Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1506563_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
12. marts 2015
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Rasmus Krogh Pedersen
Sagsnr.: 2015-0030-2992
Dok.:
1508653
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 356 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. januar 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om muligheden for at indberette de omkring 110 personer, der af PET vurderes at være rejst fra Danmark til deltagelse i hellig krig i Syrien og Irak, i Schengen-registret og få dem spærret, så indrejse til Schengen og Danmark umuliggøres, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 356 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for, om det er muligt at indberette
de omkring 110 personer, der af PET vurderes at være rejst fra
Danmark til deltagelse i hellig krig i Syrien og Irak, i Schen-
gen-registret og få dem spærret, så indrejse til Schengen og
Danmark umuliggøres. Formålet hermed er tosidet: dels at for-
hindre hellige krigere i at vende tilbage til Danmark, og dels at
afholde yderligere krigere i at drage i hellig krig, når de ved, at
det er umuligt at vende tilbage.”
Svar:
1.
Folketinget vedtog den 19. februar 2015 forslag til lov om ændring af
lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændingeloven og retsplejeloven
(Styrket indsats mod rekruttering til væbnede konflikter i udlandet mv.) (L
99). Loven trådte i kraft den 1. marts 2015.
Med loven er lov om pas til danske statsborgere m.v. ændret, således at po-
litiet har mulighed for at nægte at udstede pas til en dansk statsborger, ind-
drage et allerede udstedt pas og meddele et udrejseforbud, når der er grund
til at antage, at den pågældende har til hensigt i udlandet at deltage i aktivi-
teter, hvor dette kan indebære eller forøge en fare for bl.a. statens sikker-
hed. Overtrædelse af et udrejseforbud kan straffes med fængsel indtil 2 år.
Endvidere er udlændingeloven ændret, således at en udlændings opholds-
ret eller opholdstilladelse kan bortfalde, hvis den pågældende har opholdt
sig eller opholder sig uden for landet, og der er grund til at antage, at ud-
lændingen under opholdet har deltaget eller deltager i aktiviteter, hvor det-
te kan indebære eller forøge en fare for bl.a. statens sikkerhed. Hvis en op-
holdsret eller opholdstilladelse bortfalder på dette grundlag, meddeles ud-
lændingen som udgangspunkt samtidig et indrejseforbud for bestandig.
2.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at politiet skal opdatere
Schengen-informationssystemet (SIS II) og andre relevante databaser, når
et pas inddrages eller erklæres ugyldigt, fordi der er grund til at antage, at
indehaveren har til hensigt at deltage i aktiviteter i udlandet, som kan in-
debære en fare for statens sikkerhed mv.
Hermed sikres, at grænsemyndighederne i såvel Danmark som andre lande
får mulighed for at standse sådanne personer i forbindelse med den kon-
trol, der foretages ved indrejse i og udrejse fra Schengen-området, hvis der
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om muligheden for at indberette de omkring 110 personer, der af PET vurderes at være rejst fra Danmark til deltagelse i hellig krig i Syrien og Irak, i Schengen-registret og få dem spærret, så indrejse til Schengen og Danmark umuliggøres, til justitsministeren
sker opslag i SIS II, jf. artikel 7, stk. 2, i Schengen-grænsekodeksen. Myn-
dighederne vil således have mulighed for dels at forhindre danske stats-
borgere, som har fået inddraget passet og er meddelt et udrejseforbud, i at
rejse til f.eks. Syrien og Irak, dels at konstatere eventuelle overtrædelser af
et udrejseforbud med henblik på retsforfølgning. Det bemærkes i den for-
bindelse, at myndighederne ikke kan forhindre en dansk statsborger i at
vende tilbage til Danmark.
3.
Det fremgår endvidere af de almindelige bemærkninger til lovforslaget,
pkt. 3.2.5.2, at regeringen ønsker at forhindre udlændinge, der har mistet
retten til at opholde sig i Danmark efter udlændingelovens § 21 b, stk. 1, i
på ny at rejse ind i landet. Derfor skal Rigspolitiet
i forlængelse af, at
den pågældende registreres med et indrejseforbud i det Centrale Kriminal-
register (KR)
fremover også indberette en udlænding, der ikke er stats-
borger i et Schengenland eller et land, der er tilsluttet De Europæiske Fæl-
lesskaber, som uønsket til SIS II, hvis udlændingens opholdstilladelse eller
opholdsret er bortfaldet efter udlændingelovens § 21 b, stk. 1.
4.
Som anført i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, pkt. 2.3.1.8
og i Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 47 og nr. 76 vedrørende
lovforslaget pågår der for tiden drøftelser i EU om, hvordan man kan styr-
ke kontrollen af personer med ret til fri bevægelighed, der passerer
EU’s
ydre grænser. I den forbindelse drøftes bl.a., hvordan brugen af SIS II kan
intensiveres, hvordan man kan styrke en efterretningsbaseret grænsekon-
trol, samt om der er behov for en ændring af Schengen-grænsekodeks.
3