Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1426351_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Sagsnr.:
Dok.:
2014-0035-0253
1340542
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål D og E
fra Folketingets Retsudvalg den 13. november 2014
Samrådsspørgsmål D:
”Ministeren
bedes
redegøre
for
ministeriets
behandling
af
udleveringssagen vedrørende den 27-årige BH, der er mistænkt for
attentatet mod Lars Hedegaard, samt om sagen giver ministeren anledning
til at ændre på procedurer og arbejdsgange i ministeriet fremover i
lignende sager. Ministeren bedes endvidere redegøre for, om ministeren
finder ministeriets håndtering af sagen tilfredsstillende.”
Samrådsspørgsmål E:
”Ministeren bedes redegøre for, om de påstande, der fremføres af Okan
Kadir Bektasoglu i artiklen ”Advokat: Dansk sjusk førte til løsladelse af
mistænkt attentatmand”, bragt i Politiken den 24. oktober 2014 om dels
mangler i udleveringsanmodningen fra de danske myndigheder, dels at
den pågældende blev løsladt allerede den 8. juli 2014, er korrekte.
Ministeren bedes endvidere redegøre for, om ministeren i forlængelse af
de fremsatte påstande, har været i kontakt med de tyrkiske myndigheder
for at få afklaret baggrunden for disse påstande.”
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om at oversende talepapir fra seneste samråd den 13/11-14 vedr. Tyrkiets løsladelse af mistænkt for attentatforsøg, til justitsministeren
1426351_0002.png
[Indledning]
1.
Der er stillet to samrådsspørgsmål, som jeg vil besvare
samlet.
Allerførst vil jeg gerne starte med endnu engang at understrege,
at jeg finder Tyrkiets adfærd i denne sag både beklagelig og
uacceptabel.
Status i sagen er den, at de tyrkiske myndigheder har bekræftet,
at den person, kaldet BH, som Københavns Politi mistænker for
at stå bag drabsforsøget mod Lars Hedegaard, er blevet løsladt i
Tyrkiet.
Men de danske myndigheder har fortsat ikke kunnet få nogen
nærmere redegørelse fra de tyrkiske myndigheder om, hvad
begrundelsen for løsladelsen er, eller hvornår løsladelsen er
sket.
Og det er naturligvis i sig selv ganske uacceptabelt.
[Europarådskonventionen]
2.
Inden
jeg
går
nærmere
ind
i
spørgsmålet
om
Justitsministeriets behandling af sagen, vil jeg kort ridse op,
hvad det er for internationale regler, der gælder i denne sag.
Da det drejer sig om udlevering af en person fra et land uden for
EU, er det ikke reglerne om den europæiske arrestordre, der
gælder, men derimod Europarådets konvention om udlevering
fra 1957.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om at oversende talepapir fra seneste samråd den 13/11-14 vedr. Tyrkiets løsladelse af mistænkt for attentatforsøg, til justitsministeren
1426351_0003.png
Det er en konvention, som både Danmark og Tyrkiet har
tiltrådt, og det er altså den ”aftale”, der gælder mellem Danmark
og Tyrkiet, når vi taler udlevering.
3.
Konventionen
forpligter
landene
til
at
udlevere
lovovertrædere, når visse betingelser er opfyldt.
Den grundlæggende betingelse for udlevering er, at der skal
være tale om en forbrydelse, der er strafbar både efter
lovgivningen i det land, som begærer om udlevering, og efter
lovgivningen i det land, som anmodningen er fremsat over for.
Det er det, der også kaldes kravet om ”dobbelt strafbarhed”.
Det er endvidere en betingelse, at forbrydelsen i begge lande vil
kunne medføre en fængselsstraf på mindst 1 år.
Konventionen indeholder herudover en række andre betingelser
om, at der eksempelvis ikke må være tale om politiske
forbrydelser, ligesom forbrydelsen ikke må være forældet.
4.
I denne sag er det Justitsministeriets klare opfattelse, at de
forskellige betingelser i 1957-konventionen er opfyldt.
