Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1501177_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
26. februar 2015
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Rasmus Hjalte Niess Ol-
sen
Sagsnr.: 2014-0030-2803
Dok.:
1401853
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 209 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. november 2014.
Den sene besvarelse beklages.
Mette Frederiksen
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om, i hvor mange tilfælde der har været disciplinære sager vedrørende videregivelse af oplysninger fra det såkaldte banderegister til andre myndigheder eller privatpersoner eller ledelsen i øvrigt har været opmærksomme på, at oplysningerne ikke har været anvendt efter reglerne, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 209 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, i hvor mange tilfælde der har væ-
ret disciplinære sager vedrørende videregivelse af oplysninger
fra det såkaldte banderegister til andre myndigheder eller pri-
vatpersoner eller ledelsen i øvrigt har været opmærksomme på,
at oplysningerne ikke har været anvendt efter reglerne, herun-
der eventuelle klager fra borgere i denne henseende?”
Svar:
1.
Regelsættet om Politiets Efterforskningsstøtte Database er nærmere be-
skrevet i Rigspolitiets udtalelse nedenfor. Som det bl.a. fremgår heraf, har
Rigspolitiet ikke kendskab til, at der har været disciplinærsager vedrørende
uberettiget videregivelse af oplysninger fra databasen.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan indledningsvis oplyse, at Rigspolitiet ikke har
kendskab til, at der har været disciplinærsager vedrørende ube-
rettiget videregivelse af oplysninger fra Politiets Efterforsk-
ningsstøtte Database (PED).
Reglerne om behandling af oplysninger i PED er reguleret i
bekendtgørelse nr. 921 af 2. juli 2010 (PED-bekendtgørelsen).
Bekendtgørelsen er udstedt i medfør af persondataloven.
PED-bekendtgørelsen indeholder særskilte regler om videregi-
velse i §§ 14-20.
Det fremgår af disse bestemmelser, at Rigspolitiet kan videre-
give oplysninger til såvel private som offentlige myndigheder
samt udenlandske myndigheder og internationale organisatio-
ner som Interpol, og at videregivelsen skal ske efter en konkret
vurdering. Fælles for alle typer af videregivelse er, at videregi-
velse kan ske i det omfang, videregivelsen sker til varetagelse
af private eller offentlige interesser, der klart overstiger hensy-
net til de interesser, der begrunder hemmeligholdelse, herunder
hensynet til den, oplysningerne angår.
For så vidt angår videregivelse til private bemærkes, at Rigspo-
litiet kan videregive oplysninger, hvis det vurderes at være
nødvendigt for udførelsen af en persons eller virksomheds op-
gaver for det offentlige. Videregivelse til private er i alle til-
fælde begrænset til enkeltstående oplysninger.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om, i hvor mange tilfælde der har været disciplinære sager vedrørende videregivelse af oplysninger fra det såkaldte banderegister til andre myndigheder eller privatpersoner eller ledelsen i øvrigt har været opmærksomme på, at oplysningerne ikke har været anvendt efter reglerne, til justitsministeren
For så vidt angår videregivelse til offentlige, indenlandske
myndigheder kan Rigspolitiet ligeledes videregive oplysninger,
hvis det er nødvendigt for udførelsen af en myndigheds virk-
somhed eller påkrævet for en afgørelse, som myndigheden skal
træffe.
Det bemærkes i den forbindelse, at reglerne om videregivelse i
PED-bekendtgørelsen svarer til bestemmelserne i persondata-
loven om videregivelse af oplysninger, herunder følsomme op-
lysninger om bl.a. strafbare forhold.
Reglerne i PED-bekendtgørelsen suppleres af bestemmelsen i
persondatalovens § 5 om god databehandlingsskik, herunder
bestemmelsen i stk. 2, hvoraf det fremgår, at senere behandling
af indsamlede oplysninger ikke må være uforenelig med de
formål, hvortil oplysningerne oprindeligt er indsamlet.
Videregivelse fra PED kan således i vidt omfang ske på bag-
grund af en konkret vurdering, hvor formålet og nødvendighe-
den af videregivelsen afvejes overfor hensynet til hemmelig-
holdelse og hensynet til den, oplysningerne vedrører.
Som led i den tværmyndighedsmæssige indsats overfor rockere
og bandemedlemmers kriminalitet videregives der jævnligt op-
lysninger til kriminalforsorgen, SKAT og kommuner om kon-
krete personers tilknytningsforhold til rocker- eller bandegrup-
peringer. Oplysningerne videregives til brug for de pågældende
myndigheders udøvelse af deres forvaltningsmæssige opgaver,
som indgår i den fælles indsats overfor rocker- og bandekrimi-
nalitet.
Det kan f.eks. være opgaver, som relaterer sig til det forebyg-
gende arbejde, herunder exit-indsatsen, som foretages i et sam-
arbejde mellem politiet og kommunerne. Det kan også være
opgaver, som har et kriminalitetsbekæmpende sigte, hvor den
pågældende myndighed har brug for oplysninger om den rele-
vante personkreds med henblik på bedre at kunne målrette
f.eks. en kontrolindsats.
For en nærmere beskrivelse af yderligere eksempler på videre-
givelse af oplysninger som led i den koordinerede myndig-
hedsindsats henvises til Justitsministeriets vejledning nr. 9858
af 12. november 2003 om offentlige myndigheders udveksling
af personoplysninger som led i den koordinerede myndigheds-
indsats over for rockeres kriminalitet.
