Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1509317_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
18. marts 2015
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Anders Lotterup
Sagsnr.: 2015-0030-3064
Dok.:
1487081
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 427 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. februar 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 427: Spm. om ministeren vil tage kontakt til KL for at sikre opfølgning på løsladte så de ikke er overladt til sig selv, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 427 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for, om hun vil tage kontakt til KL
for at sikre opfølgning på løsladte, frikendte varetægtsfængsle-
de, så de ikke efterlades til at sejle deres egen sø oven på en
lang varetægtsfængsling. Ministeren bedes endvidere redegøre
for, om man nogensinde har overvejet, at varetægtsfængslede
skal have krav på en handlingsplan og evt. hvad status på den
overvejelse blev?”
Svar:
1.
Der skal efter min klare opfattelse ikke være forskel på, om man bliver
løsladt fra en længere varetægt eller fra en afsoning.
Der er naturligvis nogle forskelle på de to situationer. Når man eksempel-
vis løslades fra varetægt, er det således retten eller politiet, der træffer af-
gørelse om løsladelsen. Hvis en varetægtsarrestant løslades i forbindelse
med et retsmøde, har vedkommende ret til umiddelbart at forlade stedet,
og løsladelsen kan derfor være vanskeligere at planlægge end en løsladelse
fra afsoning.
Disse forskelle ændrer dog ikke på, at den resocialiserende indsats også
skal gå i gang, selvom der endnu ikke er faldet endelig dom.
Jeg kan i øvrigt henvise til Direktoratet for Kriminalforsorgens udtalelse
nedenfor, hvoraf det bl.a. fremgår, at det er besluttet, at der pr. 1. marts
2014 også skal udarbejdes handleplaner for varetægtsfængslede.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Som
oplyst i besvarelse af 26. november 2014 af spørgsmål
nr. 101 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg har Direktoratet
for Kriminalforsorgen iværksat en række tiltag, der medvirker
til en øget sikring af, at varetægtsfængslede, der har behov for
det, får den nødvendige støtte ved løsladelsen, herunder at der
sker den nødvendige koordinering med kommunerne.
Direktoratet bemærker i forlængelse heraf, at der også
ud-
over hvad der er aftalt inden for rammerne af ”Køreplan for
god løsladelse”, jf.
besvarelse af 26. november 2014 af
spørgsmål nr. 101
lokalt er iværksat tiltag, der kan forbedre
varetægtsfængsledes situation ved løsladelsen. Der er således
iværksat et samarbejde mellem Ydelsesservice i Københavns
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 427: Spm. om ministeren vil tage kontakt til KL for at sikre opfølgning på løsladte så de ikke er overladt til sig selv, til justitsministeren
Kommune og Københavns Fængsler, som indebærer, at en an-
sat i kommunen regelmæssigt kommer ind i fængslet og bistår
varetægtsfængslede med eksempelvis at søge hjælp til betaling
af deres husleje under varetægtsfængslingen.
Kriminalforsorgen vil i øvrigt i samarbejde med de berørte par-
ter undersøge mulighederne for, at der i videre omfang end
hidtil sættes fokus på, at kommunerne i relevante tilfælde ori-
enteres om politiets/rettens beslutning om, at en varetægtsarre-
stant skal løslades.
Det kan oplyses, at et tværministerielt kontaktudvalg med del-
tagelse af repræsentanter fra Direktoratet for Kriminalforsor-
gen, Beskæftigelsesministeriet og Ministeriet for Børn, Lige-
stilling, Integration og Sociale Forhold har til opgave at drøfte
og finde løsninger vedrørende fælles problemstillinger og mål-
gruppesammenfald ministerierne imellem. Direktoratet har op-
lyst, at direktoratet på det førstkommende møde i kontaktud-
valget vil rejse spørgsmålet om eventuel inddragelse af Kom-
munernes Landsforening vedrørende samarbejdet om vare-
tægtsfængslede, der løslades fra kriminalforsorgens institutio-
ner.
Som oplyst i besvarelsen af spørgsmål nr. 101 er der ikke fore-
skrevet nogen pligt for kriminalforsorgen til
på samme måde
som for afsonere
at udarbejde handleplaner for varetægtsar-
restanter. Som ligeledes oplyst i besvarelsen har kriminalfor-
sorgen imidlertid besluttet, at der også skal udarbejdes handle-
planer for varetægtsfængslede. Dette tiltag blev iværksat den 1.
marts 2014. I handleplanen indskrives først oplysningerne fra
den såkaldte modtagelsessamtale, og medmindre opholdet er
kortvarigt, bør handleplanen løbende udbygges, når der sker en
øget afdækning af den indsattes situation og behov for indsat-
ser.
Hvis der under arbejdet med den indsattes handleplan identifi-
ceres områder, hvor der er behov for samarbejde med personer,
institutioner og myndigheder, der efter anden lovgivning kan
yde den nødvendige bistand, er kriminalforsorgen forpligtet til
at formidle kontakt til disse.”
3