvis også selv kunne fastsætte regler
om spørgsmålet. Uden sådan beslutning må det antages, at en parlamentarisk
kommission vil tage udgangspunkt i de regler, der gælder for offentlighedens
adgang til folketingsudvalgs møder og dokumenter. Efter disse regler vil of-
fentligheden ikke have adgang til kommissionens møder eller til materiale, der
er fortroligt. Der henvises til afsnit 3.5. nedenfor.
2.5. Af rapportering m.v.
Den parlamentariske kommission skal normalt afgive en rapport til Folketin-
get om resultatet af sit arbejde. Nærmere regler herom kan være fastsat i
kommissoriet for den parlamentariske kommission, men vil i øvrigt følge af
sagens natur.
7
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 560: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke love, regler og kutymer der gælder for parlamentariske kommissioner nedsat i henhold til grundlovens paragraf 51, til justitsministeren
Således var det i folketingsbeslutningen om den parlamentariske kommission,
der blev nedsat i juni 1945 vedrørende besættelsestiden, anført, at kommissio-
nen skulle afgive betænkning til Folketinget om de »foretagne Undersøgelser,
ledsaget af Indstilling om, hvorvidt der efter Resultatet af Undersøgelserne af
Tinget bør rejses Sag for Rigsretten i henhold til Grundlovens § 67«.
Der er ingen regler om, at rapporten fra den parlamentariske kommission skal
være offentlig. I praksis har de beretninger eller betænkninger, som er afgivet
af de parlamentariske kommissioner, været offentlige.”
Justitsministeriet skal om det anførte i citatet under pkt. 2.3 bemærke, at de
tidligere gældende regler i retsplejelovens § 21 og § 21a om henholdsvis
kommissionsdomstole og undersøgelsesretter, nu er ophævet og erstattet af
reglerne i lov om undersøgelseskommissioner.
Reglerne om parlamentariske undersøgelseskommissioner er desuden
nærmere beskrevet i bl.a. Poul Andersen, Dansk Statsforfatningsret, 1954,
side 185 og side 508 f., Lars Busck, Folketingets kontrol med forvaltnin-
gen, 1988, side 105 f., Jens Peter Christensen, Ministeransvar, 1997, side
543 f., Peter Munch, Hvorledes arbejder rigsdagen?, i Den Danske Rigs-
dag bind 4, 1949, side 238 f., Alf Ross, Dansk Statsforvaltningsret, 3. ud-
gave ved Ole Espersen, 1980, side 253 f., Max Sørensen, Statsforfatnings-
ret, 2. udgave ved Peter Germer, 1973, side 112 f. og side 146 samt Henrik
Zahle, Dansk forfatningsret, bind 2, 3. udgave 2001, side 186 f.
8