Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1488004_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
20. januar 2015
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsbeh: Marie Louise Skibsted
Als
Sagsnr.: 2014-0030-2885
Dok.:
1450247
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 287 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. december 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Jessika Heltberg Auken
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 287: Spm. om der er udsigt til, at der oprettes et privat ankenævn inden udgangen af 2014, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 287 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes oplyse, om der er udsigt til, at der oprettes
et privat ankenævn inden udgangen af 2014? Der henvises til
spørgsmål 19 til L 54 (folketingsåret 2013-2014). Hvis et pri-
vat ankenævn ikke oprettes, vil ministeren da redegøre for,
hvordan der etableres muligheder for klager over private par-
keringsafgifter i overensstemmelse med ADR-direktivet? Så-
fremt der etableres et ankenævn til brug for klager over private
parkeringsafgifter, bedes ministeren oplyse, om parkeringsaf-
gifter under 1000 kr. vil kunne ankes til dette nævn.”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Erhvervs- og Vækstministeriet, der har oplyst følgende:
”ADR-direktivet
giver forbrugerne en generel mulighed for at
klage over køb af stort set alle varer og tjenesteydelser. For-
brugerens klagemulighed forudsætter, at varens eller tjeneste-
ydelsens pris overstiger den minimumsværdi for klager, som
fastsættes af de enkelte medlemslande.
Regeringen har den 10. november 2014 indgået en aftale med
Venstre og Det Konservative Folkeparti om modernisering af
det offentlige forbrugerklagesystem. Aftalen skal sikre et vel-
fungerende og effektivt forbrugerklagesystem, hvor forbruge-
ren fortsat nemt og billigt kan få behandlet klager over varer
og tjenesteydelser. Aftalen indebærer, at beløbsgrænsen for,
hvornår man kan klage over en vare eller tjenesteydelse, fast-
sættes til 1.000 kr.
dog 650 kr. for tøj og sko.
Det offentlige forbrugerklagesystem vil efter moderniseringen
kunne behandle klager over private parkeringsafgifter, hvis be-
løbet overstiger den fastsatte beløbsgrænse på 1.000 kr. Det
kan fx være i forbindelse med langtidsparkering (fx i en luft-
havn). Den gængse pris for en almindelig kontrolafgift er dog
typisk mellem 500 og 750 kr., og en klage, der omhandler en
sådan afgift, vil derfor ikke kunne blive behandlet i det offent-
lige forbrugerklagesystem. Dette fremgår tillige af Erhvervs-
og Vækstministeriets besvarelse af spørgsmål fra Enhedslisten
om mulighederne for at klage over p-bøder i det offentlige for-
brugerklagesystem, som blev sendt til ordførerne under for-
handlingerne om modernisering af det offentlige forbrugerkla-
gesystem.
ADR-direktivet forhindrer imidlertid ikke, at branchen selv
etablerer en klageadgang, men det er i givet fald op til bran-
chen selv at beslutte.”
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 287: Spm. om der er udsigt til, at der oprettes et privat ankenævn inden udgangen af 2014, til justitsministeren
2.
Som det fremgår af udtalelsen fra Erhvervs- og Vækstministeriet, er det
besluttet, at klager over afgifter pålagt for overtrædelse af vilkårene for
parkering på private offentligt tilgængelige parkeringspladser fremover vil
kunne behandles i det offentlige forbrugerklagesystem. Derved sikres det,
at der etableres en klageadgang på parkeringsområdet, som opfylder kra-
vene i ADR direktivet. I overensstemmelse med ADR direktivets betingel-
ser er det som anført fastsat, at klageadgangen vil komme til at omfatte
klager over afgifter på min. 1000 kr.
2.
Det har tidligere været overvejet, om der kunne etableres en klagead-
gang gennem oprettelse af et privat klagenævn på parkeringsområdet. Et
sådant klagenævn ville i givet fald skulle godkendes af erhvervs- og
vækstministeren efter lov om forbrugerklager.
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af det omtalte spørgsmål
nr. 19 vedrørende lovforslag nr. L 54 (Folketingssamling 2013-14), finder
ministeriet, at etableringen af et privat klagenævn på parkeringsområdet
mest hensigtsmæssigt bør ske på initiativ af branchen selv.
3