Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
Folketingets REU
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
17. december 2014
Retsudvalget har i brev af 5. december 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 255
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF).
J.nr. 2014-0035825
Spørgsmål nr. 255:
”Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, at personer, som har fået beskikket
en bistandsværge og er meget dårligt fungerende, presses ud i uddannelse af kom-
munerne, hvorefter de optager SU lån gang på gang, når de starter en ny uddannel-
se og derefter får en stigende samlet gæld, samtidig med at de aldrig kan gennem-
føre en uddannelse og aldrig kommer til det?”
Endeligt svar:
Baggrunden for kontanthjælpsreformen var bl.a., at mere end 50.000 kontant-
hjælpsmodtagerne var unge under 30 år. 9 ud af 10 havde ikke en erhvervskompe-
tencegivende uddannelse, og hver fjerde havde ikke gennemført folkeskolen.
Målet med reformen er at give alle unge mennesker de bedste muligheder for at få
en stabil og varig tilknytning til arbejdsmarkedet, og vejen hertil går for de allerfle-
ste via uddannelse. For en uddannelse er den mest sikre adgangsbillet til arbejds-
markedet, som vi kan give unge mennesker. Og den giver unge frihed til at bruge
deres potentiale i arbejdslivet. Derfor er indsatsen for unge bygget op omkring ud-
dannelse.
Kommunerne skal efter en grundig visitation af den enkelte unge afklare, hvorvidt
den unge er uddannelsesparat og dermed kan påbegynde en uddannelse inden for et
år og gennemføre den.
Det enkelte forløb skal tilrettelægges med fokus på den enkelte unge og med mu-
lighed for at give forskellige tilbud som mentor, læse-, skrive- og regnekurser samt
vejledning og opkvalificering, der samlet skal øge den unges mulighed for at gen-
nemføre uddannelsen. Først herefter skal den unge påbegynde en uddannelse.
Kommunen kan i den forbindelse tilbyde fx en mentor, der kan støtte den unge i
overgangen til uddannelsesmiljøet og sikre, at den unge ikke falder fra undervejs.