Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1501344_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. februar 2015
Forvaltningsretskontoret
Inge Birgitte Møberg
2015-0030-3078
1494802
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 442 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. februar 2015.
Mette Frederiksen
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om, hvilke oplysninger, der ifølge offentlighedsloven skal gives aktindsigt i, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 442 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren forhver af de nedenstående hypotetiske situati-
oner redegøre for hvilke oplysninger, der ifølge offentligheds-
loven skal gives aktindsigt i?
1) Finansministeriet beder Fødevareministeriet (herefter be-
nævnt FVM) om at overveje en afskaffelse af en dansk særre-
gel om, at æg skal opbevares på køl i forbindelse med forbere-
delsen af en vækstplan. I forbindelse med FVMs arbejde med
forslaget udveksles en række e-mails mellem ministerierne, der
bl.a. indeholder fakta om detailhandlens salg af æg og FVMs
vurdering af de fødevaresikkerhedsmæssige konsekvenser af
forslaget. Da FVMs vurdering er negativ, forkastes forslaget.
En journalist søger på dette tidspunkt aktindsigt i sagen om af-
skaffelsen af den danske særregel.
2) Finansministeriet har ligeledes bedt FVM overveje en for-
enklet udgave af de kontrolrapporter, der skal ophænges efter
fødevarekontrollens kontrolbesøg i forretninger. I forbindelse
med FVMs arbejde med forslaget udveksles en række e-mails
mellem ministerierne, der bl.a. indeholder fakta om antallet af
kontrolbesøg, fødevarekontrollens ressourceforbrug i forbin-
delse med udfyldelse af de nuværende kontrolrapporter og Fø-
devarestyrelsens beregning af besparelsespotentialet, der kan
realiseres ved forslagets gennemførelse. Forslaget bliver en del
af det videre arbejde med vækstplanen, der dog først præsente-
res på et senere tidspunkt. En journalist søger på dette tids-
punkt aktindsigt i alle dokumenter vedrørende Finansministeri-
ets og FVMs forberedelse af vækstplanen.
3) Erhvervs- og Vækstministeriet har sammen med Finansmi-
nisteriet forberedt det endelige udkast til vækstplanen, der
godkendes i regeringens økonomiudvalg. Planen skal lanceres
om 14 dage. En journalist søger på dette tidspunkt aktindsigt i
vækstplanen hos alle tre ministerier.
4) Embedsmænd fra Stats-, Finans-, Erhvervs- og Vækstmini-
steriet samt FVM planlægger nu i fællesskab den nærmere lan-
cering af vækstplanen, herunder hvilke elementer fødevaremi-
nisteren skal præsentere hvornår. Den nærmere planlægning
sker via e-mail og sms. En journalist søger på dette tidspunkt
aktindsigt i vækstplanen og dens lancering hos både Statsmini-
steriet og FVM.
5) Efter vækstplanen er lanceret i sin helhed, opstår der
spørgsmål om, hvorvidt lanceringen af forslaget om forenkling
af kontrolrapporterne er sket i overensstemmelse med den af-
talte tidsplan. Dialogen om spørgsmålet finder sted mellem en
embedsmand i Finansministeriet, to embedsmænd i FVM og
fødevareministeren selv primært via e-mail og enkelte SMS-
beskeder. En journalist søger på dette tidspunkt aktindsigt hos
FVM i alle dokumenter vedrørende lanceringen af vækstpla-
nen, herunder SMS-beskeder.
6) Efter vækstplanens offentliggørelse opstår der en ny politisk
debat om kontrolrapporterne, efter det på baggrund af en histo-
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om, hvilke oplysninger, der ifølge offentlighedsloven skal gives aktindsigt i, til justitsministeren
rie i dagspressen er blevet foreslået, at kontrolrapporter også
bør ophænges i en version med blindeskrift, således at der ta-
ges behørigt hensyn til fødevaresikkerheden for personer med
synshandicap.”
Svar:
1.
En vurdering af, om der er adgang til aktindsigt i konkrete sager, doku-
menter og oplysninger, forudsætter en konkret vurdering i forhold til de
pågældende dokumenter mv. og en vurdering af de konkrete sammenhæn-
ge, som dokumenterne mv. indgår i.
