Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1428789_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. november 2014
Sebastian Boel Byth
2014-0035-0249
1387759
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål A
fra Folketingets Retsudvalg den 20. november 2014
Samrådsspørgsmål A:
”Ministeren bedes redegøre for regeringens holdning til
varetægtsfængsling og afsoning i almindelige fængsler for børn og unge
under 18 år, samt regeringens holdning til isolationsfængsling af disse og
en eventuel begrænsning af eller forbud mod dette.”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
[Indledning]
1.
Jeg vil først og fremmest gerne takke for ordet, og for at få
lov til at drøfte emnet om unge i fængsel.
Jeg er meget optaget af, dels at vi som samfund gør alt, hvad vi
kan for at hindre børn og unge i at gå ud af den gale vej og ende
i kriminalitet, dels at vi - når vi håndterer børn og unge, som har
begået kriminalitet – hele tiden har fokus på, hvordan vi hjælper
dem videre til et liv uden kriminalitet.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om varetægtsfængsling og afsoning i almindelige fængsler for børn og unge under 18 år, til justitsministeren
Det er både i deres egen, deres potentielle ofres, og samfundets
interesse.
[Grundlæggende holdning]
2.
Indledningsvist vil jeg gerne gøre min grundlæggende
holdning helt klar.
Børn og unge hører i min verden ikke hjemme i fængsler
sammen med voksne, og unge under 18 år, der begår
kriminalitet og idømmes fængselsstraf, skal derfor som det helt
klare udgangspunkt heller ikke sidde i fængsel.
Jeg har drøftet dette med socialministeren, og han er meget enig
i min holdning.
Ligeledes bør unge under 18 år, der skal varetægtsfængsles,
ikke placeres i et arresthus.
3.
Der er i dag unge under 18 år, der sidder i et arresthus eller
fængsel.
Hver ung under 18 år i fængsel er i mine øjne i princippet én for
mange. Den gruppe bør vi altså efter min opfattelse som
samfund stræbe efter at håndtere uden for fængselssystemet.
4.
Det kræver selvfølgelig, at de fornødne rammer uden for
fængselssystemet er til stede.
For vi skal ikke være blinde for, at der i den gruppe unge, som i
dag havner i fængslerne, indgår nogle, som det kan være
vanskeligt at håndtere uden for fængslerne.
Det er ikke det samme som, at vi skal læne os tilbage og uden
videre acceptere tingenes tilstand. Tværtimod. Men vi skal gøre
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om varetægtsfængsling og afsoning i almindelige fængsler for børn og unge under 18 år, til justitsministeren
os helt klart, hvilke udfordringer vi står over for, så vi kan
overveje målrettede løsninger.
[Kortlægning]
5.
Det første, jeg vil gøre, er derfor at bede Kriminalforsorgen
om at 1) kortlægge årsagen til, at unge placeres i et fængsel
frem for en institution. Både som regering og folketing har vi
behov for et mere klart billede af de årsager, som findes, til, at
unge i dag placeres i fængsler – både i forbindelse med
varetægtsfængsling og afsoning.
Samtidig vil jeg bede Kriminalforsorgen om at kortlægge, 2)
hvilke former for kriminalitet de unge, som placeres i fængsler
og arresthuse, har begået, 3) hvor lange straffe de afsoner eller
hvor lang tid de er varetægtsfængslet, og 4) hvor gamle de er,
herunder i hvilket omfang der kan siges noget om, hvorvidt de
navnlig sidder i fængsel i den sidste tid frem mod, at de fylder
18 år.
Denne kortlægning af problemets karakter vil jeg bede
Kriminalforsorgen om at prioritere, så den foreligger i
begyndelsen af det nye år.
Kortlægningen skal give et bedre grundlag for at vurdere, hvad
der kan gøres for at holde de unge ude af fængsler.
6.
