Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1503268_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
4. marts 2015
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Katrine Born Thodsen
Sagsnr.: 2015-0030-3008
Dok.:
1479248
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 382 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. januar 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mette Frederiksen
/
Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 382: Spm. om at kommentere artiklen "Hver tredje udebliver fra afsoning" fra faengselsforbundet.dk, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 382 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere artiklen "Hver tredje udebliver fra
afsoning" fra faengselsforbundet.dk, herunder besvare følgen-
de spørgsmål:
Finder ministeren det rimeligt, at det specielt i forhold til af-
sonere med korte straffe er næsten omkostningsfrit at udeblive
fra indkaldt afsoning?
Vil ministeren tage initiativ til at genindføre en tidligere re-
gel om, at udeblivelse fra afsoning automatisk medfører en til-
lægsstraf på 30 dages fængsel?
Der bedes om muligt redegjort for, hvor mange af de ind-
kaldte til afsoning er udeblevet i indtil 24 timer, i indtil 72 ti-
mer, i indtil 7 dage, i indtil 30 dage, i indtil 1 år og i 1 år eller
mere. Er der nogle, der aldrig dukker frem til afsoning, f.eks.
udlændinge, og hvad foretager Kriminalforsorgen sig i sådanne
tilfælde?
Hvad er de skønnede omkostninger for Kriminalforsorgen og
for Politiet ved, at fanger udebliver fra afsoning?”
Svar:
1.
Jeg vil indledningsvis understrege, at det er uacceptabelt, at perso-
ner, der er idømt en fængselsstraf, udebliver efter at være indkaldt til
afsoning.
Dette gælder uanset dommens længde.
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 11. februar 2015
af spørgsmål nr. 311 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, er der
tidligere iværksat en række initiativer for at mindske antallet af døm-
te, der udebliver fra afsoning, ligesom kriminalforsorgen i den kom-
mende tid vil følge udviklingen af antallet af udeblivelser nøje.
2.
I den i spørgsmålet omtalte artikel er bl.a. anført, at der er sket en
væsentlig stigning i andelen af dømte på fri fod, der udebliver fra af-
soning
fra 23 pct. i 2012 til 34 pct. i 2014.
Som det også fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 311, har Di-
rektoratet for Kriminalforsorgen bekræftet, at de nævnte udeblivel-
sesprocenter er korrekte, hvis der alene ses på andelen af dømte på
fri fod, der udebliver efter at være indkaldt til afsoning i et fængsel
eller et arresthus.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 382: Spm. om at kommentere artiklen "Hver tredje udebliver fra afsoning" fra faengselsforbundet.dk, til justitsministeren
Ser man imidlertid på den samlede andel af dømte på fri fod, der
udeblev fra afsoning i perioden 2012-2014 (inkl. dømte, der skal ud-
stå den idømte straf på bopælen under intensiv overvågning og kon-
trol, dvs. i fodlænke), fordeler udeblivelsesprocenten sig med 15 pct.
i 2012, 17 pct. i 2013 og 18 pct. i 2014. Den samlede opgørelse viser
således kun en marginal stigning i andelen af dømte på fri fod, der
udebliver fra afsoning. Det bemærkes i den forbindelse, at der i
samme periode er sket en stigning i antallet af personer, der tilsiges
til afsoning i fodlænke (fra 2.440 personer i 2012 til 2.980 personer i
2014).
Der henvises for en nærmere redegørelse til besvarelsen af spørgs-
mål nr. 311 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
3.
For så vidt angår spørgsmålet om konsekvenser af udeblivelse for
dømte med korte domme bemærkes, at der, som ligeledes oplyst i
den ovennævnte besvarelse af spørgsmål nr. 311 (Alm. del) fra Fol-
ketingets Retsudvalg, allerede i dag eksisterer en række reaktionsmu-
ligheder mv. over for dømte, der udebliver fra afsoning.
Udeblivelse fra afsoning betyder bl.a., at muligheden for udgang fra-
tages den dømte i et tidsrum af 3 måneder fra indsættelsen. Endvide-
re kan udeblivelse betyde, at afsoningsinstitution ændres fra åben til
lukket institution, og at udeblivelse tillægges betydning ved vurde-
ringen af risiko for misbrug af eventuel senere udgangstilladelse.
Kriminalforsorgens indkaldelsesbrev indeholder oplysning om de
mulige konsekvenser af udeblivelse fra afsoning.
