Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1494882_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. februar 2015
Politikontoret
Rebekka Høj-Jørgensen
2015-0030-2975
1459645
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 368 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. januar 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om, hvorfor det er nødvendigt i servicedeklarationen for butikstyveri at angive, hvilke personkategorier man skal ringe til politiet om, til justitsministeren
1494882_0002.png
Spørgsmål nr. 368 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvorfor det er nødvendigt i ser-
vicedeklarationen for butikstyveri at angive, hvilke personka-
tegorier man skal ringe til politiet om - og betyder det, at poli-
tiet ikke er interesseret i, at man ringer om butikstyve, som fal-
der uden for de nævnte kategorier?”
Svar:
1.
Anmeldelser om formodede strafbare forhold kan altid ske til politiet.
Politiet kan modtage anmeldelser på flere forskellige måder, herunder tele-
fonisk via 114 og elektronisk via
www.politi.dk.
Som det fremgår af nedenstående udtalelse fra Rigspolitiet, kan anmeldel-
se af et butikstyveri med fordel ske via
www.politi.dk,
når forholdet må
anses for at være opklaret. Der er imidlertid ikke noget krav herom.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan til brug for Justitsministeriets anmodning
indledningsvis oplyse, at politiets servicedeklarationer, der
trådte i kraft 1. januar 2010, er udarbejdet i et samarbejde mel-
lem Rigspolitiet, Rigsadvokaten og politikredsene.
Servicedeklarationerne er udtryk for politiets minimumskrav til
god borgerbetjening og er således en oplysning til borgerne
om, hvilket serviceniveau de som minimum kan forvente af
politiet over hele landet på et givent område. Politikredsene
kan naturligvis
på baggrund af lokale behov og prioriteringer
vælge at yde en højere service.
Formålet med deklarationerne
herunder deklarationen vedrø-
rende butikstyveri
er på den ene side at sikre, at politiet leve-
rer en ensartet og høj service til borgerne, og på den anden side
at sikre, at borgerne og offentligheden har et retvisende billede
af, hvilken service der kan forventes, og hvordan forløbet i
forbindelse med en anmeldelse almindeligvis vil være.
Rigspolitiet kan desuden oplyse, at der i servicedeklarationen
vedrørende butikstyveri henvises til en anmeldelsesblanket,
som med fordel kan anvendes af de butikker, der rammes af
butikstyveri. Blanketten findes på
www.politi.dk.
Af servicedeklarationen vedrørende butikstyveri fremgår end-
videre, hvordan butikstyveri defineres, hvordan det kan anmel-
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om, hvorfor det er nødvendigt i servicedeklarationen for butikstyveri at angive, hvilke personkategorier man skal ringe til politiet om, til justitsministeren
des, og hvad borgeren kan forvente, at politiet foretager sig i
anledning af anmeldelsen mv. Det fremgår således, at butiks-
tyveri kan anmeldes skriftligt eller ved anvendelse af politiets
servicenummer 114. I forbindelse med en skriftlig anmeldelse
vejledes borgeren om, hvilke oplysninger der er nødvendige
for politiets behandling af sagen. Rubrikker til disse oplysnin-
ger er fortrykt på anmeldelsesblanketten. Ved anmeldelse via
114 vil borgeren telefonisk blive bedt om de oplysninger, der
er angivet på anmeldelsesblanketten.
Ved butikstyveri, hvor gerningsmanden opdages af butikkens
personale, er sagen opklaret, når vedkommende er identifice-
ret.
Sagen kan herefter ofte afgøres ved, at politiet sender en bøde
til gerningsmanden på baggrund af den skriftlige anmeldelse
fra butikken.
I enkelte nærmere opregnede situationer er en skriftlig anmel-
delse alene ikke altid tilstrækkelig, og borgeren vejledes derfor
om at kontakte politiet via 114.
Hvis gerningsmanden er under 18 år, vil politiet komme til
stedet og foretage det fornødne for så vidt angår kontakt til
barnets værge, myndigheder mv. Hvis gerningsmanden er ik-
ke-herboende udlænding eller er uden fast adresse i øvrigt, bør
politiet endvidere kontaktes via 114 med henblik på at sikre, at
strafforfølgning kan ske. Det samme gør sig gældende, hvis
gerningsmanden ikke er sikkert identificeret, eksempelvis fordi
den pågældende ikke kan eller ikke ønsker at fremvise ID for
butikkens personale.
Rigspolitiet skal afslutningsvis bemærke, at borgerne naturlig-
vis altid kan kontakte politiet, hvis de er i tvivl om, hvordan de
skal forholde sig ved anmeldelse af en lovovertrædelse. Politiet
vil da vejlede borgeren, herunder oplyse om politiet vurderer,
at der er behov for, at politiet kommer til stede.”
3