Med afsæt i kortlægningen vil jeg drøfte med relevante
parter, hvordan vi tilrettelægger de unges afsoning på en anden
måde.
Desuden vil Justitsministeriet sammen med Kriminalforsorgen
og andre relevante myndigheder kunne vurdere, om der er
regler, som skal ændres, for at sikre, at målet nås.
3
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om varetægtsfængsling og afsoning i almindelige fængsler for børn og unge under 18 år, til justitsministeren
Det vil selvfølgelig være naturligt, at Justitsministeriet drøfter
problemstillingen med Socialministeriet samt KL og Danske
Regioner.
7.
Jeg vil nu helt kort gennemgå de gældende regler på området.
[Varetægtsfængsling]
8.
Frihedsberøvelse af børn og unge i alderen 15-17 år i
forbindelse
med
en
straffesag
sker
enten
ved
varetægtsfængsling, mens sagen behandles, eller som led i
afsoning af en straf.
9.
Når der opstår spørgsmål om varetægtsfængsling af 15-17-
årige, er udgangspunktet, at anklagemyndigheden vil skulle
nedlægge påstand om anbringelse i varetægtssurrogat i form af
f.eks. anbringelse i eget hjem eller institution.
Det er dog i sidste ende retten, der træffer afgørelse om
varetægtsfængsling, og som beslutter, om den unge skal
varetægtsfængsles i surrogat eller i et almindeligt arresthus.
[Afsoning]
10.
Hvis man vender sig mod situationen for børn og unge, der
skal afsone en dom, er det allerede i dag sådan, at unge, der har
begået kriminalitet, ikke i lige så stor udstrækning som voksne
skal idømmes ubetinget fængselsstraf for deres forbrydelse.
Den unges alder indgår altså som et særligt hensyn i forbindelse
med sanktionsfastsættelsen i en straffesag.
Retten har herudover mulighed for at idømme unge, som på
gerningstidspunktet ikke er fyldt 18 år, og som har begået
grovere personfarlig eller anden alvorlig kriminalitet, en
4
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om varetægtsfængsling og afsoning i almindelige fængsler for børn og unge under 18 år, til justitsministeren
ungdomssanktion i form af en struktureret kontrolleret
socialpædagogisk behandling af 2 års varighed.
Denne sanktionsform anvendes i sager, hvor domstolene ellers
ville have idømt en ubetinget fængselsstraf på mellem 30 dage
og op til ca. et års fængsel, og betyder altså i praksis, at den
unge modtager en socialpædagogisk behandling og ikke
kommer til at afsone i et almindeligt fængsel.
Selv om der findes særlige regler om straf til unge, så er det
ikke desto mindre stadig en lille gruppe af unge under 18 år, der
idømmes ubetinget fængsel.
11.
I de tilfælde, hvor unge under 18 år er blevet idømt en
fængselsstraf, er udgangspunktet, at de ikke skal udstå deres
straf i et fængsel.
Men der er som nævnt nogle, som det kan være vanskeligt at
håndtere uden for fængslerne.
Langt hovedparten af de unge, der ender med at afsone i
fængsler, afsoner i fængsler med særlige ungeafdelinger, hvor
der er ansat ungefagligt personale.
12.
Når en ung bliver anbragt i et fængsel, kan det i
overordnede træk f.eks. skyldes, at den unge har fået en længere
frihedsstraf for alvorlig kriminalitet, at den unge tidligere er
undveget fra opholdssteder, eller at den unge tidligere har udvist
voldelig adfærd eller manglende vilje til at samarbejde i en
sådan grad, at vedkommende ikke kan rummes på en
socialpædagogisk institution eller på en af kriminalforsorgens
pensioner. Det kan også skyldes, at den unge selv vælger denne
afsoningsform.
