Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1503364_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
5. marts 2015
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsbeh: Jacob Guldborg Ras-
mussen
Sagsnr.: 2015-0030-3080
Dok.:
1494741
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 440 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. februar 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Sidsel Kathrine Møller
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om kommentar til REU alm. del - bilag 172, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 440 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes kommentere REU alm. del
- bilag 172, her-
under de nævnte forslag om kalibreringsrapport og billeddo-
kumentation.”
Svar:
1.
I spørgsmålet henvises til en henvendelse af 6. februar 2015 fra Jens
Jørgen Kjær vedrørende en konkret sag om pålæggelse af en kontrolafgift
for at have parkeret i strid med vilkårene for parkering på et offentligt til-
gængeligt privat parkeringsområde.
Det anføres bl.a. i henvendelsen, at det vil styrke retssikkerheden, hvis der
stilles krav om, at private parkeringsselskaber skal fremlægge en kalibre-
ringsrapport fra en uvildig tredjepart, der viser, at de ure, som benyttes i
parkeringsvagtens udstyr, fungerer korrekt og ikke kan manipuleres, og at
der bør indføres krav om, at parkeringsselskabet skal kunne fremvise bil-
leddokumentation for tidspunktet for observation af bilen.
2.
Justitsministeriet skal indledningsvis bemærke, at ministeriet af princi-
pielle grunde ikke udtaler sig om konkrete sager, der behandles ved eller er
afgjort af domstolene.
Justitsministeriet kan imidlertid generelt oplyse, at etablering af parke-
ringsrestriktioner og udførelse af parkeringskontrol på en privat parke-
ringsplads som udgangspunkt er et rent privatretligt anliggende. Ejeren af
et privat område kan som led i sin almindelige rådighed over ejendommen
bestemme vilkårene for brugen af parkeringspladsen, herunder f.eks. at der
opkræves et beløb (en ”kontrolafgift”)
for overtrædelse af de pågældende
vilkår for parkering.
Når en bilist parkerer på et privat område, antages det, at bilisten som ud-
gangspunkt accepterer de opstillede parkeringsrestriktioner. Dette gælder
dog kun, hvis vilkårene ikke generelt vurderet er urimelige, og alene, hvis
vilkårene fremgår af skiltningen på en klar og forståelig måde på det på-
gældende sted.
Opstår der tvist om berettigelsen af en kontrolafgift, må grundejeren (eller
et privat parkeringsselskab) indbringe sagen for domstolene og her gøre
kravet gældende. Bevisbyrden for, at kontrolafgiften er pålagt med rette,
påhviler i den forbindelse grundejeren (eller et privat parkeringsselskab).
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om kommentar til REU alm. del - bilag 172, til justitsministeren
Sådanne sager behandles ved de almindelige domstole efter reglerne i rets-
plejelovens kapitel 39 om behandlingen af sager om mindre krav (den så-
kaldte småsagsproces).
3.
Justitsministeriet skal bemærke, at parkering på private parkeringsområ-
der er behandlet i
rapporten ”Bedre forbrugerbeskyttelse på parkeringsom-
rådet” afgivet i juni 2013 af en arbejdsgruppe nedsat under Justitsministe-
riet. Rapporten blev den 27. juni 2013 fremsendt til Folketingets Retsud-
valg, jf. REU (Alm. del
bilag 342). Arbejdsgruppens kommissorium be-
stod bl.a. i at overveje, hvordan det sikres, at der i hvert enkelt tilfælde kan
fremlægges dokumentation for, at en parkeringsregel eller et parkerings-
vilkår er overtrådt.
Under rapportens pkt. 4.4.1, side 176, er der om de gældende krav til do-
kumentationen for overtrædelse af parkeringsvilkår på private parkerings-
områder bl.a. anført følgende:
”I lighed med hvad der
gælder for det offentlige område, jf.
ovenfor under pkt. 3.2.1, er der ikke fastsat specifikke regler
om fremlæggelse af dokumentation for, at et parkeringsvilkår
er overtrådt i forbindelse med pålæggelse af en privat parke-
ringsafgift. Også for private parkeringsafgifter er det således i
sidste ende op til domstolenes almindelige frie bevisvurdering i
det konkrete tilfælde at fastslå, om et givent vilkår for anven-
delsen af en parkeringsplads er overtrådt eller ej. Afgørelsen
af, hvorvidt en parkeringsafgift i øvrigt med rette har kunnet
pålægges eller ej, herunder om et vilkår for parkering overho-
vedet er en del af aftalen mellem parkanten og den private
grundejer/parkeringsselskabet, og om vilkåret er gyldigt, hører
ligeledes i sidste ende under domstolene.”
Om behovet for at indføre nærmere krav til dokumentationen for en kon-
trolafgifts retsmæssighed er der under rapportens pkt. 4.4.2, side 178, bl.a.
anført følgende:
”Det
er derfor ved overvejelserne om dokumentation for en
kontrolafgifts retmæssighed (i lighed med overvejelserne på
det offentlige område) arbejdsgruppens opfattelse, at spørgs-
målet om, hvad og hvor meget der skal oplyses over for par-
kanten
og ikke mindst, hvad parkanten skal have udleveret af
materiale om den pågældende kontrolafgift
bør indgå ved
vurderingen af, hvilke krav der skal stilles til dokumentationen.
