Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1437585_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. december 2014
Politikontoret
Uffe Kritte Nielsen
2014-0030-2769
1389618
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 174 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. november 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mette Frederiksen
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om, hvilke initiativer der nu tages for at komme chikanen mod beboere i Egedalsvænge i Kokkedal til livs, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 174 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af ministerens svar på spørgsmål
S 310 vedrørende chikane mod beboere i Egedalsvænge i
Kokkedal, redegøre nærmere for, hvilke initiativer der nu tages
for at komme problemerne til livs og borgerne til undsætning?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der om de iværksatte initiativer i Egedalsvænge
har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Nordsjællands Politi, der indledningsvis
har oplyst, at Egedalsvænge i Kokkedal, Fredensborg Kom-
mune, ud fra en politifaglig vurdering er udpeget som et sær-
ligt udsat boligområde.
Nordsjællands Politi har endvidere oplyst, at politikredsen i ju-
li 2012 etablerede en særlig enhed
Enheden for Trygge Bo-
ligområder
med det formål at give politikredsens særligt ud-
satte boligområder en fokuseret politimæssig opmærksomhed.
Enheden, der består af ca. 20 medarbejdere, har til opgave at
koordinere den samlede politimæssige indsats i de særligt ud-
satte boligområder, herunder i Egedalsvænge. Nordsjællands
Politi har oplyst, at enheden i øjeblikket har dedikeret seks
medarbejdere udelukkende til aktiviteter i Kokkedal-området,
ligesom der efter behov tilføres yderligere personaleressourcer
fra enhedens øvrige personale.
Endvidere har Nordsjællands Politi oplyst, at enheden benytter
en særlig kontakttelefon. Nummeret hertil er videregivet til
samarbejdspartnere
men også til særligt udsatte borgere. Te-
lefonen besvares på hverdage i tidsrummet fra kl. 07.30 til kl.
23.00 (om fredagen dog frem til kl. 01.00) og om lørdagen i
tidsrummet fra kl. 17.00 til kl. 01.00. Herudover er der knyttet
en telefonsvarer til telefonen. Telefonen tjener primært som di-
alogværktøj og som middel til indsamling af informationer, og
det er præciseret, at akutte anmeldelser bør indgives via tele-
fonnummer 112 eller 114.
Enheden fokuserer
i samarbejde med politikredsens øvrige
operative enheder og anklagemyndigheden
på en konsekvent
og hurtig opfølgning på kriminalitet begået i Kokkedal.
Nordsjællands Politi har endvidere oplyst, at enheden særligt
har samarbejde med Fredensborg Kommune og boligselska-
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om, hvilke initiativer der nu tages for at komme chikanen mod beboere i Egedalsvænge i Kokkedal til livs, til justitsministeren
berne i området omkring den samlede kriminalitetsforebyg-
gende indsats i og omkring Egedalsvænge. Som en del af dette
samarbejde lægges der vægt på en differentieret strategi, hvor
der på den ene side rettes et tværsektorielt fokus mod en række
enkeltpersoner, der gennem myndighedernes samlede indsats
søges motiveret til at ændre adfærd, mens det på den anden
side tilstræbes at modvirke rekruttering til utryghedsskabende
grupper gennem en massiv forebyggende og individorienteret
indsats.
Som eksempler på de ovenfor nævnte indsatser, har Nordsjæl-
lands Politi anført følgende:
Akutindsats mod særligt udpegede kriminalitetstruede fa-
milier.
Opfølgningsmøder med unge, der har været involveret i
uro eller kriminalitet, og de pågældendes forældre.
Ungeindsats med kontaktpersonordninger og opsøgende
teams.
Partnerskab med Fredensborg Kommune omkring drift af
ungdomsklub i området, hvortil der er knyttet både kom-
munalt personale og politipersonale.
Forældreinddragende tiltag.
Tværsektorielle møder til identificering af kriminalitets-
trusler og sikring af rettidig kriminalpræventiv indsats,
herunder:
o
Ugentlige ”bekymringsmøder” med deltagelse af re-
præsentanter fra Fredensborg Kommune og efter be-
hov andre relevante interessenter, herunder SKAT
og Kriminalforsorgen, med henblik på drøftelse af et
koordineret myndighedsfokus og -indsats.
o
Månedlige møder med boligselskaber, institutioner,
SSP, skoler, ungdomsklubber, opsøgende teams og
socialforvaltning til belysning af situationen i områ-
det.
o
Lokalrådsmøder, hvor den tværsektorielle indsats
koordineres.
o
Netværksmøder med forretningsdrivende.
o
SSP-netværksmøder.
Nordsjællands Politi har endvidere i forhold til den politiopera-
tive indsats i Kokkedalområdet oplyst, at Enheden for Trygge
Boligområder bistås af politikredsens beredskab og lokalpoliti-
et fra politistationen i Helsingør i relation til opgaven med at
opretholde ro og orden, mens enheden i efterforskningsmæssig
henseende understøttes af politikredsens centrale efterforsk-
ningsenhed, der særligt varetager mere omfattende efterforsk-
ningsopgaver.
Politikredsen foretager desuden en omfattende indsamling af
operative efterretninger om uro- og kriminalitetsbilledet i
Kokkedalområdet med henblik på at kunne reagere herpå såvel
3
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om, hvilke initiativer der nu tages for at komme chikanen mod beboere i Egedalsvænge i Kokkedal til livs, til justitsministeren
beredskabsmæssigt som gennem målrettet efterforskning og
forebyggende og relationsdannende indsatser.
Endelig har Nordsjællands Politi oplyst, at der siden ultimo ju-
ni 2014 i politikredsen har været fastsat retningslinjer om, at
alle henvendelser vedrørende stenkast og hærværk i området
omkring Egedalsvænge straks skal viderestilles til vagtcentra-
len, således at vagtchefen kan tage stilling til, hvilke politi-
mæssige handlemuligheder der skal iværksættes i forhold til
den konkrete hændelse, ligesom der som udgangspunkt skal
foretages udrykning til gerningsstedet og på stedet tages kon-
takt til anmelderen.”
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets besvarelse af 12. marts 2014 af
spørgsmål nr. 265 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og
Integrationspolitik.
4