Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1533229_0001.png
JUSTITSM
I
N STERl ET
Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 KØbenhavn K
A
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2015
Forvaltningsretskontorèt
Sofie Nordskov Nïelsen
2015-0036-0317
1538149
1.
Ved e-mail af 16. marts 2015 har Undervisningsministeriet anmodet Ju
stitsministeriet om bidrag til besvarelsen af spørgsmålene 467 og 468
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg. herunder særligt i forhold til lov
nr. 442 af 9. juni 2004 om retssikkerhed ved forvaitningens anvendelse af
tvangsindgreb og oplysningspligter.
2. Spørgsmål 467 har følgende ordlyd:
“Vil ministeren redegøre for, om det er i overensstemmelse
med lovgivningen, når elever på landets ungdomsuddannelser
bliver bedt om at afgive msmiddeltest af skolen, jf. artiklen
“Advokat: Gymnasier har ikke ret til at teste påvirkede ele
ver”, fra TV2.dk den 13. januar 2015?”
-
Undervisningsministeriet har anmodet om et bidrag til besvarelsen af
ovennævnte spørgsmål, herunder særligt i forhold til lov nr. 442 af 9. juni
2004 om retssikkerhed ved forvakningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter med senere ændringer (herefter retssikkerhedsloven).
Justitsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at retssikkerhedsloven in
deholder en samlet regulering af en række spørgsmål vedrørende forvalt
ningsmyndigheders fremgangsmåde i tilfælde, hvor en myndighed har den
fornødne hjemmel i anden lovgivning til uden for strafferetsplejen at fore
tage visse former for tvangsindgreb, herunder navnlig såkaldte kontrol- og
tilsynsbesøg. Retssikkerhedsloven indeholder ikke i sig selv hjemmel til at
foretage tvangsindgreb, og der findes ikke inden for Justitsministeriets res
sortområde i øvrigt lovgivning, der regulerer den situation, som er beskre-
vet i spørgsmålet.
Slotsholrnsgade 10
1216 København K.
Te’efon 7226 8400
TeIex 3393 3510
www.justitsministerietdk
Im(cÏm.dk
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 467: MFU spm. om, hvorvidt det er i overensstemmelse med lovgivningen, når elever på landets ungdomsuddannelser bliver bedt om at afgive rusmiddeltest af skolen, til undervisningsministeren
1533229_0002.png
Justitsministeriet kan imidlertid oplyse, at det er almindeligt antaget, at le-
delsen af en offentlig anstalt, sygehuse, plejehjem, skoler og højere lære-
anstalter mv. kan fastsætte generelle forskrifter, herunder ordensforskrifter.
og træffe konkrete beslutninger til regulering af forholdet mellem instituti
onen og institutionens brugere. Justitsministeriet kan i den forbindelse
henvise til en udtalelse fra Folketingets Ombudsmand, der handlede om en
elev, der var blevet bortvist fra et uddannelsesforlØb og tilhørende kostaf
deling, fordi hf-eleven under en bytur i en weekend havde røget hash
(FOU 20 13-24).
I udtalelsen anfører Folketingets Ombudsmand bl.a. følgende:
“Ifølge legalitetsprincippet skal forvaltningsmyndigheders
virksomhed herunder afgørelsesvirksomhed være legitime
ret i en lov eller i en anden anerkendt retskilde, f.eks. en rets
grundsætning. Det er antaget, at jo dybere en afgørelse eller
anden beslutning griber ind i borgernes forhold, des mere sik
ker må den retskildemæssige hjemmel være.
Det er almindeligt antaget, at en institution kan fastsætte al-
mindelige forskrifter for institutionens brugere, herunder or
densforskrifter, der skal være gældende ved institutionen, og
som har til formål at sikre institutionens overordnede funktion.
Man siger her, at forskrifterne fastsættes med hjemmel i an-
staltsforholdet, som altså giver hjemmel til at fastsætte generel-
le regler og træffe konkrete beslutninger til regulering af for-
holdet mellem institutionen og institutionens brugere.
Syns-
punktet er. at
når
institutionens eksistens er fastsat eller forud-
sat i lovgivningen, må der heri også ligge en tilstrækkelig
hjemmel til at fastsætte de generelle regler og træffe de kon
krete beslutninger, som er nødvendige for at få institutionen til
at fungere.
Vedrørende anstaltsforholdet kan jeg bl.a. henvise til artiklen
‘Anstaltsforholdet en vanskelig hjemmel’ Bente Mundt og
Karsten Loiborg, Folketingets Ombudsmands beretning for
2010, side 29 ff. Heraf fremgår bl.a. følgende:
,
‘Det vanskelige er imidlertid hvad anstaltsforholdet giver
hjemmel til. For det første skal reguleringen være båret af sag-
lige hensyn, og den må ikke gå videre end nødvendigt af hen-
syn til institutionens formål og virksomhed. For det andet gæl
der også her almindelige forvaltningsretlige grundsætninger,
herunder om proporfionalitet og om at forskelsbehandling skal
være sagligt begrundet. For det tredje kan borgernes friheds
og menneskerettigheder, først og fremmest i Grundloven og
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK),
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 467: MFU spm. om, hvorvidt det er i overensstemmelse med lovgivningen, når elever på landets ungdomsuddannelser bliver bedt om at afgive rusmiddeltest af skolen, til undervisningsministeren
1533229_0003.png
I
medføre nogle væsentlige begrænsninger i hvordan man ud fra
anstaltsforholdet kan regulere borgernes forhold.’
Som følge af legalitetsprincippet er det uanset om hjemlen
følger af en lovbestemmelse eller en anden retsldlde. f.eks. an-
staltsforholdet en forudsætning, at myndigheden, inden der
fastsættes generelle regler eller træffes konkrete afgørelser,
sikrer sig, at der foreligger den fornødne hjemmel hertil.”
Justitsministeriet finder ikke at burde udtale sig om, hvorvidt der i den
konkrete situation, som er
beskrevet
i spørgsmålet, har været den fornødne
hjemmel i anstaltsforholdet til at foretage en rusmiddeltest. Justitsministe
net bemærker i den forbindelse, at Justitsministeriet ikke er klageinstans i
forhold til de i spørgsmålet omhandlede forskrifter eller beslutninger truf
fet i henhold dertil.
Justitsministeriet bemærker i øvrigt, at såfremt der i forbindelse med en
eventuel rusmiddeltest elektronisk registreres oplysninger om eksempelvis
resultatet af en rusmiddeltest, skal reglerne i lov nr. 429 af 3 i mal 2000
om behandling af personoplysninger (persondataloven) iagttages. Det be
mærkes i den forbindelse, at det følger aflovens
§
8, stk. i. at den offent
.
lige forvaltning ikke må behandle oplysninger om bl.a. stratbare forhold
og væsentlige sociale problemer, medmindre det er nødvendigt for vareta
gelsen af myndighedens opgave.
3. Spørgsmål 468 har følgende ordlyd:
“Vil ministeren redegøre for,
om gymnasier må
foretage ran
sagninger af elevers jakker og tasker på landets ungdomsud
dannelser,
jf. artiklen “Advokat:
Gymnasier har ikke ret til at
teste påvirkede elever”, fra TV2.dk den 13. januar 2015?”
-
Justitsministeriet kan henvise til ministeriets bidrag til besvarelsen af
spørgsmål 46.
Justitsministeriet sk
en lige besvarel
mode at få en kopi af Undervisningsministeriets
ette Frederik e
Carsten Madsen
3