Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1498916_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
23. februar 2015
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Michael de Thurah
Sagsnr.: 2014-0030-2817
Dok.:
1405560
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 223 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. december 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mette Frederiksen
/
Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm. om, hvilket formål det tjener at nedlægge navneforbud i sager af den karakter, som sagen om den hovedmistænkte i drabsforsøget på Lars Hedegaard, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 223 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilket formål det tjener at ned-
lægge navneforbud i sager af den karakter, som sagen om den
hovedmistænkte i drabsforsøget på Lars Hedegaard, jf. artiklen
i Ekstra Bladet den 26 november 2014 ”Sigtet for Hedegaard-
attentat fredes af domstole”, herunder også set i forhold til at
navnet allerede er tilgængeligt for offentligheden?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Jeg
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Kø-
benhavns Politi, der behandler straffesagen om drabsforsøget
på Lars Hedegaard, og fra Statsadvokaten i København. Kø-
benhavns Politi har oplyst følgende:
”I henhold til retsplejelovens § 31, stk. 1, nr. 2, kan retten i
straffesager forbyde, at der sker offentlig gengivelse af navn,
stilling eller bopæl for sigtede (tiltalte) eller andre under sagen
nævnte personer, eller at den pågældendes identitet på anden
måde offentliggøres (navneforbud), når offentlig gengivelse vil
udsætte nogen for unødvendig krænkelse.
Det fremgår desuden af retsplejelovens § 31, stk. 3, at retten
ved afgørelsen om navneforbud skal tage hensyn til lovover-
trædelsens grovhed og samfundsmæssige betydning.
I den konkrete sag afsagde Retten på Frederiksberg den 30.
april 2014 efter anmodning fra forsvareren kendelse om navne-
forbud for så vidt angår den person, der er varetægtsfængslet in
absentia som sigtet for drabsforsøget på Lars Hedegaard. An-
klagemyndigheden protesterede ikke mod navneforbuddet.
Retten fandt efter sigtelsens karakter
og idet den pågældende
var varetægtsfængslet in absentia og dermed ikke havde haft
lejlighed til at udtale sig
at offentlig gengivelse af sigtedes
navn, stilling eller bopæl vil udsætte denne for unødvendig
krænkelse, jf. retsplejelovens § 31, stk. 1, nr. 2. Retten fandt
endvidere, at de i retsplejelovens § 31, stk. 3, nævnte hensyn
ikke talte imod nedlæggelse af navneforbuddet.
Den 30. oktober 2014 tog Retten på Frederiksberg på ny stil-
ling til spørgsmålet om navneforbud i sagen, idet en journalist
fra Ekstra Bladet havde fremsat anmodning om ophævelse af
navneforbuddet.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm. om, hvilket formål det tjener at nedlægge navneforbud i sager af den karakter, som sagen om den hovedmistænkte i drabsforsøget på Lars Hedegaard, til justitsministeren
Den del af retsmødet, hvor henholdsvis forsvareren og ankla-
gemyndigheden redegjorde for sagen og procederede spørgs-
målet om ophævelse af navneforbud, foregik for lukkede døre
af hensyn til sagens oplysning, hvorfor der ikke i denne besva-
relse kan redegøres nærmere herfor. Byretten besluttede heref-
ter, at der ikke efter nedlæggelse af navneforbuddet den 30.
april 2014 ses at være fremkommet nye oplysninger, der kan
begrunde en ophævelse af navneforbuddet, og Ekstra Bladets
begæring blev derfor ikke taget til følge.
Ekstra Bladet kærede byrettens kendelse, og den 24. november
2014 stadfæstede Østre Landsret kendelsen. Landsretten anfø-
rer i kendelsen, at den pågældende er sigtet for forsøg på
manddrab og varetægtsfængslet in absentia, han er ikke blevet
afhørt til sigtelsen, og varetægtsfængslingen er sket i medfør af
retsplejelovens § 762, stk. 1, nr. 1, idet retten blandt andet har
fundet, at der er begrundet mistanke om, at den pågældende
har gjort sig skyldig i forsøg på manddrab. På den baggrund
tiltræder landsretten, at der ikke er grundlag for at ophæve det
nedlagte navneforbud, idet offentlig gengivelse af den sigtedes
navn, stilling eller bopæl vil udsætte ham for en unødvendig
krænkelse.
Det forhold, at den sigtedes navn eventuelt skulle være gengi-
vet i udenlandske medier på trods af navneforbuddet afsagt af
en dansk domstol, fører efter Københavns Politis opfattelse ik-
ke til, at offentligheden her i landet nødvendigvis har kendskab
til den pågældendes navn, og giver således ikke grundlag for
en ændret vurdering af rettens kendelse.”
Statsadvokaten i København har oplyst, at hun kan henholde
sig til Københavns Politis besvarelse. Statsadvokaten har end-
videre henvist til en afgørelse om navneforbud gengivet i Uge-
skrift for Retsvæsen 2010, side 1427, hvor Højesteret slog fast,
at forudgående offentlig omtale på internettet af tiltaltes navn i
forbindelse med en straffesag ikke medførte, at der ikke kunne
nedlægges navneforbud. I den pågældende sag blev byretten
og landsrettens afgørelse om navneforbud og dørlukning stad-
fæstet.”
3