Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1492497_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. februar 2015
Politikontoret
Louise Falkenberg
2015-0030-3001
1461296
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 372 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. januar 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om redegørelse for de seneste 10 sager om ulovligt fyrværkeri, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 372 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for de seneste 10 sager om ulovligt
fyrværkeri og hvad strafudmålingen lød på?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1.
Det følger af fyrværkerilovens § 2, stk. 1, at fyrværkeri og
andre pyrotekniske artikler ikke må opbevares, overdrages, er-
hverves eller anvendes uden kommunalbestyrelsens tilladelse.
Det følger endvidere af § 2, stk. 3 og 4, at fyrværkeri beregnet
til anvendelse af forbrugere kun må sælges i perioden 15. til
31. december og kun må anvendes i perioden 27. december til
1. januar.
Overtrædelse af § 2 straffes med bøde eller under skærpende
omstændigheder med fængsel indtil 2 år, jf. § 7.
Der er ved bekendtgørelse nr. 1424 af 16. december 2009 fast-
sat nærmere regler om indførsel, opbevaring, overdragelse, er-
hvervelse og anvendelse af fyrværkeri og andre pyrotekniske
artikler, ligesom bekendtgørelsen definerer og kategoriserer
fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler.
Overtrædelse af bekendtgørelsens bestemmelser straffes med
bøde, jf. § 75. Straffen kan under skærpende omstændigheder
stige til fængsel i 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt
eller ved grov uagtsomhed, når der ved overtrædelsen er voldt
væsentlig skade på personer, ejendom eller miljøet eller frem-
kaldt fare herfor, eller opnået eller tilsigtet en økonomisk for-
del for den pågældende selv eller andre, herunder besparelser.
Der er i forarbejderne til fyrværkeriloven og senere ændringer
heraf (lov nr. 1060 af 9. november 2005 og lov nr. 1600 af 20.
december 2006) anført nærmere om udgangspunktet for bøde-
størrelsen for overtrædelse af reglerne i loven.
Rigsadvokaten har i Rigsadvokatmeddelelse (RM) nr. 9/2008
fastsat retningslinjer for anklagemyndighedens og politiets be-
handling af sager om overtrædelse af fyrværkerilovgivningen
og for anklagemyndighedens strafpåstande for de enkelte over-
trædelser af fyrværkerilovgivningen. De anførte strafpåstande
er fastsat på baggrund af forarbejderne til fyrværkerilovgivnin-
gen.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om redegørelse for de seneste 10 sager om ulovligt fyrværkeri, til justitsministeren
2.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet ved elektro-
nisk udtræk fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS), fore-
taget den 21. januar 2015, indhentet oplysninger om de seneste
afgørelser i sager, der alene vedrører overtrædelse af fyrværke-
rilovgivningen.
Det bemærkes, at data fra POLSAS er dynamiske, idet der ta-
ges højde for rettelser af indtastningsfejl, forsinkede opdaterin-
ger, nye afgørelser m.v.
Jeg har på baggrund heraf foretaget en høring af de relevante
politikredse med henblik på at modtage yderligere oplysninger
om de afgørelser, der fremgår af det elektroniske udtræk fra
POLSAS, herunder hvorvidt udsendte bødeforelæg, som frem-
går af udtrækket, er vedtaget.
3.
Jeg kan på baggrund af de modtagne oplysninger fra politi-
kredsene oplyse, at de seneste 10 fældende afgørelser vedrø-
rende overtrædelse af fyrværkerilovgivningen er 10 vedtagne
bødeforelæg, som er vedtaget i perioden fra den 12. til den 21.
januar 2015.
De 10 vedtagne bødeforelæg omhandler privates besiddelse af
kanonslag (4 afgørelser), besiddelse/anvendelse af romerlys og
lignende under eller i forbindelse med fodboldkampe (4 afgø-
relser) samt besiddelse/anvendelse af fyrværkeri uden for den
periode, der er angivet i fyrværkerilovens § 2 (2 afgørelser).
Af de 4 afgørelser vedrørende besiddelse af kanonslag er der i
2 sager, hvor gerningsmanden var under 18 på gerningstids-
punktet, udfærdiget og vedtaget bødeforelæg på henholdsvis
1.000 og 1.500 kr. I de 2 øvrige sager er der udfærdiget og
vedtaget bødeforelæg på 2.500 kr., og det fremgår i begge dis-
se sager af bødeforelægget, at bøden er nedsat (i den ene af sa-
gerne udtrykkelig på grund af særlig lav indtægt).
Det fremgår af RM 9/2008, at udgangspunktet i sager som de
nævnte er en påstand om bøde på ikke under 5.000 kr. Der kan
dog i særlige tilfælde være anledning til at nedlægge lavere
bødepåstande. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvor en forbru-
ger opbevarer mindre mængder fyrværkeri under omstændig-
heder, hvor der ikke er konkret fare for skade på personer,
ejendom eller miljøet. Der bør dog ikke nedlægges bødepå-
stande på under 2.000 kr.
Det følger endvidere af RM 9/2008, at bøderne for unge under
18 år og for personer med særlig lav indtægt nedsættes til det
halve.
3
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om redegørelse for de seneste 10 sager om ulovligt fyrværkeri, til justitsministeren
I de 4 afgørelser vedrørende besiddelse/anvendelse af romerlys
og lignende i forbindelse med fodboldkampe er der udfærdiget
og vedtaget bødeforelæg på 2.000 kr.
Det fremgår af RM 9/2008, at der ved denne type overtrædelse
som udgangspunkt skal nedlægges påstand om en bøde på ikke
under 2.000 kr.
I de 2 afgørelser vedrørende besiddelse/anvendelse af fyrvær-
keri uden for den tilladte periode er der udfærdiget og vedtaget
bødeforelæg på henholdsvis 500 kr. i den ene sag, hvor ger-
ningsmanden var under 18 år på gerningstidspunktet, og på
2.000 kr. i den anden sag.
Det fremgår af RM 9/2008, at der ved denne type overtrædelse
som udgangspunkt skal nedlægges påstand om en bøde på ikke
under 2.000 kr. Hvis der er tale om privatpersoners anvendelse
af meget beskedne mængder, skal bødepåstanden være i stør-
relsesordenen 500 til 1.000 kr.”
4