Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1493773_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. februar 2015
Strafferetskontoret
Rasmus Nexø Jensen
2015-0030-2930
1446903
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 326 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. januar 2015. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mette Frederiksen
/
Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 326: Spm. om det er hensigtsmæssigt, at en stor del af finansieringen af offerfonden sker med midler fra trafikforseelser, hvor der ikke har været et offer og om ministeren vil være indstillet på at se på en revision af loven, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 326 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Finder
ministeren det hensigtsmæssigt, at en stor del af finan-
sieringen af offerfonden sker med midler fra trafikforseelser,
hvor der ikke har været et offer? Og vil ministeren være ind-
stillet på at se på en revision af loven, så finansieringen er me-
re rimelig, dvs. at den kommer fra forbrydelser, hvor der har
været et offer.”
Svar:
Det er en væsentlig prioritet for regeringen at hjælpe ofre for kriminalitet.
Det er derfor, at regeringen i samarbejde med Enhedslisten har gennemført
et historisk løft af hjælpen til netop kriminalitetsofre, bl.a. gennem etable-
ring af en offerfond.
Lov om Offerfonden trådte i kraft den 1. januar 2014.
Offerfonden har til formål at yde tilskud til projekter og aktiviteter, der ge-
nerelt kan styrke viden om eller indsatsen til støtte for ofre for forbrydelser
og trafikofre eller grupper heraf, jf. § 1 i lov om Offerfonden.
Bidrag til Offerfonden betales af gerningsmænd til forbrydelser, som er
nærmere fastsat i § 4 i lov om offerfonden, herunder vedtager eller idøm-
mes betinget eller ubetinget frakendelse af førerretten eller kørselsforbud
eller er fundet skyldig i en række nærmere angivne grovere overtrædelser
af færdselsloven.
Det fremgår af lovens forarbejder, at der er tale om gerningsmænd, som er
fundet skyldige i visse lovovertrædelser af mere alvorlig karakter, hvor der
er eller kunne være et offer. Det er således ikke en betingelse for betaling
af bidrag til Offerfonden, at der i forbindelse med forbrydelsen har været
et konkret offer.
Det fremgår desuden af forarbejderne til lov om Offerfonden, at fondens
økonomi skal hvile i sig selv, og at der i 2014 forventedes at ville blive
indbetalt ca. 27 mio. kr. til fonden.
I 2014 har Rådet for Offerfonden givet tilsagn om tilskud på godt 17 mio.
kr. til 12 projekter og godt 10 mio. kr. til 6 forskningsprojekter. Oversigter
over de projekter, der hidtil er tildelt midler, kan findes på Offerfondens
hjemmeside: www.offerfonden.dk.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 326: Spm. om det er hensigtsmæssigt, at en stor del af finansieringen af offerfonden sker med midler fra trafikforseelser, hvor der ikke har været et offer og om ministeren vil være indstillet på at se på en revision af loven, til justitsministeren
Justitsministeriet har i øvrigt til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan til brug for besvarelsen oplyse, at der, siden
lov om Offerfonden trådte i kraft den 1. januar 2014 og frem til
den 31. december 2014, er truffet afgørelse i 96.771 sager, som
er omfattet af ordningen i lovens § 4. Heraf vedrører 76.809
sager trafikforseelser, hvilket svarer til 79 pct. af den samlede
sagsmængde.
Der er således pålagt bidrag til offerfonden i ovennævnte peri-
ode for i alt ca. 48 mio. kr., hvoraf ca. 38 mio. kr. vedrører tra-
fikforseelser.
Rigspolitiet kan oplyse, at der pr. 31. december 2014 var ind-
betalt ca. 28 mio. kr., hvoraf ca. 25 mio. kr. stammer fra sager
vedrørende trafikforseelser. Rigspolitiet kan endvidere oplyse,
at såfremt bidrag til offerfonden ikke indbetales inden for en
nærmere frist, oversendes sagerne til SKAT til inddrivelse. Når
sagerne er oversendt til SKAT, har Rigspolitiet ikke længere
mulighed for at føre kontrol med, om bidragene bliver betalt.”
Jeg har ikke planer om at tage initiativ til, at lov om Offerfonden ændres.
3