Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1433675_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
11. december 2014
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsbeh: Tina Tolstrup Bak Jen-
sen
Sagsnr.: 2014-0030-2805
Dok.:
1402166
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 214 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. november. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mette Frederiksen
/
Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om, at retsforfølge danske statsborgere eller personer med opholdstilladelse i Danmark, som direkte eller indirekte igennem deres organisation, f.eks. Islamisk Stat, er i militær konflikt med danske styrker i udlandet, med angivelse af den konkrete lovgivning og de konkrete paragraffer, herunder oplyse hvilke strafferammer der er for de forskellige bestemmelser, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 214 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke muligheder der er efter
den gældende lovgivning, for at retsforfølge danske statsborge-
re eller personer med opholdstilladelse i Danmark, som direkte
eller indirekte igennem deres organisation, f.eks. Islamisk Stat,
er i militær konflikt med danske styrker i udlandet, med angi-
velse af den konkrete lovgivning og de konkrete paragraffer,
herunder oplyse hvilke strafferammer der er for de forskellige
bestemmelser?”
Svar:
1.
Regeringen tager på det kraftigste afstand fra, at personer tilslutter sig
internationale ekstremistiske organisationer for at deltage i væbnede kon-
flikter i udlandet. Dette gælder selvsagt også personer, som direkte eller
indirekte tilslutter sig ekstremistiske organisationer, der er i væbnet kon-
flikt med danske styrker i udlandet.
Som anført i Justitsministeriets besvarelse af 4. november 2014 af spørgs-
mål nr. 387 (Alm. del) fra Folketingets Forsvarsudvalg har regeringen der-
for også fremlagt en handlingsplan om forebyggelse af radikalisering og
ekstremisme. Formålet med handlingsplanen er at styrke forebyggelsesind-
satsen over for de personer, som er i risiko for at blive en del af ekstremi-
stiske miljøer. Men hvis det forebyggende arbejde ikke har den ønskede
effekt, må der skrappere midler til.
Derfor vil regeringen fremsætte et lovforslag, der giver myndighederne
supplerende værktøjer til at styrke indsatsen mod rekruttering til væbnet
konflikt i udlandet. Der vil således blive fremsat lovforslag om ændring af
pasloven, der vil give politiet mulighed for midlertidigt at inddrage passet
fra danske statsborgere, som mistænkes for at ville udrejse for at deltage i
en væbnet konflikt. Samtidig vil politiet få mulighed for at meddele den
pågældende et forbud mod at udrejse af Danmark i et nærmere bestemt
tidsrum. Med forslaget vil der blive lagt op til, at udrejse i strid med et ud-
rejseforbud som udgangspunkt skal medføre en ubetinget fængselsstraf.
Der vil endvidere blive fremsat lovforslag om ændring af udlændingelo-
ven, der bl.a. skal sikre, at det vil kunne få opholdsretlige konsekvenser for
en herboende udlænding, hvis den pågældende udrejser for at deltage i en
væbnet konflikt.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om, at retsforfølge danske statsborgere eller personer med opholdstilladelse i Danmark, som direkte eller indirekte igennem deres organisation, f.eks. Islamisk Stat, er i militær konflikt med danske styrker i udlandet, med angivelse af den konkrete lovgivning og de konkrete paragraffer, herunder oplyse hvilke strafferammer der er for de forskellige bestemmelser, til justitsministeren
Herudover er der behov for at få afklaret, om de gældende strafbestemmel-
ser er tilstrækkelige til at modvirke deltagelse i og hvervning til væbnede
konflikter i udlandet. Justitsministeriet har derfor bedt Straffelovrådet om
at vurdere, om de gældende regler i straffeloven udgør et tilstrækkeligt
værn i forhold til at modvirke deltagelse i og hvervning til væbnede kon-
flikter i udlandet, samt foreslå eventuelle strafferetlige tiltag, som kan
styrke indsatsen på området.
2.
Spørgsmålet om, hvad der skal til, for at personer i anledning af, at de
direkte eller indirekte gennem en organisation som f.eks. ”Islamisk Stat” er
i væbnet konflikt med danske styrker i udlandet, kan straffes for overtræ-
delse af bestemmelser i straffeloven, afhænger af, om de pågældende per-
soner beviseligt har begået et strafbart forhold omfattet af sådanne be-
stemmelser.
