Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1434963_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. december 2014
Indfødsretskontoret
Ida Wiegand Justesen
2014-0030-2796
1399193
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 202 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. november 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mette Frederiksen
/
Helle Sidenius
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om initiativ til at tage et tildelt dansk statsborgerskab fra dem, som gør frivillig fremmed militærtjeneste for Islamisk Stat, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 202 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil regeringen tage initiativ til at tage et tildelt dansk stats-
borgerskab fra dem, der i henhold til artikel 7 c i Den Europæi-
ske Konvention om statsborgerret, gør frivillig fremmed mili-
tærtjeneste for Islamisk Stat, herunder meddele de øvrige lan-
de, der har tilsluttet sig konventionen, at Danmark agter at fra-
tage statsborgerskabet i nævnte tilfælde, uagtet at den pågæl-
dende derved bliver statsløs?”
Svar:
1.
Det fremgår af artikel 7, stk. 1, i Europarådets konvention af 6. novem-
ber 1997 om statsborgerret (statsborgerretskonventionen), at enhver kon-
traherende stats nationale lovgivning ikke må indeholde bestemmelser om
fortabelse af statsborgerret
ex lege
(i kraft af loven) eller på foranledning
af den kontraherende stat, bortset fra tilfælde af f.eks. frivillig fremmed
militærtjeneste, jf. artikel 7, stk. 1, litra c.
En kontraherende stats nationale lovgivning må dog ikke indeholde be-
stemmelser om, at statsborgerretten fortabes i medfør af artikel 7, stk. 1,
litra c, hvis den pågældende derved ville blive statsløs, jf. artikel 7, stk. 3.
Samme betingelse følger af artikel 8 i FN’s konvention af 30. august 1961
om begrænsning af statsløshed.
Den adgang til fortabelse af dansk statsborgerskab, som fremgår af stats-
borgerretskonventionens artikel 7, stk. 1, litra c, om frivillig fremmed mili-
tærtjeneste, er ikke gennemført i dansk ret.
Efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, kan den, som dømmes for overtræ-
delse af en eller flere bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13 (om
bl.a. terrorisme), ved dom frakendes sin danske indfødsret, medmindre den
pågældende derved bliver statsløs.
2.
Justitsministeriet har i overensstemmelse med regeringens handlings-
plan om forebyggelse af radikalisering og ekstremisme anmodet Straffe-
lovrådet om at vurdere, om de gældende regler i straffeloven udgør et til-
strækkeligt værn i forhold til at modvirke deltagelse i og hvervning til
væbnede konflikter, samt at foreslå eventuelle strafferetlige tiltag, der kan
styrke indsatsen på området.
Straffelovrådets overvejelser vil eventuelt kunne føre til, at der indføres
ændringer i straffelovens kapitel 12 og 13 vedrørende frivillig fremmed
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om initiativ til at tage et tildelt dansk statsborgerskab fra dem, som gør frivillig fremmed militærtjeneste for Islamisk Stat, til justitsministeren
militærtjeneste, og dermed få betydning for, i hvilke tilfælde, der efter ind-
fødsretslovens § 8 B vil kunne ske frakendelse af dansk statsborgerskab.
Med henblik på at kunne handle så hurtigt som muligt har jeg imidlertid
bedt Justitsministeriet om parallelt med overvejelserne i Straffelovrådet at
foretage en nærmere undersøgelse af muligheden for at indføre adgang til
at frakende statsborgerskab i tilfælde af deltagelse i frivillig fremmed mili-
tærtjeneste.
En eventuel gennemførelse af adgangen til at frakende statsborgerskab på
grund af frivillig fremmed militærtjeneste vil skulle ske i overensstemmel-
se med Danmarks konventionsmæssige forpligtelser, herunder betingelsen
i statsborgerretskonventionen og i FN’s konvention
om begrænsning af
statsløshed om, at den pågældende ikke derved må blive statsløs.
3