Det er imidlertid sådan, at det i sidste ende er det land, som skal
udlevere personen – i dette tilfælde Tyrkiet – der træffer
afgørelse om, hvorvidt der kan ske udlevering.
[Justitsministeriets rolle i udleveringssager]
5.
Jeg synes også, at der er grund til at sige et par ord om den
funktion, som Justitsministeriet har i udleveringssager, som den
vi her taler om.
3
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om at oversende talepapir fra seneste samråd den 13/11-14 vedr. Tyrkiets løsladelse af mistænkt for attentatforsøg, til justitsministeren
Det følger af 1957-konventinen, at begæringer om udlevering
skal sendes mellem de to involverede landes justitsministerier.
Der er altså et formelt krav i konventionen om, at en begæring
om udlevering af en person til strafforfølgning i Danmark, skal
komme fra det danske justitsministerium.
I praksis foregår det på den måde, at det er den politikreds, som
har
efterforskningen
i
sagen,
der
udfærdiger
en
udleveringsbegæring.
I den forbindelse skal politikredsen også sørge for, at der
foreligger en kendelse fra retten om, at der på baggrund af
sagens oplysninger er grundlag for at varetægtsfængsle den
pågældende.
Rettens
kendelse
indgår
altså
i
udleveringsbegæringen.
Herefter
er
det
Justitsministeriet,
der
fremsender
udleveringsbegæringen.
Det er også det, der er sket i denne sag, hvor Justitsministeriet
har fremsendt udleveringsbegæringer udfærdiget af Københavns
Politi til det tyrkiske justitsministerium. Fremsendelsen er sket
ad diplomatisk vej via Udenrigsministeriet og den danske
ambassade i Ankara.
6.
I udleveringssager vil der ofte – ud over fremsendelsen af den
formelle begæring om udlevering – også være en direkte
kontakt mellem de involverede politi- og anklagemyndigheder i
de to lande.
Det har også været tilfældet i denne sag.
4
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om at oversende talepapir fra seneste samråd den 13/11-14 vedr. Tyrkiets løsladelse af mistænkt for attentatforsøg, til justitsministeren
Københavns Politi har således – via politiets forbindelsesofficer
i Ankara – været i løbende kontakt med de tyrkiske
myndigheder om sagen.
Det er der ikke noget usædvanligt i.
Og Justitsministeriet har så løbende holdt sig orienteret om
sagen via Københavns Politi og forbindelsesofficeren.
[Forløbet i den konkrete udleveringssag]
7.
Det var lidt om den retlige ramme og ministeriets funktion i
udleveringssager som denne.
Jeg vil nu gå over til det nærmere forløb i den konkrete sag.
Jeg har tidligere haft lejlighed til at redegøre herfor bl.a. under
et samråd i Udenrigsudvalget og i Udenrigspolitisk Nævn. Men
jeg tror nu alligevel, at det kan være nyttigt for os alle lige at
opridse forløbet.
Justitsministeriet har forud for samrådet oversendt en tidslinje
for sagsforløbet til Retsudvalget i forbindelse med besvarelsen
af udvalgets spørgsmål nr. 99.
Den vil jeg henvise til for så vidt angår en gennemgang af de
sagsbehandlingsskridt, som Justitsministeriet har foretaget.
8.
Som bekendt udspringer sagen af det attentatforsøg, som blev
begået mod Lars Hedegaard den 5. februar sidste år.
Jeg vil gerne understrege, at der er tale om et helt uacceptabelt
og meget alvorligt angreb mod en person, der er offentligt kendt
for sine holdninger. Den slags skal vi ikke tolerere.
5
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om at oversende talepapir fra seneste samråd den 13/11-14 vedr. Tyrkiets løsladelse af mistænkt for attentatforsøg, til justitsministeren
Lykkeligvis havde gerningsmanden ikke held med sit
forehavende, og Lars Hedegaard slap fra episoden med livet i
behold.
Men det lykkedes som bekendt gerningsmanden at flygte.