Direktoratet har i tilslutning til ovenstående bemærket, at det er kor-
rekt, at dømte med helt korte domme ikke i samme omfang som
dømte med længere straffe opnår forskellige frihedsgoder. De oven-
for skitserede reaktionsmuligheder er imidlertid også gældende for
den gruppe af dømte, der afsoner kortere straffe. Det er således heller
ikke for denne gruppe af afsonere omkostningsfrit at udeblive fra af-
soning.
4.
For så vidt angår den del af spørgsmålet, der vedrører straf for
udeblivelse fra afsoning, har Justitsministeriet forstået spørgsmålet
således, at der sigtes til udtalelsen fra tillidsmand Jens Højbjerg Pe-
tersen i artiklen, hvor en straf på 30 dages fængsel for undvigelse er
nævnt. Udtalelsen vedrører straffelovens § 124, stk. 1, hvorefter den,
3
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 382: Spm. om at kommentere artiklen "Hver tredje udebliver fra afsoning" fra faengselsforbundet.dk, til justitsministeren
der flygter som fængslet eller anholdt, straffes med bøde eller fæng-
sel indtil 2 år. Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at
overtrædelse i førstegangstilfælde som udgangspunkt forudsættes
straffet med ubetinget fængsel i 30 dage, jf. pkt. 2.2.4 i de almindeli-
ge bemærkninger til lovforslag nr. L 140 (2001-02 (2. samling)). Be-
stemmelsen omfatter ikke udeblivelse fra afsoningens begyndelse.
Udeblivelse fra afsoningens begyndelse er således ikke kriminalise-
ret.
5.
For så vidt angår den tidsmæssige udstrækning af udeblivelsespe-
rioden, kan det oplyses, at det ikke umiddelbart er muligt at trække
sådanne statistiske oplysninger.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at kriminalforsorgens
institutioner efterlyser den dømte ved politiet, når det konstateres, at
den pågældende ikke er mødt som tilsagt med henblik på, at politiet
eftersøger den udeblevne. Den pågældende vil hos kriminalforsorgen
være registreret som udeblevet, indtil politiet anholder den pågæl-
dende, eller den pågældende eventuelt selv tager kontakt til kriminal-
forsorgen. Kriminalforsorgen fører ikke statistik over, hvor lang tid
der går fra den pågældende efterlyses ved politiet og til den pågæl-
dende indsættes til afsoning.
Det bemærkes, at det fremgår af straffelovens § 97, stk. 4, nr. 3, at
den tid, hvor iværksættelsen af fuldbyrdelsen af straffen hindres, for-
di den pågældende unddrager sig fuldbyrdelsen, ikke medregnes i
forældelsesfristen for fængselsstraffen, og dermed ikke har betyd-
ning for kriminalforsorgens adgang til at fuldbyrde straffen, når den
pågældende pågribes mv.
6.
Med hensyn til de skønnede omkostninger forbundet med udebli-
velse har direktoratet oplyst, at kriminalforsorgens institutioner i for-
bindelse med indkaldelse til afsoning af dømte på fri fod i praksis ta-
ger højde for, at en vis andel af de indkaldte udebliver. Institutioner-
ne foretager således i et vist omfang overbookning i forbindelse med
indkaldelserne med henblik på at udnytte kapaciteten optimalt.
Kapaciteten i kriminalforsorgens lukkede fængsler og arresthuse har
i 2012, 2013 og 2014 været godt udnyttet med henholdsvis 96,6 pct.,
97,1 pct. og 94,1 pct. I de åbne fængsler, som modtager størstedelen
4
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 382: Spm. om at kommentere artiklen "Hver tredje udebliver fra afsoning" fra faengselsforbundet.dk, til justitsministeren
af dømte fra fri fod, har udnyttelsesgraden de pågældende år været
henholdsvis 99,3 pct., 100,5 pct. og 93,5 pct.
Direktoratet vurderer på denne baggrund ikke, at udeblivelserne
medfører væsentlige omkostninger for kriminalforsorgen.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af denne del af spørgs-
målet endvidere indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst
følgende:
”Rigspolitiet kan til brug for besvarelsen af Justitsministeriets
anmodning oplyse, at det ikke er muligt at lave en opgørelse
over skønnede omkostninger ved, at fanger udebliver fra afso-
ning. Dette skyldes, at der ikke er en selvstændig aktivitetsko-
de i politiets tidsregistreringssystem for arbejde forbundet med,
at fanger udebliver fra afsoning.”
5