Dette vil bero på en nærmere konkret vurdering, som i givet fald i sidste
ende vil skulle foretages af domstolene.
3.
Om de bestemmelser inden for Justitsministeriets ressortområde (straf-
feloven), som det i den forbindelse kunne være relevante at overveje nær-
mere, kan det oplyses, at straffelovens kapitel 12 og 13 (§§ 98-118 a) in-
deholder bestemmelser om forbrydelser mod statens selvstændighed og
sikkerhed samt mod statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder, ter-
rorisme mv.
Efter straffelovens § 101 straffes den, som med krig, besættelse eller andre
fjendtligheder for øje foretager nogen handling, hvorved bistand til fjenden
forberedes, med fængsel indtil 16 år.
Efter straffelovens § 102, stk. 1, straffes den, som under krig eller besæt-
telse yder fjenden bistand ved råd eller dåd eller til fremme af fjendtlig in-
teresse svækker den danske stats eller dens forbundsfælles kampdygtighed,
med fængsel indtil 16 år. I bestemmelsens stk. 2 nævnes eksempler på bi-
stand til fjenden, herunder bl.a. hvervning eller tjenstgøring i fjendtlig
krigs- eller besættelsesmagts væbnede styrker, udførelse af hverv som civil
funktionær, angivere, propaganda eller ydelse af væsentlig økonomisk
støtte.
Om straffelovens §§ 101 og 102 henvises der nærmere til Justitsministeri-
ets besvarelse af 4. november 2014 af spørgsmål nr. 387 (Alm. del) fra
Folketingets Forsvarsudvalg.
3
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om, at retsforfølge danske statsborgere eller personer med opholdstilladelse i Danmark, som direkte eller indirekte igennem deres organisation, f.eks. Islamisk Stat, er i militær konflikt med danske styrker i udlandet, med angivelse af den konkrete lovgivning og de konkrete paragraffer, herunder oplyse hvilke strafferammer der er for de forskellige bestemmelser, til justitsministeren
Fra straffelovens kapitel 13 kan særligt fremhæves følgende bestemmelser:
Efter straffelovens § 114, stk. 1, straffes for terrorisme den, som med fort-
sæt til at skræmme en befolkning i alvorlig grad eller uretmæssigt tvinge
danske eller udenlandske offentlige myndigheder til at foretage eller und-
lade at foretage en handling eller at destabilisere eller ødelægge et lands
grundlæggende politiske, forfatningsmæssige, økonomiske eller sam-
fundsmæssige strukturer begår en af de oplistede handlinger, når handlin-
gen i kraft af sin karakter eller den sammenhæng, hvori den begås, kan til-
føje et land alvorlig skade, med fængsel indtil på livstid. Handlinger om-
fattet af bestemmelsen kan f.eks. være manddrab, grov vold, frihedsberø-
velse, forstyrrelse af trafiksikkerheden, grove våbenlovsovertrædelser,
brandstiftelse mv.
Efter straffelovens § 114 a kan straffen for visse terrorlignende handlinger
anført i Europarådets konvention om forebyggelse af terrorisme, som ikke
er omfattet af § 114, overstige den højeste for lovovertrædelsen foreskrev-
ne straf med indtil det halve. Hvis den højeste foreskrevne straf er mindre
end 4 års fængsel, kan straffen dog stige til fængsel indtil 6 år.
Efter straffelovens § 114 b straffes den, der direkte eller indirekte yder
økonomisk støtte til, tilvejebringer eller indsamler midler til eller stiller
penge, andre formuegoder eller finansielle eller andre lignende ydelser til
rådighed for en person, en gruppe eller en sammenslutning, der begår eller
har til hensigt at begå handlinger omfattet af § 114 eller § 114 a, med
fængsel indtil 10 år.
Efter straffelovens § 114 c, stk. 1, straffes den, som hverver en person til at
begå eller fremme terrorhandlinger omfattet af §§ 114 eller 114 a eller til
at slutte sig til en gruppe eller sammenslutning for at fremme, at gruppen
eller sammenslutningen begår handlinger af denne karakter, med fængsel
indtil 10 år. Under særlig skærpende omstændigheder kan straffen stige til
fængsel i 16 år.