På baggrund af Københavns Politis efterforskning i sagen fandt
politiet dog frem til en mulig identitet på gerningsmanden.
Og efterforskningen viste samtidig, at den mistænkte person
formentlig opholdt sag i Tyrkiet.
9.
Derfor
anmodede
Københavns
Politi
i
januar
i
år
Justitsministeriet om at fremsende en anmodning til Tyrkiet om
anholdelse og udlevering af den pågældende, kaldet BH, til
retsforfølgning i Danmark.
I den forbindelse blev BH også efterlyst via bl.a. Interpol.
Det er altså først i januar i år, at der starter en udleveringssag i
Justitsministeriet.
I
februar
sendte
Justitsministeriet
et
tillæg
til
udleveringsbegæringen til Tyrkiet med supplerende oplysninger
om, hvorfor Københavns Politi formodede, at den pågældende
opholdt sig i Tyrkiet.
Det efterfølgende samarbejde mellem dansk og tyrkisk politi
førte til, at BH den 25. april i år blev anholdt i Istanbul af de
tyrkiske myndigheder.
10.
Umiddelbart efter anholdelsen sendte Justitsministeriet i
begyndelsen af maj måned – efter anmodning fra Tyrkiet – en
ny udleveringsbegæring til Tyrkiet.
6
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om at oversende talepapir fra seneste samråd den 13/11-14 vedr. Tyrkiets løsladelse af mistænkt for attentatforsøg, til justitsministeren
1426351_0007.png
Og midt i maj måned sendte Justitsministeriet et tillæg til
udleveringsbegæringen med supplerende oplysninger om
bevisgrundlaget i sagen. Det skete også efter anmodning fra
Tyrkiet.
11.
I den efterfølgende periode modtog Københavns Politi og
Justitsministeriet oplysninger om, at den pågældende selv
ønskede at blive udleveret til Danmark.
Der kom også oplysninger om, at en domstol i Tyrkiet den 20.
maj havde truffet beslutning om, at udlevering kunne ske, og at
BH skulle forblive varetægtsfængslet indtil da.
Men Justitsministeriet og Københavns Politi fik dog også
oplysninger om, at udleveringen – trods rettens accept – først
skulle godkendes endeligt på ministerielt niveau i Tyrkiet.
I juli måned modtag de danske myndigheder så oplysninger om,
at BH skulle have kæret beslutningen om varetægtsfængsling,
men altså ikke selve udleveringsbeslutningen.
[Status i august 2014]
12.
Det var status i sagen, da der i slutningen af august pludselig
opstod problemer med at komme i kontakt med BH.
Han har både en tyrkisk forsvarer i forbindelse med selve
udleveringssagen og en dansk forsvarer i forbindelse med
straffesagen om drabsforsøget.
Og den danske forsvarsadvokat prøver på et tidspunkt at komme
i kontakt med sin klient i Tyrkiet, men uden held.
7
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om at oversende talepapir fra seneste samråd den 13/11-14 vedr. Tyrkiets løsladelse af mistænkt for attentatforsøg, til justitsministeren
1426351_0008.png
Efter henvendelse til de tyrkiske myndigheder modtager
politiets forbindelsesofficer i Ankara i slutningen af august
oplysninger om, at BH skulle være blevet flyttet til et andet
fængsel med henblik på udlevering.
Og der modtages også oplysninger om, at han nu skulle være
overgivet til den tyrkiske sikkerhedstjeneste.
Når jeg siger ”sikkerhedstjeneste”, tænker jeg på MIT, fordi
Justitsministeriet konkret fik oplysning om, at BH var
overdraget til MIT. Og at MIT ifølge ny lovgivning i Tyrkiet
var ansvarlig for sager om udlevering af udenlandske
statsborgere.
Det er også derfor, at PET retter henvendelse til MIT.
13.
Trods
henvendelser
i
løbet
af
september
fra
forbindelsesofficeren i Ankara til de tyrkiske myndigheder, og
trods PET’s forsøg på at få oplysninger om BH’s opholdssted,
lykkedes det ikke at få oplysninger om den pågældende.