Det følger af offentlighedslovens § 36, stk. 1, at anmodninger om aktind-
sigt vedrørende dokumenter, der indgår i en sag, hvor der er eller vil blive
truffet afgørelse af en myndighed, afgøres af den myndighed, som har af-
gørelsen af sagens realitet. For så vidt angår anmodninger om aktindsigt i
dokumenter, der ikke indgår i afgørelsessager, afgøres disse af enhver af
de myndigheder, der har dokumentet i sin besiddelse, og som modtager en
anmodning om aktindsigt.
Justitsministeriet finder på den baggrund ikke at kunne udtale sig om, i
hvilket omfang der vil være adgang til aktindsigt efter offentlighedsloven i
de hypotetiske situationer, som er opstillet i spørgsmålet.
2.1.
I forhold til de beskrevne forløb kan Justitsministeriet imidlertid over-
ordnet oplyse, at der umiddelbart vil kunne opstå spørgsmål om anvendel-
se af offentlighedslovens § 20, § 24 og §§ 28-29 samt § 14 om meroffent-
lighed.
2.2.
Det følger af offentlighedslovens § 20, at retten til aktindsigt ikke om-
fatter sager om lovgivning, før lovforslag er fremsat for Folketinget. Hvis
en sag er omfattet af § 20, betyder det, at samtlige sagens dokumenter og
oplysninger er undtaget fra aktindsigt efter loven.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at den alene finder an-
vendelse, hvis der foreligger et lovgivningsprojekt af et bestemt, relativt
præcist angivet indhold, særlig i henseende til, hvilke emner der søges re-
guleret. En sag falder således uden for bestemmelsen anvendelsesområde,
hvis det er ganske usikkert, om den pågældende sag vil munde ud i, at der
udarbejdes et lovforslag. Det er dog ikke en betingelse, at et lovforslag kan
forventes fremsat inden for nær fremtid.
3
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om, hvilke oplysninger, der ifølge offentlighedsloven skal gives aktindsigt i, til justitsministeren
Bestemmelsen i § 20 gælder kun indtil det tidspunkt, hvor et lovforslag
måtte være fremsat for Folketinget. Herefter vil der være adgang til aktind-
sigt i sagens dokumenter efter lovens almindelige regler. Det indebærer
eksempelvis, at f.eks. brevveksling mellem bl.a. ministerier om fremsatte
lovforslag vil kunne undtages fra aktindsigt efter ministerbetjeningsreglen
i offentlighedslovens § 24, stk. 1.
2.3.
Det fremgår af offentlighedslovens § 24, stk. 1, at retten til aktindsigt
ikke omfatter interne dokumenter og oplysninger, der udveksles mellem et
ministeriums departement og dets underordnede myndigheder og mellem
forskellige ministerier på et tidspunkt, hvor der er konkret grund til at an-
tage, at en minister har eller vil få behov for embedsværkets rådgivning og
bistand.
Fra et dokument undtaget fra retten til aktindsigt efter offentlighedslovens
§ 24, stk. 1, vil der imidlertid efter bestemmelserne i §§ 28 og 29 om så-
kaldt ekstrahering være ret til aktindsigt efter lovens almindelige regler i
relevante oplysninger om en sag faktiske grundlag og oplysninger om eks-
terne faglige vurderinger samt interne faglige vurderinger i endelig form,
der indgår i en sag om et fremsat lovforslag eller en offentliggjort redegø-
relse, handlingsplan eller lignende.
2.4.
Det bemærkes endelig, at selv om sager, dokumenter eller oplysninger
måtte kunne undtages fra retten til aktindsigt i medfør af offentlighedslo-
vens undtagelsesbestemmelser, vil vedkommende myndighed have pligt til
at overveje, om der kan gives aktindsigt heri som led i meroffentlighed ef-
ter offentlighedslovens § 14. Dette beror på en konkret vurdering, som den
myndighed, der træffer afgørelsen, skal foretage. Vurderingen vil bl.a.
kunne afhænge af, på hvilket tidspunkt en anmodning om aktindsigt i do-
kumentet fremsættes.
4