Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1494894_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
6. februar 2015
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsbeh: Jacob Guldborg Ras-
mussen
Sagsnr.: 2015-0030-3020
Dok.:
1468378
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 392 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. januar 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Mette Frederiksen
/
Jessika Heltberg Auken
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om krav om, at vejene, hvor AKT-vogne kunne opsættes, blev annonceret på politiets hjemmeside, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 392 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ved indførelse af de første ATK-vogne
var der fra daværende
VK-regering et krav om, at vejene, hvor de vogne kunne op-
sættes, blev annonceret på politiets hjemmeside
er dette krav
stadig gældende, eller hvornår er dette krav frafaldet, hvordan
og af hvem?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
Rigspolitiets nye strategi for hastighedskontrollen trådte i
kraft den 1. januar 2014.
Et af hovedprincipperne i den nationale strategi for politiets
færdselsindsats 2014-2015 er, at hastighedskontrollen i endnu
højere grad end hidtil skal være analysebaseret. Udpegningen
af målestrækninger sker derfor på baggrund af analyser fra
Vejdirektoratet, vejmyndigheder, Havarikommissionen for
Vejtrafikulykker og politikredsens lokalkendskab, egne analy-
ser og trusselsvurderinger.
På baggrund af analyserne skal hastighedskontrollen sættes ind
på de vejstrækninger, hvor den færdselssikkerhedsmæssige,
tryghedsskabende og adfærdsregulerende effekt er størst. Dette
er f.eks. tilfældet ved ulykkesbelastede strækninger, vejarbej-
de, skoleveje, gennemkørselsveje med høj gennemsnitsfart i
mindre byer m.v. Politiets hastighedskontrol skal samtidig
medvirke til at sikre trafikanternes almindelige respekt for ha-
stighedsgrænserne.
Det har fra 1. januar 2014 været således, at de vejstrækninger,
hvor politiet foretager hastighedskontrol, ikke fast offentliggø-
res på politiets hjemmeside. Dette medfører en højere grad af
fleksibilitet og har også den fordel, at politiet langt hurtigere
kan iværksætte en målrettet kontrol, hvis en borger eller sam-
arbejdspartner retter henvendelse om strækninger, hvor ha-
stigheden giver anledning til utryghed.
I nogle politikredse er der således indført ordninger, hvor bor-
gere kan anmode politiet om at iværksætte hastighedskontrol-
ler. Et eksempel herpå kan findes på Sydsjælland- og Lolland
Falsters Politis hjemmeside.
Samtidig har det nye kontrolsystem også den fordel, at trafi-
kanter ikke kan indrette sig på, at der kun måles på bestemte
strækninger.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 392: Spm. om krav om, at vejene, hvor AKT-vogne kunne opsættes, blev annonceret på politiets hjemmeside, til justitsministeren
Politiet fortæller således ikke længere altid på forhånd, præcis
hvor hastighedskontrollerne finder sted, men der gennemføres
en omfattende overordnet kommunikation om baggrunden for
politiets kontrolindsats. I forbindelse med forøgelsen af antallet
af målekøretøjer og indførelse af det nye betingede ejeransvar
gennemfører politiet således en række forskellige informati-
onskampagner og dialoginitiativer, herunder i samarbejde med
Rådet for Sikker Trafik.”
3