5
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om varetægtsfængsling og afsoning i almindelige fængsler for børn og unge under 18 år, til justitsministeren
1428789_0006.png
Hvis vi seriøst skal forsøge at gøre noget på dette område – og
det synes jeg, at vi skal – så har vi brug for at være mere skarpe
på årsagerne. Det er netop det, Kriminalforsorgens kortlægning
i den kommende tid skal afdække.
[Isolationsfængsel af unge]
13.
Brugen af isolation er en yderst indgribende foranstaltning,
der i videst muligt omfang bør undgås. Selvfølgelig ikke mindst
i forhold til de unge.
Der er i dag brug af isolation ved enten udelukkelse fra
fællesskab eller strafcelle.
14.
Udelukkelse fra fællesskab anvendes f.eks. for at hindre, at
den unge kan fortsætte med at begå vold mod medindsatte eller
udvise anden voldsom adfærd.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har gennemgået de konkrete
sager vedrørende udelukkelse fra fællesskab af unge i 2014. Det
har vist, at der har været i alt 4 tilfælde, hvor der er anvendt
udelukkelse fra fællesskab i fængsler og arresthuse i de første 3
kvartaler af 2014. Udelukkelse fra fællesskab er anvendt for at
forebygge vold mod medindsatte.
[Strafcelle]
15.
Strafcelle anvendes til at slå ned på en adfærd, der ikke er
tilladt og ikke skal tillades i institutionen, og hvor en bøde ikke
vurderes at have tilstrækkelig præventiv virkning i forhold til at
afholde indsatte fra at begå ulovligheder. Det kan f.eks. være
som reaktion på eksempelvis indsmugling af euforiserende
stoffer eller i tilfælde, hvor den indsatte har begået vold.
6
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om varetægtsfængsling og afsoning i almindelige fængsler for børn og unge under 18 år, til justitsministeren
1428789_0007.png
16.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at der i alt i
kriminalforsorgens institutioner er anvendt strafcelle over for
unge indsatte i 18 tilfælde i de første 3 kvartaler af 2014. Heraf
har de 17 tilfælde været på de tre institutioner, der har
ungeafdelinger.
I størstedelen af disse sager skyldes brugen af strafcelle, at den
unge har begået vold og trusler mod medindsatte eller
personale. Længden af ikendt strafcelle har været på mellem 2
dage og 7 dage på disse institutioner.
17.
Det er min opfattelse, at brugen af strafcelle over for unge
må kunne begrænses yderligere. Der
være andre måder at
slå ned på adfærd, der ikke må eller skal tolereres i
institutionerne, over for de helt unge indsatte.
På baggrund af et åbent brev af 6. oktober i år fra Institut for
Menneskerettigheder og Børnerådet vedrørende brug af
isolation over for unge anmodede min forgænger Direktoratet
for Kriminalforsorgen om at se nærmere på problemstillingen.
Direktøren for kriminalforsorgen har allerede i et brev af 8.
oktober i år instrueret institutionerne om at være særligt
opmærksomme på at begrænse brugen af strafcelle over for
unge.
18.
Jeg har derudover bedt kriminalforsorgen om de næste 3
måneder nøje at følge udviklingen med anvendelse af strafcelle.
Det vil nærmere ske ved en indberetningsordning, hvor alle
sager sendes til direktoratet, så det sikres, at institutionerne
efterlever instruksen om, at strafcelle skal bruges i mindst
muligt omfang.
7
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om varetægtsfængsling og afsoning i almindelige fængsler for børn og unge under 18 år, til justitsministeren
Hvis antallet af tilfælde, hvor unge anbringes i strafcelle, ikke
falder markant inden for disse tre måneder, vil jeg bede
direktoratet afdække yderligere tiltag på området.
8
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om varetægtsfængsling og afsoning i almindelige fængsler for børn og unge under 18 år, til justitsministeren
[Afslutning]
19.
Jeg vil endnu engang gerne takke udvalget for, at vi i dag
har lejlighed til at drøfte dette vigtige emne, der optager mig
meget.
Tak for ordet.
9