Efter straffelovens § 114 c, stk. 2, straffes den, som hverver en person til at
begå eller fremme handlinger omfattet af § 114 b eller til at slutte sig til en
gruppe eller sammenslutning for at fremme, at gruppen eller sammenslut-
ningen begår handlinger af denne karakter, med fængsel indtil 6 år.
4
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om, at retsforfølge danske statsborgere eller personer med opholdstilladelse i Danmark, som direkte eller indirekte igennem deres organisation, f.eks. Islamisk Stat, er i militær konflikt med danske styrker i udlandet, med angivelse af den konkrete lovgivning og de konkrete paragraffer, herunder oplyse hvilke strafferammer der er for de forskellige bestemmelser, til justitsministeren
Efter straffelovens § 114 c, stk. 3, straffes den, som lader sig hverve til at
begå handlinger omfattet af § 114 eller § 114 a, med fængsel indtil 6 år.
Efter straffelovens § 114 d, stk. 1, straffes den, som træner, instruerer eller
på anden måde oplærer en person til at begå eller fremme handlinger om-
fattet af § 114 eller § 114 a med viden om, at personen har til hensigt at
anvende færdighederne til dette formål, med fængsel indtil 10 år. Under
særlig skærpende omstændigheder kan straffen stige til fængsel i 16 år.
Efter straffelovens § 114 d, stk. 2, straffes den, som træner, instruerer eller
på anden måde oplærer en person til at begå eller fremme handlinger om-
fattet af § 114 eller § 114 a med viden om, at personen har til hensigt at
anvende færdighederne til dette formål, med fængsel indtil 6 år.
Efter straffelovens § 114 d, stk. 3, straffes den, som lader sig træne, instru-
ere eller på anden måde oplære til at begå handlinger omfattet af § 114 el-
ler § 114 a, med fængsel indtil 6 år.
Efter straffelovens § 114 e straffes den, som i øvrigt fremmer virksomhe-
den for en person, en gruppe eller en sammenslutning, der begår eller har
til hensigt at begå handlinger omfattet af §§ 114, 114 a, 114 b, 114 c eller
114 d, med fængsel indtil 6 år.
Efter straffelovens § 114 f straffes den, som uden at forholdet omfattes af
§§ 114-114 e, deltager i eller yder væsentlig økonomisk støtte til korps,
gruppe eller sammenslutning, der har til hensigt ved magtanvendelse at
øve indflydelse på offentlige anliggender eller fremkalde forstyrrelse af
samfundsordenen, med fængsel indtil 6 år.
Efter straffelovens § 114 g straffes den, som uden at forholdet omfattes af
§§ 114-114 f, deltager i en ulovlig militær organisation eller gruppe, med
bøde eller fængsel indtil 2 år.
Det bemærkes, at straffelovens §§ 114 f og 114 g, der er en videreførelse
af den § 114, der var gældende
før gennemførelsen af ”Anti-terrorpakke I”
(lov nr. 378 af 6. juni 2002 om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov
om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven samt
lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sveri-
ge), kun kan anvendes som værn over for angreb på danske offentlige an-
liggender og den danske samfundsorden.
5
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om, at retsforfølge danske statsborgere eller personer med opholdstilladelse i Danmark, som direkte eller indirekte igennem deres organisation, f.eks. Islamisk Stat, er i militær konflikt med danske styrker i udlandet, med angivelse af den konkrete lovgivning og de konkrete paragraffer, herunder oplyse hvilke strafferammer der er for de forskellige bestemmelser, til justitsministeren
Det kan tilføjes, at også andre bestemmelser i straffeloven end bestemmel-
ser fastsat i kapitel 12 og 13 efter omstændighederne kan finde anvendelse
i forhold til personer, der direkte eller indirekte deltager i en væbnet kon-
flikt i udlandet. Dette gælder eksempelvis reglerne om drab og vold.
Det kan endvidere tilføjes, at straffelovens § 7 om dansk straffemyndighed
for handlinger, som foretages inden for et fremmed myndighedsområde,
omfatter personer, der på tidspunktet for sigtelsen har dansk indfødsret, er
bosat i den danske stat eller har lignende fast ophold her i landet.
6