Og det giver naturligvis anledning til bekymring, når det
pludselig ikke er muligt at komme i kontakt med en dansk
statsborger, der sidder fængslet i et andet land.
Men de oplysninger, som de danske myndigheder havde frem til
den 2. oktober gav ikke anledning til at tro, at den pågældende
var blevet løsladt. Myndighederne regnede således med, at der
fra tyrkisk side fortsat blev arbejdet på en udlevering.
Men i lyset af de fortsatte meldinger om usikkerheden i forhold
til, hvor BH opholdte sig, blev der som sagt i løbet af september
8
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om at oversende talepapir fra seneste samråd den 13/11-14 vedr. Tyrkiets løsladelse af mistænkt for attentatforsøg, til justitsministeren
1426351_0009.png
fra dansk side presset på for at få oplyst, hvad der var op og ned
i sagen.
Helt konkret blev der fra politiets forbindelsesofficer rettet flere
henvendelser til det tyrkiske justitsministerium, og som sagt
forsøgte PET også at få oplysninger om den anholdtes
opholdssted.
Og forbindelsesofficerens henvendelser førte til et møde med
det tyrkiske justitsministerium den 2. oktober 2014.
[Oplysning om løsladelse]
14.
På mødet den 2. oktober modtager forbindelsesofficeren
oplysninger om, at den pågældende muligvis er blevet løsladt.
Men oplysningerne er uklare.
De nye oplysninger undersøges derfor af Københavns Politi,
som den 6. oktober i forbindelse med en afhøring af et
familiemedlem får oplysninger, der yderligere underbygger
forlydendet om, at den pågældende er blevet løsladt i Tyrkiet.
Det
er
dog
som
bekendt
først,
da
en
dansk
embedsmandsdelegation tager til Ankara, at det på et møde den
18. oktober lykkes at få bekræftet fra de tyrkiske myndigheder,
at den pågældende er blevet løsladt.
Efterfølgende har det tyrkiske udenrigsministerium i en
pressemeddelelse den 22. oktober oplyst, at løsladelsen ikke er
sket efter ønske fra den tyrkiske regering, men derimod som
følge af en domstolsbeslutning.
9
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om at oversende talepapir fra seneste samråd den 13/11-14 vedr. Tyrkiets løsladelse af mistænkt for attentatforsøg, til justitsministeren
1426351_0010.png
[Fortsat ingen redegørelse fra Tyrkiet]
15.
Jeg har både den 16. og igen den 20. oktober skrevet til den
tyrkiske justitsminister og understreget, at dette er en meget
vigtig sag for den danske regering, og at Danmark forventer
hurtigst muligt at få en redegørelse for, hvad der er sket.
Det gælder både oplysninger om, hvornår BH er blevet løsladt,
og hvad baggrunden for løsladelsen nærmere er.
Den 3. november har Justitsministeriet via den danske
ambassade i Ankara rykket de tyrkiske myndigheder for svar.
Men status er desværre fortsat den, at Justitsministeriet ikke har
modtaget nogen officiel redegørelse fra Tyrkiet.
[Mangler i udleveringsbegæringen]
16.
Så vil jeg kommentere på udtalelserne fra BH’s tyrkiske
forsvarsadvokat om, at den danske udleveringsbegæring skulle
have været mangelfuld.
Det fremgår af den artikel, som spørgeren henviser til, at det
nærmere skulle dreje sig om, at der i udleveringsbegæringen
skulle have stået, at BH var eftersøgt for ”drab” og ikke
”drabsforsøg”.
Det anføres også, at der skulle mangle beviser mod BH.
Og at det skulle være grundene til, at BH blev løsladt.
17.
Jeg kan hertil oplyse, at der i de udleveringsbegæringer, som
Justitsministeriet har sendt til Tyrkiet, udtrykkeligt står, at BH
er mistænkt for drabsforsøg.
