Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1489003_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. januar 2015
Politikontoret
Louise Falkenberg
2014-0030-2822
1406510
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 228 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. december 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mette Frederiksen
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm. om, hvilke initiativer vil ministeren tage for at bremse udviklingen, der går i retning af, at antallet af landbetjente falder, med fare for at de små bysamfund i fremtiden bliver overset, og hvordan vil ministeren sikre, at den lokale tilstedeværelse af politiet ikke forsvinder, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 228 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvilke
initiativer vil ministeren tage for at bremse udviklin-
gen, der går i retning af, at antallet af landbetjente falder, med
fare for at de små bysamfund i fremtiden bliver overset, og
hvordan vil ministeren sikre, at den lokale tilstedeværelse af
politiet ikke forsvinder, hvilket dels kan gå ud over tryghedsfø-
lelsen og dels den lokale dækning, idet landbetjentene løser
mange opgaver lokalt og har et godt overblik over, hvad der
sker i lokalsamfundene?”
Svar:
1.
Jeg har en klar forventning om, at politiet organiserer sig således, at de
ressourcer, der er til rådighed, udnyttes bedst muligt. Det gælder også i
forhold til, hvordan lokalpolitiet i de enkelte kredse skal organiseres. Jeg
har derfor ikke planer om at iværksætte initiativer, der pålægger politiet at
indrette sig på en bestemt måde.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan indledningsvis oplyse, at politiet løbende sø-
ger at organisere sig således, at der opnås den bedst mulige og
mest hensigtsmæssige udnyttelse af politiets samlede ressour-
cer. I den forbindelse varetages en række forskellige hensyn.
Politiet skal for det første organiseres på en måde, som sikrer
en stærk og handlekraftig beredskabsmæssig kapacitet
både i
dagligdagens beredskab, når borgerne har behov for hurtig og
effektiv udrykning, og ved en større, uvarslet hændelse, det
være sig f.eks. voldsomme vejrfænomener eller terror.
Samtidig skal politiets organisering understøtte en stærk efter-
forsknings- og analysekapacitet med specialiserede kompeten-
cer, som kan håndtere den i stigende grad komplicerede, græn-
seoverskridende og teknisk sofistikerede organiserede og al-
vorlige kriminalitet.
Hertil kommer, at politiet
som anført i spørgsmålet
skal
have en lokal tilstedeværelse, som ikke nødvendigvis er be-
grundet i et betydeligt kriminalitetstryk, men som har til formål
at øge borgernes tryghed.
Den tryghedsskabende indsats kan være relevant både i f.eks.
særligt udsatte boligområder med betydelig kriminalitetsudfor-
dringer og i de små bysamfund, som nævnes i spørgsmålet.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm. om, hvilke initiativer vil ministeren tage for at bremse udviklingen, der går i retning af, at antallet af landbetjente falder, med fare for at de små bysamfund i fremtiden bliver overset, og hvordan vil ministeren sikre, at den lokale tilstedeværelse af politiet ikke forsvinder, til justitsministeren
Ved organiseringen af politiets tilstræbes det at sikre, at alle de
forskellige hensyn varetages, og således også, at politiet har en
betydelig lokal og tryghedsskabende forankring.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at tryghed, synlighed og nærhed
i et givent lokalsamfund ikke alene afhænger af, om der findes
en landpolitistation, men i nok så høj grad af politiets evne til
effektivt og professionelt at løse opgaverne i lokalsamfundet,
at gennemføre målrettede, tryghedsskabende indsatser og hur-
tigt at komme til stede, når der er brug for det.
For at kunne løse de forskellige opgaver på en professionel og
omkostningseffektiv måde arbejder politiet generelt mod en
organisering i større og mere fleksible faglige fællesskaber, der
også i lokalsamfundet kan arbejde på tværs af sektorer og
myndigheder samt arbejde analytisk og problemorienteret med
lokale kriminalitetsudfordringer.
Den konkrete tilrettelæggelse af politibetjeningen af borgerne i
et givent område afhænger blandt andet af befolkningskoncen-
trationen, infrastrukturen og kriminalitetstrykket, således at
ressourcerne prioriteres i forhold til, hvor behovet er størst.
Denne prioritering fører i nogle tilfælde til, at stillingerne som
landbetjente nedlægges og erstattes af andre måder at skabe
lokal forankring og tryghed for borgerne. I den forbindelse kan
bl.a. nævnes en række lokalforankrede initiativer i landets poli-
tikredse, der på forskellig vis bl.a. har til formål at skabe nær-
hed og tryghed for borgerne også i små bysamfund, f.eks. den
mobile
politistation (Københavns Vestegns Politi), ”Din Be-
tjent”-konceptet
(Københavns Politi) og de lokale tryghedsam-
bassadører (Midt- og Vestjyllands Politi).
Afslutningsvis kan Rigspolitiet oplyse, at mange af de traditio-
nelle borgeropgaver, som bl.a. landbetjentene har taget sig af,
er bortfaldet eller blevet væsentlig færre eller mindre i omfang.
Som eksempler kan nævnes, at private straffeattester kan be-
stilles digitalt, at kommunerne behandler ansøgning om køre-
kort og fornyelse af kørekort, at visse anmeldelser kan foreta-
ges digitalt, f.eks. anmeldelser om tyveri og hærværk, og at der
nu er mulighed for at forkynde f.eks. stævninger og vidneind-
kaldelser telefonisk.”
3