Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1509421_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
19. marts 2015
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Rasmus Krogh Pedersen
Sagsnr.: 2015-0030-2968
Dok.:
1456493
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 355 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. januar 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om indholdet af de forslag til stramning af terrorlovgivningen, som den engelske premierminister David Cameron har fremlagt den 1. september 2014, til justitsministeren
1509421_0002.png
Spørgsmål nr. 355 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for indholdet af de forslag til
stramning af terrorlovgivningen, som den engelske premiermi-
nister David Cameron har fremlagt den 1. september 2014 og
redegøre for, om det er initiativer den danske regering vil føl-
ge.”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet
Udenrigsministeriet om at indhente et bidrag fra den danske ambassade i
London. Udenrigsministeriet har i den anledning oplyst følgende:
”Premierminister
David Cameron annoncerede den 1. septem-
ber 2014 i det britiske parlament en række nye tiltag til terror-
bekæmpelse. Indenrigsminister Theresa May fremsatte i op-
følgning herpå et lovforslag (The
Counter-Terrorism and Se-
curity Bill 2014-2015)
til førstebehandling i Underhuset den
26. november 2014. Parlamentets Underhus har efterfølgende
gennemført anden-, tredje- samt udvalgsbehandling, mens
Overhuset har gennemført første-, anden- samt udvalgsbehand-
ling. Overhusets tredjebehandling forventes at finde sted snar-
ligt, hvorefter Underhuset skal tage stilling til de af Overhuset
fremsatte ændringsforslag. Indenrigsministeriet (Home Office)
oplyser, at endelig vedtagelse af lovforslaget ventes medio fe-
bruar 2015. Det fremgår af lovteksten, at lovens forskellige de-
le vil træde i kraft på forskellige tidspunkter.
*****
Forslaget til
The Counter-Terrorism and Security Bill 2014-15
har som fremsat overordnet syv dele:
Del 1 styrker muligheden for midlertidigt at indføre ind- og ud-
rejserestriktioner på personer, som mistænkes for at være in-
volveret i terrorvirksomhed. Dette kan dels ske ved midlertidig
konfiskation af pas ved grænsen, hvis den pågældende person
mistænkes for at ville rejse ud med henblik på involvering i
terrorvirksomhed uden for Storbritannien. Alternativt kan det
ske ved midlertidig udelukkelse fra genindrejse gennem en så-
kaldt
Temporary Exclusion Order,
der kan forhindre britiske
statsborgere i at genindrejse i Storbritannien, hvis der er be-
grundet mistanke om involvering i terrorvirksomhed i udlan-
det.
Del 2 reviderer den tidligere terrorismelovgivning (Terrorism
Prevention and Investigation Powers Act)
fra 2011, som ind-
førte en række forskellige myndighedsbeføjelser, såkaldte
Ter-
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om indholdet af de forslag til stramning af terrorlovgivningen, som den engelske premierminister David Cameron har fremlagt den 1. september 2014, til justitsministeren
1509421_0003.png
rorist Prevention and Investigation Measures (TPIM),
som kan
bruges præventivt i forhold til mistænkte personer med henblik
på at beskytte offentligheden mod terrortrusler. Det aktuelle
lovforslag lægger op til, at indenrigsministeren yderligere kan
pålægge en mistænkt person at opholde sig på et bestemt sted i
Storbritannien, begrænse deres færden udover bopælsområdet,
forbyde besiddelse eller anskaffelse af våben eller eksplosiver
samt pålægge den mistænkte møder med bestemte personer i
f.eks. afradikaliseringssammenhæng.
Del 3 reviderer den såkaldte
Data Retention and Investigatory
Act
fra 2014, som blandt andet regulerer, hvilke data internet-
udbydere pålægges at registrere og opbevare. Forslaget pålæg-
ger internetudbydere at opbevare yderligere data, som mulig-
gør relevante myndigheder at sammenkæde IP-adresser med
specifikke personer eller apparater på specifikke tidspunkter.
Del 4 bemyndiger indenrigsministeren til at pålægge maritim-,
fly- og togtransportudbydere yderligere krav om indsamling af
passageroplysninger mv. i forbindelse med ankomst og afrejse
i Storbritannien. Herunder pålægges transportudbyderne at
operere et system, der muliggør henholdsvis godkendelse og
afvisning af bestemte passagerer og besætningsmedlemmer
forud for påbegyndt rejse. Transportudbydere, der ikke lever
op til kravene, kan pålægges bøder.
Del 5 formaliserer den præventive del
(Prevent)
af den eksiste-
rende britiske anti-terrorstrategi
(CONTEST)
ved at pålægge en
række myndigheder at reagere, hvis der fattes mistanke om, at
specifikke personer er i færd med at blive radikaliseret. Dette
inkluderer, at lokale myndigheder gennem et nedsat panel
konkret skal vurdere, hvilke tiltag man kan tilbyde og iværk-
sætte i forhold enkeltpersoner, som politiet vurderer, er i risiko
for at blive trukket ind i terrorisme. Andre myndigheder og or-
ganisationer (herunder bl.a. sundheds- og undervisningsrelate-
rede) kan pålægges at give informationer indenfor særligt fast-
lagte rammer og i overensstemmelse med øvrig lovgivning til
brug for denne vurdering.
