Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1427841_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
1. december 2014
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Anders Lotterup
Sagsnr.: 2014-0030-2758
Dok.:
1378604
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 162 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. november 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mette Frederiksen
/
Frederik Gammeltoft
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om, hvordan reglerne for prøveløsladelse af indsatte i fængsler er, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 162 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvordan reglerne for prøveløs-
ladelse af indsatte i fængsler er; hvornår kan prøveløsladelse
typisk ske, er der forskel på om den indsatte er førstegangsaf-
soner eller har siddet inde flere gange, og er der forskel på
prøveløsladelsestidspunktet for danske statsborgere indsat i
danske fængsler og for udenlandske statsborgere indsat i dan-
ske fængsler.”
Svar:
1.
Der er i straffelovens 6. kapitel og i bekendtgørelse nr. 773 af 26. juni
2014 om løsladelse af dømte, der udstår fængselsstraf, (løsladelsesbe-
kendtgørelsen) fastsat regler om adgangen til prøveløsladelse. Derudover
er der fastsat nærmere retningslinjer for behandlingen af sager om prøve-
løsladelse i vejledning nr. 9439 af 27. juni 2014 om løsladelse af dømte,
der udstår fængselsstraf (løsladelsesvejledningen).
2.
Det følger af straffelovens § 38, stk. 1, at når to tredjedele af straffen,
dog mindst 2 måneder, er udstået, afgør justitsministeren eller den, han
bemyndiger dertil, om den dømte skal løslades på prøve. Prøveløsladelse i
medfør af straffelovens § 38, stk. 1, er forudsat som et regelmæssigt led i
fuldbyrdelse af fængselsstraffe på 2 måneder og derover.
Ifølge straffelovens § 38, stk. 4, er det en forudsætning for løsladelse på
prøve, at den dømtes forhold ikke gør løsladelsen utilrådelig, at der er sik-
ret den dømte passende ophold og arbejde eller andet underhold, og at den
pågældende erklærer at ville overholde de vilkår for løsladelsen, som fast-
sættes.
At den dømtes forhold ikke må gøre prøveløsladelsen utilrådelig, indebæ-
rer, at der ikke må foreligge en væsentlig risiko for recidiv til ikke bagatel-
agtig kriminalitet, som ikke formodes at kunne begrænses ved tilsyn af
kriminalforsorgen og eventuelle særvilkår. Om kriminaliteten kan betrag-
tes som bagatelagtig beror på en konkret vurdering. I denne vurdering ind-
går kriminalitetens art, tidligere kriminalitet og den indsattes personlige
forhold. Længden af den straf, som kan idømmes, vil ikke i sig selv være
afgørende for, om kriminaliteten kan betragtes som bagatelagtig, men vil
sammen med kriminalitetens art være et moment, der indgår i vurderingen.
Det bemærkes, at voldskriminalitet, uanset straffens længde, ikke betragtes
som bagatelagtig kriminalitet.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om, hvordan reglerne for prøveløsladelse af indsatte i fængsler er, til justitsministeren
Afgørelse om prøveløsladelse træffes i alle tilfælde ud fra en konkret og
aktuel utilrådelighedsvurdering, hvor der tages stilling til, hvor stor vægt
de forskellige omstændigheder skal tillægges i den aktuelle sag. I denne
vurdering lægges der typisk særlig vægt på blandt andet antallet af tidlige-
re løsladelser og betingede domme. Der skal endvidere bl.a. lægges vægt
på den indsattes forhold under tidligere tilsynsperioder, herunder om den
indsatte er recidiveret hurtigt efter den seneste løsladelse. Der henvises i
øvrigt til pkt. 6-12 i løsladelsesvejledningen, hvor den administrative prak-
sis på området er nærmere beskrevet.
For indsatte, der udstår straf af fængsel på livstid, gælder lignende regler,
idet det dog særligt bemærkes, at løsladelse tidligst kan finde sted, når den
pågældende har udstået 12 år af straffen.
