Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1434966_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
15. december 2014
Budget- og planlæg-
ningskontoret
Sagsbeh: Michelle Argir Simon-
sen
Sagsnr.: 2014-0030-2771
Dok.:
1392908
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 176 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. november 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mette Frederiksen
/
Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om at sikre, at de der venter på at afsone en straf med fodlænke i eget hjem, afsoner i fængsel, indtil det i givet fald bliver muligt at afsone med fodlænke, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 176 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren, på baggrund af oplysningerne om at der flere
steder i landet er lang ventetid for at afsone en straf med fod-
lænke i eget hjem, sikre, at de pågældende afsoner i fængsel,
indtil det i givet fald bliver muligt at afsone med fodlænke, jf.
artiklen ”Dømte må vente i månedsvis på at afsone med fod-
lænker”
fra Jyllands-Posten den 4. november 2014?”
Svar:
Ordningen med, at visse dømte kan afsone på bopælen med fodlænke, blev
i sin tid indført, bl.a. fordi der er resocialiserende fordele ved en sådan af-
soningsform, idet den dømte kan beholde sit arbejde, eller fortsætte sin
uddannelse. Dette resocialiserende element i fodlænkeordningen vil for-
spildes, hvis den dømte skal i fængsel i ventetiden forud for fodlænkeafso-
ningens iværksættelse.
Jeg mener derfor ikke, at løsningen på at afvikle ventetiden for at afsone i
fodlænke bør være, at de dømte skal afsone i fængsel, indtil det er muligt
at afsone med fodlænke.
Som der er redegjort for i den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 124
fra Folketingets Retsudvalg, har kriminalforsorgen allerede iværksat diver-
se initiativer for at nedbringe ventetiden. Som det ligeledes fremgår af be-
svarelsen, forventer kriminalforsorgen derfor, at tidsrummet, fra tilladelse
meddeles, til straffuldbyrdelse iværksættes for volds- og våbendømte, vil
være nedbragt til normalt niveau (30 dage) inden årets udgang, mens det
for de øvrige dømte først forventes nedbragt til normalt niveau (seks uger)
senest i sommeren 2015, idet nedbringelsen bl.a. vil kræve ansættelse af
yderligere personale og oplæring.
De initiativer, som kriminalforsorgen har iværksat, er efter min opfattelse
en langt mere hensigtsmæssig måde at nedbringe ventetiden på.
I øvrigt vil en ordning, som foreslået i spørgsmålet, kunne give anledning
til retlige betænkeligheder, idet der i givet fald vil være tale om tilbagekal-
delse af en allerede givet tilladelse begrundet i omstændigheder, der ikke
skyldes den dømtes forhold.
2