Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1504476_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. marts 2015
Politikontoret
Samina Munir Lanewala
2015-0030-3093
1496914
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 453 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. februar 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mette Frederiksen
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 453: Spm. om de organisatoriske og personalemæssige ændringer, der efter forlydender er foretaget for Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK), til justitsministeren
Spørgsmål nr. 453 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre nærmere for de organisatoriske og
personalemæssige ændringer, der med virkning fra 2015 efter
forlydender er foretaget for Statsadvokaten for Særlig Økono-
misk og International Kriminalitet (SØIK) herunder redegøre
for, om ændringerne har betydning for den efterforskningsek-
spertise, som advokaturen i dag besidder. Desuden bedes der
redegjort for, om der til advokaturen tilknyttes eksterne og pri-
vate firmaer, formålet hermed, og om sådanne ekspertiser alle-
rede findes i det nuværende SØIK.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Jeg
har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og Internatio-
nal Kriminalitet (SØIK), der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
og Rigspolitichefen iværksatte i 2012 et
tværgående analysearbejde med det formål at undersøge,
hvilke tiltag der kan styrke politiets og anklagemyndig-
hedens evne og kapacitet til at forebygge, efterforske og
retsforfølge økonomisk kriminalitet. Dette arbejde ud-
møntede sig i en rapport
den såkaldte politianalyse om
økonomisk kriminalitet
der indeholder 10 hovedanbe-
falinger til at styrke politiets og anklagemyndighedens
evne og kapacitet til at forebygge, efterforske og retsfor-
følge økonomisk kriminalitet.
Rigsadvokaten tog herefter initiativ til en konsulentana-
lyse af de tre statsadvokaturer, dvs. Statsadvokaten i Kø-
benhavn, Statsadvokaten i Viborg og Statsadvokaten for
Særlig Økonomisk og International Kriminalitet, med
henblik på at sikre et optimalt ressourceforbrug i statsad-
vokaturerne og at foretage en gennemgang af bl.a. ar-
bejdsgange, metoder og processer. Konsulentrapporten
blev afsluttet i maj 2014, og rapporten indeholder en
række anbefalinger om arbejdsmetoder, processer, sty-
ring, ledelse, opgavefordeling og organisering.
I december 2014 blev der taget initiativ til at nedsætte en
række interne arbejdsgrupper med deltagelse af alle
medarbejdergrupper i statsadvokaturen, der bl.a. nærme-
re skal overveje den mere konkrete implementering af
anbefalingerne i konsulentrapporten, og en ekstern kon-
sulent bistår statsadvokaturen med dette arbejde. Det er
aftalt mellem Rigsadvokaten og SØIK, at der skal fore-
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 453: Spm. om de organisatoriske og personalemæssige ændringer, der efter forlydender er foretaget for Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK), til justitsministeren
ligge en implementeringsplan inden udgangen af april
2015.
Formålet med den igangværende udvikling af organisati-
onen er bl.a. at sætte fokus på mest optimal udnyttelse af
statsadvokatens ressourcer for at sikre den bedst mulige
varetagelse af statsadvokaturens kerneopgaver, dvs. ef-
terforskning af særlig økonomisk og international krimi-
nalitet og førelse af sådanne straffesager for domstolene.
I forhold til brug af private firmaer kan det i øvrigt oply-
ses, at der i 2011 blev ansat specialkonsulenter med øko-
nomiske kompetencer (revisorer mv.) i SØIK. Denne
personalegruppe er efterfølgende blevet yderligere styr-
ket, og der er på nuværende tidspunkt ansat 5 special-
konsulenter med økonomiske kompetencer i SØIK. An-
sættelsen af specialkonsulenter har bl.a. betydet, at SØIK
i mindre omfang end tidligere anvender bistand fra eks-
terne revisorer.”
Som det fremgår af statsadvokatens udtalelse, er der for tiden
et arbejde i gang i statsadvokaturen, hvor man med inddragelse
af de forskellige medarbejdergrupper blandt andet overvejer
den mere konkrete implementering af anbefalingerne fra den
konsulentanalyse, der er blevet lavet med henblik på at skabe
det bedst mulige grundlag for statsadvokaturens behandling af
straffesager om særlig økonomisk og international kriminalitet.
I forbindelse hermed foretages der også en mere samlet vurde-
ring af, hvordan den nærmere opgavefordeling og snitfladerne
fremadrettet bør være mellem statsadvokaturen og politikred-
sene med hensyn til behandlingen af straffesager om økono-
misk kriminalitet.
En samlet implementeringsplan for de forskellige anbefalinger
forventes som anført af statsadvokaten udarbejdet i løbet af de
kommende måneder. Der vil i den forbindelse også blive taget
stilling til de eventuelle organisatoriske og personalemæssige
ændringer, som den konkrete implementering af anbefalinger-
ne vil betyde.”
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets besvarelse af 20. januar 2015 af
spørgsmål nr. 272 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, hvorved den
omtalte politianalyse om økonomisk kriminalitet blev oversendt til udval-
get.
3