Særligt for så vidt angår videregivelse til kriminalforsorgen
skal Rigspolitiet bemærke, at videregivelse sker regelmæssigt
efter anmodning og til brug for de afgørelser, som kriminalfor-
sorgen skal træffe i relation til afsonere, der har en tilknytning
til rocker- eller bandemiljøet. Oplysningerne videregives pri-
3
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om, i hvor mange tilfælde der har været disciplinære sager vedrørende videregivelse af oplysninger fra det såkaldte banderegister til andre myndigheder eller privatpersoner eller ledelsen i øvrigt har været opmærksomme på, at oplysningerne ikke har været anvendt efter reglerne, til justitsministeren
mært til brug for afgørelser om placering af afsonere og afgø-
relser om prøveløsladelse og udgang. Det bemærkes, at det er
forudsat i nogle af de regler, som regulerer kriminalforsorgens
virksomhed, at kriminalforsorgen til brug for de pågældende
afgørelser indhenter oplysninger fra politiet om personer, som
politiet vurderer har en tilknytning til en rocker- eller bande-
gruppering.
Det følger af PED-bekendtgørelsen, at kompetencen til at vide-
regive oplysninger fra PED henhører under Rigspolitiet.
I en række tilfælde sker videregivelse dog fra landets politi-
kredse efter bemyndigelse fra Rigspolitiet. Det er således som
udgangspunkt politikredsene, der videregiver oplysninger om
tilknytning til en rocker- eller bandegrupperinger til kriminal-
forsorgen i forbindelse med iværksættelse af afsoning og i for-
bindelse med høringer fra kriminalforsorgen i sager om udgang
og prøveløsladelse. Med henblik på at sikre ensartethed i kred-
senes videregivelsespraksis er rammerne for videregivelsen
nærmere reguleret i interne, klassificerede retningslinjer, som
er udstedt af Rigspolitiet. Det fremgår bl.a. heraf, at videregi-
velse kun kan ske efter forelæggelse for den sagkyndige enhed
i politikredsen med henblik på at sikre, at oplysningerne er ak-
tuelle og valide, og at politiets indsats ikke i øvrigt kompromit-
teres ved videregivelse af de pågældende oplysninger.
Politikredsene kan endvidere bemyndiges til at videregive op-
lysninger til brug for andre dele af den koordinerede myndig-
hedsindsats på området.
Rigspolitiet kan i den forbindelse oplyse, at adgang til PED er
begrænset til et mindre antal medarbejdere i hver politikreds
og et begrænset antal medarbejdere i Rigspolitiet. Det er ude-
lukkende det ansvarlige center i Rigspolitiet, Nationalt Efter-
forskningscenter (NEC), der kan autorisere nye brugere til
PED.
Rigspolitiet fører løbende tilsyn med brugernes anvendelse af
PED, herunder i form af regelmæssige stikprøvekontroller, be-
søg i politikredsene og i forbindelse med konkret sagsbehand-
ling vedrørende behandling af oplysninger i PED.
Det skal understreges, at Rigspolitiet følger området for vide-
regivelse fra PED, herunder af videregivelse af oplysninger om
tilknytning til en rocker- eller bandegruppering, meget tæt.
Dette er bl.a. begrundet i, at enhver videregivelse af oplysnin-
ger fra databasen indebærer en risiko for, at oplysningerne
kompromitteres. Derfor er praksis for videregivelse også meget
restriktiv, ligesom Rigspolitiet i vidt omfang anvender bemyn-
digelsen i PED-bekendtgørelsens § 20, hvorefter Rigspolitiet
kan fastsætte vilkår for anvendelsen af videregivne oplysnin-
4
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om, i hvor mange tilfælde der har været disciplinære sager vedrørende videregivelse af oplysninger fra det såkaldte banderegister til andre myndigheder eller privatpersoner eller ledelsen i øvrigt har været opmærksomme på, at oplysningerne ikke har været anvendt efter reglerne, til justitsministeren
ger. Rigspolitiet fastsætter således typisk vilkår om, at videre-
givne oplysninger ikke må videregives på ny, herunder heller
ikke til den registrerede selv.
Det kan i den forbindelse oplyses, at det følger af PED-
bekendtgørelsens § 13, at der som udgangspunkt ikke er ind-
sigt (egen acces) i PED. Af samme grund kan Rigspolitiet hel-
ler ikke i forbindelse med behandlingen af en klage over mulig
behandling af oplysninger om en person i PED hverken af- el-
ler bekræfte, om der aktuelt behandles eller tidligere har været
behandlet oplysninger om den pågældende, herunder om der er
videregivet oplysninger om den pågældende til andre. Det skal
i den forbindelse bemærkes, at Rigspolitiet i mindst ét tilfælde
har fundet anledning til skriftligt at indskærpe bestemmelserne
i PED-bekendtgørelsen overfor en politikreds, som ved en be-
klagelig fejl i forbindelse med sagsbehandlingen af en anmod-
ning om egen acces i PED havde givet borgeren delvis indsigt i
registreringer i databasen om den pågældende.
Rigspolitiet kan afslutningsvis oplyse, at Rigspolitiet til stadig-
hed har et skærpet fokus på praksis for videregivelse af oplys-
ninger fra PED såvel internt i Rigspolitiet som i forbindelse
med det løbende tilsyn, der udøves i forhold til politikredsenes
anvendelse af PED. Hvis Rigspolitiet således som led i dette
tilsyn bliver opmærksom på tilfælde, hvor der kan være tvivl
om, hvorvidt betingelserne for videregivelse har været opfyldt,
adresseres dette overfor den relevante politikreds.”
Der henvises endvidere til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 210
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
5