Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1497972_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. februar 2015
Strafferetskontoret
Ketilbjørn Hertz
2014-0030-2774
1392351
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 173 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. november 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 173: Spm. om ministerens holdning til et forbud mod at videredistribuere henrettelsesvideoer som f.eks. IS, og beskrive de retssikkerhedsmæssige dilemmaer samt fordele og ulemper herved, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 173 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for sin holdning til et forbud mod at
videredistribuere henrettelsesvideoer som f.eks. IS, og vil mi-
nisteren beskrive de retssikkerhedsmæssige dilemmaer samt
fordele og ulemper herved?”
Svar:
1.
Drab er altid en alvorlig forbrydelse, men at gennemføre en iscenesat
henrettelse og derefter offentliggøre en videooptagelse af drabet er helt og
aldeles afskyeligt, og jeg tager
på det kraftigste afstand fra f.eks. ”Islamisk
Stats” offentliggørese af sådanne videooptagelser.
2.
Justitsministeriet har imidlertid forstået spørgsmålet således, at det ikke
angår f.eks. ”Islamisk Stats” oprindelige
offentliggørelse af en sådan vi-
deooptagelse, men derimod andre personers videredistribution af en sådan
videooptagelse, efter at den blevet offentliggjort af f.eks. ”Islamisk Stat”.
I
den forbindelse må situationen skulle bedømmes forskelligt afhængig af,
på hvilken måde og med hvilken hensigt en sådan videredistribution sker.
Der foreligger således én situation, hvis den, der videredistribuerer en hen-
rettelsesvideo, forherliger det, der foregår, og eventuelt håner offeret eller
ligefrem opfordrer andre til eller truer med at handle på samme måde.
Der foreligger derimod en anden situation, hvis den, der videredistribuerer
en henrettelsesvideo, holder sig til en neutral beskrivelse, eksempelvis som
led i nyhedsformidling.
Og der foreligger en tredje situation, hvis den, der videredistribuerer en
henrettelsesvideo, tager afstand fra indholdet af videoen.
I den første situation
med forherligelsen, forhånelsen, opfordringen eller
truslen
kan det med god grund anføres, at videredistribution af henrettel-
sesvideoer bør være forbudt. Det er det i vidt omfang også allerede, jf. pkt.
3 nedenfor.
I nyhedsformidlingssituationen rejser det derimod nogle principielle
spørgsmål helt at forbyde videredistribution af henrettelsesvideoer. Også
nyhedsformidlere skal imidlertid overholde den almindelige lovgivning,
som er beskrevet i pkt. 3 nedenfor.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 173: Spm. om ministerens holdning til et forbud mod at videredistribuere henrettelsesvideoer som f.eks. IS, og beskrive de retssikkerhedsmæssige dilemmaer samt fordele og ulemper herved, til justitsministeren
Også den, der i anden sammenhæng videredistribuerer en henrettelsesvi-
deo og eventuelt samtidig tager afstand fra indholdet af videoen, skal
overholde den almindelige lovgivning, som er beskrevet i pkt. 3 nedenfor.
Samlet set vurderes der på denne baggrund ikke at være behov for at ind-
føre nye regler, som i videre omfang end i dag kriminaliserer videredistri-
bution af henrettelsesvideoer.
3.
Den, der iscenesætter en henrettelse og filmer den og derefter offentlig-
gør videooptagelsen, vil efter omstændighederne kunne straffes for terro-
risme, jf. straffelovens § 114, stk. 1. Det gælder f.eks., hvis drabet og of-
fentliggørelsen af videooptagelsen sker med forsæt til at skræmme en be-
folkning i alvorlig grad, og handlingen kan tilføje et land alvorlig skade.
Hvis den, der videredistribuerer en henrettelsesvideo, som viser en terror-
handling, offentligt udtrykkeligt billiger handlingen, vil den pågældende
kunne straffes efter straffelovens § 136, stk. 2, om den, der offentligt ud-
trykkeligt billiger en af de i straffelovens kapitel 12 eller 13 omhandlede
forbrydelser (herunder § 114, stk. 1, om terrorisme).
Hvis den, der videredistribuerer en sådan henrettelsesvideo, offentlig til-
skynder til at begå tilsvarende handlinger, vil den pågældende kunne straf-
fes efter straffelovens § 136, stk. 1, om den, der offentlig tilskynder til for-
brydelse.
Hvis den, der videredistribuerer en sådan henrettelsesvideo, truer med at
begå tilsvarende handlinger, vil den pågældende kunne straffes efter straf-
felovens § 114, stk. 3, om den, der med det i § 114, stk. 1, nævnte forsæt
truer med at begå en af de i § 114, stk. 1 og 2, nævnte handlinger.
Videredistribution af en henrettelsesvideo vil efter omstændighederne også
kunne være strafbar, selv om videredistributionen ikke ledsages af en of-
fentlig billigelse af, tilskyndelse til eller trussel om at begå en terrorhand-
ling. Det samme gælder videredistribution af en henrettelsesvideo, der ikke
viser en terrorhandling.
Den, der uberettiget videregiver billeder vedrørende en persons private
forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under omstændigheder,
der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden, kan således straffes
efter straffelovens § 264 d. Denne bestemmelse vil efter omstændigheder-
ne kunne anvendes på videredistribution af billeder af et henrettet offer.
3
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 173: Spm. om ministerens holdning til et forbud mod at videredistribuere henrettelsesvideoer som f.eks. IS, og beskrive de retssikkerhedsmæssige dilemmaer samt fordele og ulemper herved, til justitsministeren
Overtrædelse af straffelovens § 264 d er som udgangspunkt undergivet
privat påtale, men offentlig påtale kan ske, når den forurettede anmoder
om det, jf. straffelovens § 275. Er forurettede død, tilkommer retten til pri-
vat påtale og til at begære offentlig påtale den afdødes ægtefælle, forældre,
børn eller søskende, jf. retsplejelovens § 725, stk. 1, 3. pkt.
Gennemførelse af en straffesag i Danmark i anledning af videredistribution
af en henrettelsesvideo forudsætter, at der er dansk straffemyndighed for
sagen efter de almindelige regler i straffelovens § 6-12. Det vil f.eks. være
tilfældet, hvis gerningsmanden befandt sig i Danmark, da den pågældende
videredistribuerede videoen, jf. straffelovens § 6, nr. 1, og § 9, stk. 1, eller
hvis en henrettelsesvideo, der er videredistribueret gennem internettet, har
særlig relation til Danmark, f.eks. fordi offeret er dansk, jf. straffelovens
§ 6, nr. 1, jf. § 9, stk. 2, og § 9 a.
4