Det skyldes, at dokumentationskravene har afgørende betyd-
ning for parkantens mulighed for at vurdere, om kontrolafgif-
ten er pålagt med rette eller ej, og dette gælder, uanset om der
er tale om kontrolafgift pålagt af det offentlige eller en privat
3
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om kommentar til REU alm. del - bilag 172, til justitsministeren
aktør.
Det vil derfor også på det private område være væsentligt, at
parkeringsvagten noterer, hvilke undersøgelser der er foretaget
forud for pålæggelse af en kontrolafgift, da det ellers kan være
vanskeligt efterfølgende at dokumentere over for parkanten og
eventuelt domstolene, at kontrolafgiften er pålagt med rette.”
For så vidt angår arbejdsgruppens overvejelser om, hvorvidt der bør være
et ufravigeligt krav om fotodokumentation for en kontrolafgifts retmæs-
sighed, er der under rapportens pkt. 4.4.2, side 179, endvidere anført føl-
gende:
”Der
kan i den forbindelse henvises til arbejdsgruppens over-
vejelser i forbindelse hermed på det offentlige område, jf. pkt.
3.2.2 ovenfor [se nedenfor]. Idet det er arbejdsgruppens opfat-
telse, at fotos i meget stort omfang kan være med til at skabe
sikkerhed for en tilstrækkelig dokumentation for en pålagt kon-
trolafgift, henstiller arbejdsgruppen derfor til, at de private
parkeringsselskaber, i det omfang det er muligt og formålstjen-
ligt, anvender fotos.
Afslutningsvist bemærker arbejdsgruppen, at det i forbindelse
med spørgsmålet om dokumentation også på det private områ-
de må erindres, at det grundlæggende er i grundeje-
rens/parkeringsselskabets interesse at tilvejebringe et tilstræk-
keligt sikkert dokumentationsgrundlag, for at undgå flest muli-
ge klager og at domstolene underkender kontrolafgiften.”
Om generelle dokumentationskrav for en pålagt parkeringsafgift på det of-
fentlige område er der under rapportens pkt. 3.2.2, side 143, bl.a. anført
følgende:
”Arbejdsgruppen
har desuden overvejet, om der bør indføres
mere generelle krav til dokumentation for overtrædelse af reg-
lerne om parkering og standsning i de enkelte tilfælde. Navnlig
i lyset af, at spørgsmålet om, hvorvidt en overtrædelse konkret
har foreligget i sidste instans henhører under domstolene, hvor
bevisbedømmelsen er fri, har arbejdsgruppen imidlertid ikke
fundet grundlag herfor.”
4.
Arbejdsgruppens rapport dannede baggrund for lov nr. 169 af 26. febru-
ar 2014 om ændring af færdselsloven og lov om offentlige veje (Forhøjelse
af afgiften for parkering til gene for personer med handicap mv. og bedre
forbrugerbeskyttelse på parkeringsområdet), hvorved bl.a. bestemmelsen i
færdselslovens § 122 c blev indsat.
4
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om kommentar til REU alm. del - bilag 172, til justitsministeren
Det er i § 122 c, stk. 1, fastsat, at kontrolafgift ved parkering på offentligt
tilgængeligt privat område kun
medmindre der gælder et generelt og ty-
deligt markeret forbud mod parkering på området
kan pålægges, hvis
dette er tydeligt tilkendegivet på stedet. Det følger af § 122 c, stk. 2, at
justitsministeren fastsætter regler om, hvordan tilkendegivelse efter stk. 1
skal gives. Justitsministeren fastsætter endvidere regler om, hvilke oplys-
ninger den, der udsteder en kontrolafgift, skal give om grundlaget for af-
giften.
Med hjemmel i § 122 c, stk. 2, har justitsministeren ved bekendtgørelse nr.
202 af 28. februar 2014 om indgåelse af visse aftaler om parkering og ud-
stedelse af kontrolafgifter på private parkeringsområder fastsat regler om
bl.a., hvordan tilkendegivelse efter bestemmelsens stk. 1 skal gives, og om,
hvilke oplysninger den, der udsteder en kontrolafgift, skal give om grund-
laget for afgiften.
I bekendtgørelsens § 2, stk. 1, er der bl.a. fastsat krav om, at en meddelelse
om, at kontrolafgift er pålagt, skal indeholde oplysninger om de(t) over-
trådte parkeringsvilkår, tid og sted for observationen, køretøjets registre-
ringsnummer og andre væsentlige faktiske oplysninger, der er lagt til
grund ved pålæg af kontrolafgiften.
Der er således som opfølgning på arbejdsgruppens rapport ved lov og ad-
ministrativ forskrift fastsat nærmere regler for kontrolafgifter ved parke-
ring på privat område, herunder krav til indholdet af meddelelser om pålæg
af kontrolafgift på private parkeringsområder. I overensstemmelse med ar-
bejdsgruppens anbefalinger som gengivet ovenfor under pkt. 3 har Justits-
ministeriet imidlertid ikke fundet grundlag for at indføre bestemte krav til
dokumentationen for en privat kontrolafgifts retmæssighed, herunder krav
om fremlæggelse af kalibreringsrapporter eller billedokumentation.
5