10
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om at oversende talepapir fra seneste samråd den 13/11-14 vedr. Tyrkiets løsladelse af mistænkt for attentatforsøg, til justitsministeren
1426351_0011.png
Justitsministeriet kan derfor afvise, at der er skrevet forkert i de
fremsendte udleveringsbegæringer.
Det fremgår da også af den nævnte afgørelse af 20. maj i år fra
en tyrkisk domstol, som altså godkendte udleveringen, at sagen
drejer sig om udlevering for drabsforsøg.
18.
For så vidt angår påstanden om manglende beviser, så
fremsendte
Justitsministeriet
tilbage
i
maj
supplerende
oplysninger om bevisgrundlaget i sagen efter anmodning fra de
tyrkiske myndigheder.
Og Justitsministeriet har ikke kendskab til, at Tyrkiet skulle
betragte det fremsendte materiale som utilstrækkeligt.
Igen kan der henvises til, at en tyrkisk domstol den 20. maj traf
afgørelse om, at der kunne ske udlevering.
[Rygter om løsladelse 8. juli]
19.
Det fremgår også af den nævnte artikel, at BH ifølge en
tyrkisk avis skulle være blevet løsladt den 8. juli i år.
Som jeg allerede har sagt et par gange, så har Justitsministeriet
endnu ikke fået oplyst af de tyrkiske myndigheder, hvornår BH
er blevet løsladt.
Justitsministeriet har dog fået oplyst, at BH’s danske forsvarer
over for Københavns Politi har bekræftet, at han besøgte BH i
fængslet i Tyrkiet den 18. juli i år.
Det er derfor Justitsministeriets opfattelse, at oplysningen fra
den tyrkiske avis ikke kan være rigtig.
11
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om at oversende talepapir fra seneste samråd den 13/11-14 vedr. Tyrkiets løsladelse af mistænkt for attentatforsøg, til justitsministeren
20.
Der har været mange rygter og spekulationer fremme om,
hvad der kan være sket i sagen, og det understreger bare endnu
engang, at der er behov for en fyldestgørende redegørelse fra
Tyrkiet.
Og jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg finder det ganske
uforståeligt og uacceptabelt, at Danmark endnu ikke har
modtaget en sådan redegørelse.
Regeringen vil naturligvis fastholde presset på de tyrkiske
myndigheder for at få klarhed over, hvad der er sket, og hvorfor
BH er blevet løsladt.
[Kritik af Justitsministeriet?]
21.
Der er endelig spurgt om, hvorvidt sagen giver anledning til
at ændre Justitsministeriets håndtering af lignende sager
fremover.
Til det kan jeg sige, at Justitsministeriet naturligvis vil kigge på
forløbet for at se, om der er noget, der kunne have været gjort
anderledes.
Og derfor har jeg bedt om, at Justitsministeriet også tager denne
sag med, når man næste gang mødes med Rigsadvokaten, SØIK
[Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International
Kriminalitet] og Rigspolitiet og drøfter erfaringer med
håndteringen af internationale straffesager.
Men
det
skal
samtidig
understreges,
at
set
med
Justitsministeriets briller har de danske myndigheder behandlet
sagen helt efter bogen.
12
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om at oversende talepapir fra seneste samråd den 13/11-14 vedr. Tyrkiets løsladelse af mistænkt for attentatforsøg, til justitsministeren
Og jeg har ikke grundlag for at mene, at det ikke skulle være
tilfældet.
[Afrunding]
22.
Hvad sker der så nu i forhold til at få den pågældende til
Danmark?
Jo, de danske myndigheder fortsætter naturligvis bestræbelserne
på at finde den pågældende, så vi kan få ham udleveret til
strafforfølgning i Danmark.
Det siger sig selv, at denne sag er højt prioriteret af politiet.
Og jeg vil gerne understrege, at den pågældende fortsat er
internationalt efterlyst og derfor vil kunne blive anholdt på ny,
hvis han dukker op et andet sted i verden.
Den pågældende skal på ingen måde føle sig sikker.
Tak for ordet.
13