Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1515908_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
8. april 2015
Kontoret for Internationalt
udlændingesamarbejde
Sagsbeh: Christine Charlotte Bülow
Sagsnr.: 2015-0030-3192
Dok.:
1554099
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 531 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. marts 2015. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mette Frederiksen
/
Henrik Ankerstjerne
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 531: Spm. om, hvorvidt det er rimeligt, at den danske stat skal betale for returrejsen for personer, som er ankommet til Danmark med falske papirer fra lande indenfor Schengen-samarbejdet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 531 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Mener ministeren, at det er rimeligt, at den danske stat skal
betale for returrejsen for personer, som er ankommet til Dan-
mark med falske papirer fra lande indenfor Schengen-
samarbejdet, når det er flyselskabernes ansvar, at de, som rej-
ser, har et gyldigt pas, og vil ministeren tage initiativ til at æn-
dre reglerne,
jf. artiklen ”Politi fanger 196 i gaten” fra Me-
troxpress København den 27. februar 2015?”
Svar:
1.
Schengen-samarbejdet har to hovedformål: For det første at etablere fri
personbevægelighed over de indre grænser mellem de deltagende lande og
for det andet at styrke indsatsen mod grænseoverskridende kriminalitet og
illegal indvandring.
Det følger af artikel 20 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
562/2006 om indførelse af en fællesskabskodeks for personers grænsepas-
sage (Schengen-grænsekodeks), at de indre grænser kan passeres overalt,
uden at der gennemføres personkontrol, uanset personernes nationalitet.
For at forhindre, at bortfaldet af personkontrollen mellem Schengen-
landene misbruges til kriminalitet eller illegal indvandring, rummer
Schengen-reglerne samtidig en række bestemmelser om såkaldte kompen-
serende foranstaltninger. Der er navnlig tale om bestemmelser om politi-
samarbejde, retligt samarbejde, visumregler, kontrol med de ydre grænser
og oprettelse og brug af Schengen-informationssystemet (SIS) samt visum-
informationssystemet (VIS).
2.
Regeringen har ved lov nr. 271 af 25. marts 2015 om ændring af udlæn-
dingeloven tilvejebragt styrkede kontrolmuligheder i grænseområder og
lufthavne i Danmark. Ved loven har politiet fået en generel beføjelse til at
standse og kontrollere personer efter indrejse for at kontrollere de rejsen-
des identitet, nationalitet eller opholdsret. Endvidere har politiet ved loven
fået adgang til at modtage relevante passageroplysninger fra bl.a. luftfarts-
selskaberne med henblik på at kunne tilrettelægge en målrettet, ikke-
systematisk kontrol ved de indre Schengen-grænser.
3.
Det følger af lovbekendtgørelse nr. 1021 af 19. september 2014 med se-
nere ændringer (udlændingeloven) § 43, stk. 2, at en udlænding, der ikke
har ret til at opholde sig i Danmark, som udgangspunkt selv skal afholde
de udgifter, der for udlændingens eget vedkommende er forbundet med
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 531: Spm. om, hvorvidt det er rimeligt, at den danske stat skal betale for returrejsen for personer, som er ankommet til Danmark med falske papirer fra lande indenfor Schengen-samarbejdet, til justitsministeren
udrejsen. Har udlændingen ikke tilstrækkelige midler, afholdes udgifterne
typisk af statskassen i forbindelse med tilbagesendelser til andre Schen-
gen-lande.
Det er Justitsministeriets vurdering, at denne ordning sikrer en hurtig og
effektiv udrejse, hvorved omkostninger forbundet med udlændingens op-
hold i Danmark begrænses.
3