Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1508491_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
17. marts 2015
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Natasha Maj Christoffer-
sen
Sagsnr.: 2015-0030-2989
Dok.:
1460762
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 365 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. januar 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 365: Spm. om, hvad årsagen er til, at regeringen i juni 2014 besluttede at afskaffede sessionslogningen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 365 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, hvad årsagen er til, at regeringen i juni
2014 besluttede at afskaffede sessionslogningen, når politiet
mindre end et halvt år herefter melder ud, at det er af væsentlig
betydning?”
Svar:
På baggrund af EU-Domstolens dom af 8. april 2014, der erklærede log-
ningsdirektivet ugyldigt
under henvisning til EU’s Charter om grundlæg-
gende rettigheder, foretog Justitsministeriet en analyse af dommens betyd-
ning for de danske logningsregler.
I Justitsministeriets notat af 2. juni 2014, som blev oversendt til Folketin-
gets Retsudvalg i forbindelse med besvarelsen af udvalgets spørgsmål nr.
919 (Alm. del), fremgår det, at Justitsministeriet fandt det tvivlsomt, om
reglerne om sessionslogning på daværende tidspunkt og i deres daværende
udformning kunne anses for ”egnede” til at opnå deres formål.
Det skyld-
tes bl.a., at reglerne var udformet på en måde, der gjorde det muligt for
udbyderne at nøjes med at logge hver 500. datapakke, der indgår i en slut-
brugers kommunikation på internettet. Endvidere foretog en del udbydere
registrering af internetkommunikationen på kanten til andre net i deres
netværk i stedet for at logge hver enkelt brugers kommunikation. Det be-
tød, at de oplysninger, der herved blev logget, var meget sporadiske og ik-
ke kunne bruges til at stykke et egentligt billede sammen af den førte
kommunikation om for eksempel et gerningstidspunkt. Derfor var reglerne
ikke brugbare i praksis.
Justitsministeriet ophævede på denne baggrund ved bekendtgørelse nr. 660
af 19. juni 2014 bestemmelserne om sessionslogning i logningsbekendtgø-
relsen.
Justitsministeriet kan oplyse, at Rigspolitiet til brug for revisionen af log-
ningsreglerne har anført, at man af efterforskningsmæssige årsager finder,
at der bør foretages logning også af den kommunikation, der foregår over
internettet (sessionslogning). Rigspolitiet har endvidere anført, at såfremt
der foretages logning af al internetkommunikation, så vil de data, der log-
ges
i modsætning til tidligere
kunne anvendes i en efterforskningsmæs-
sig henseende.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 365: Spm. om, hvad årsagen er til, at regeringen i juni 2014 besluttede at afskaffede sessionslogningen, til justitsministeren
Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at regeringen har fundet, at revisio-
nen af de danske logningsregler bør udsættes. Der henvises til den samti-
dige besvarelse af spørgsmål nr. 364 (Alm. del) fra Folketingets Retsud-
valg.
3