Del 6 reviderer specifikke dele af tidligere terrorlovgivning
(Terrorism Act)
fra 2000, som bl.a. forbød terrorfinansiering,
således at det nu præciseres, at forsikringsselskaber ikke må re-
fundere løsesumsudbetalinger til terrorister. Tilsvarende præci-
seres en række elementer i terrorlovgivningen fra 2000 for så
vidt angår myndigheders adgang til at stoppe, udspørge og un-
dersøge fragt, post mv. ved havne, internationale togstationer
og lufthavne i Storbritannien.
Del 7 bemyndiger bl.a. indenrigsministeren til at oprette et råd
(Privacy
and Civil Liberties Board),
som skal understøtte den
funktion
(Independent Reviewer of Terrorism Legislation),
der
3
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om indholdet af de forslag til stramning af terrorlovgivningen, som den engelske premierminister David Cameron har fremlagt den 1. september 2014, til justitsministeren
blev oprettet ved tidligere terrorlovgivning med henblik på at
overvåge, at lovgivningen anvendes og implementeres på en
fair, effektiv og proportional måde. Yderligere giver forslaget
mulighed for at afvise ansøgninger om naturalisation fra stats-
borgere fra de britiske oversøiske territorier, samt at sådanne
afslag kan behandles ved den særlige immigrationsappelmyn-
dighed (Special Immigration Appeals Commission (SIAC)).”
2.
Regeringen ønsker at sikre et effektivt og robust værn mod terrorisme. I
den forbindelse er regeringen også opmærksom på de tiltag, herunder lov-
givningsmæssige, som andre lande tager på området. Jeg kan i den sam-
menhæng nævne, at ændringen af pasloven mv. (L 99), der trådte i kraft
den 1. marts 2015, bl.a. er inspireret af tysk og nederlandsk lovgivning.
Derudover har regeringen for nylig lanceret et anti-terrorudspil,
Et stærkt
værn mod terror,
der indeholder 12 konkrete tiltag, som skal styrke myn-
dighedernes indsats og beredskab på området. Udspillet indeholder både
tiltag, der skal styrke indsatsen her og nu, og tiltag, der skal sikre, at myn-
dighedernes beføjelser også på længere sigt følger med udviklingen i trus-
selsbilledet.
3.
En række af de tiltag, som omtales i Udenrigsministeriets bidrag, synes
at flugte med tiltag, regeringen allerede har taget eller er i færd med at
overveje. Det gælder f.eks. regler om udrejseforbud til personer, der mis-
tænkes for at ville udrejse for at deltage i terrorvirksomhed og styrkelse af
den forebyggende indsats, herunder gennem inddragelse af lokale myndig-
heder. Det gælder endvidere regler, som pålægger internetudbydere at re-
gistrere og opbevare (logge) data om bl.a. en brugers adgang til internettet,
herunder om den tildelte brugeridentitet (IP-adresse) og tidspunktet for
kommunikationens start og afslutning.
Med hensyn til indsamling af passagerlisteoplysninger (PNR-oplysninger)
er det et emne, der ligger regeringen på sinde. Det fremgår således af det
nævnte anti-terrorudspil, at regeringen vil sikre, at PET får adgang til
PNR-oplysninger fra luftfartsselskaberne, og at der parallelt hermed igang-
sættes et arbejde, der skal lede frem mod etableringen af et egentligt natio-
nalt PNR-system. Endvidere bemærkes det, at der i EU arbejdes med et di-
rektivforslag om oprettelse af et europæisk PNR-system.
Hvad angår lovforslagets regler om terrorfinansiering minder jeg om, at
den danske straffelov allerede indeholder en bestemmelse herom (straffe-
lovens § 114 b).
Straffelovrådet er imidlertid ved kommissorium af 8. okto-
4
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om indholdet af de forslag til stramning af terrorlovgivningen, som den engelske premierminister David Cameron har fremlagt den 1. september 2014, til justitsministeren
ber 2014 blevet bedt om at vurdere, om de gældende regler i straffeloven i til-
strækkelig grad kan modvirke, at foreninger og organisationer mv., der driver
f.eks. hospitaler, moskeer, skoler eller daginstitutioner, helt eller delvis finan-
sieres af bidrag fra terrororganisationer. Rådet er i den forbindelse blevet bedt
om tillige at overveje, om der er behov for at kriminalisere modtagelse fra en
terrororganisation af normalt vederlag for sædvanlige forbrugsvarer, brugsting
eller tjenester.
5