Med virkning fra den 1. juli 2014 er der endvidere som led i indsatsen mod
rocker og bandekriminalitet indsat nye bestemmelser i straffelovens § 38,
stk. 5, og § 41, stk. 3, jf. lov nr. 733 af 25. juni 2014 om ændring af straffe-
loven, retsplejeloven, lov om våben og eksplosivstoffer, lov om politiets
virksomhed og lov om fuldbyrdelse af straf mv. (Initiativer mod rocker- og
bandekriminalitet mv.).
Bestemmelserne i straffelovens § 38, stk. 5, og § 41, stk. 3, indebærer, at
der ikke kan ske prøveløsladelse, hvis den dømte af politiet skønnes at ha-
ve tilknytning til en gruppe af personer, som på tidspunktet for prøveløsla-
delse er aktivt involveret i en verserende voldelig konflikt med en anden
gruppe af personer, og politiet oplyser, at der inden for den gruppe, som
den dømte skønnes at have tilknytning til, som led i konflikten er anvendt
skydevåben mv.
3.
Udover prøveløsladelse efter straffelovens § 38, stk. 1, kan prøveløsla-
delse endvidere finde sted efter udståelse af halvdelen af straffen, dog
mindst 2 måneder, når særlige omstændigheder taler derfor, jf. straffelo-
vens § 38, stk. 2. Det kan for eksempel være tilfældet, hvis den indsatte er
alvorligt syg.
Endvidere skal kriminalforsorgen altid overveje, om indsatte, der på ger-
ningstidspunktet var under 18 år, kan løslades på prøve efter straffelovens
§ 38, stk. 2.
Ligeledes gælder, at udenlandske indsatte, der skal udvises, løslades på
prøve, når halvdelen, dog mindst 2 måneder, af straffen er udstået, med-
3
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om, hvordan reglerne for prøveløsladelse af indsatte i fængsler er, til justitsministeren
mindre løsladelse skønnes utilrådelig, jf. ovenfor under pkt. 2, ligesom det
er en forudsætning for prøveløsladelse af udvisningsdømte efter afsoning
af halvdelen af straffen, at den pågældendes udvisning kan gennemføres
umiddelbart efter prøveløsladelsen. Det bemærkes i den forbindelse, at der
i de her nævnte tilfælde kan ske prøveløsladelse af udvisningsdømte ud-
lændinge mod udlændingens eget ønske (tvangsprøveløsladelse), forudsat
at prøveløsladelsen ikke skønnes utilrådelig, og at udvisningen kan effek-
tueres umiddelbart efter prøveløsladelsen. Der henvises i øvrigt til pkt. 19-
29 i løsladelsesvejledningen, hvor den administrative praksis vedrørende
prøveløsladelse efter straffelovens § 38, stk. 2, er beskrevet nærmere.
Efter straffelovens § 40 a kan der - ud over de tilfælde der er nævnt i § 38,
stk. 2 - ske prøveløsladelse, når halvdelen af straffen, dog mindst 2 måne-
der, er udstået, såfremt den indsatte enten har ydet en særlig indsats for ik-
ke på ny at begå kriminalitet, f.eks. ved at deltage i behandling for et nar-
kotika- eller alkoholmisbrug (§ 40 a, stk. 1, nr. 1), eller hvis den dømtes
forhold taler for tidlig løsladelse (§ 40 a, stk. 1, nr. 2). Sidstnævnte situati-
on omhandler tilfælde, hvor den indsattes forhold samlet set taler for, at
det er unødvendigt, at den pågældende afsoner resten af straffen i fængsel,
hvis der i stedet fastsættes vilkår om samfundstjeneste. Det er en betingel-
se for prøveløsladelse efter straffelovens § 40 a, at hensynet til retshån-
dhævelsen ikke skønnes at tale imod løsladelse. Der henvises i øvrigt til
kapitel 5 i løsladelsesvejledningen, hvor den administrative praksis på om-
rådet er beskrevet nærmere.
Der kan i øvrigt henvises til Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr.
676 af 6. oktober 2014 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-
grationspolitik og spørgsmål nr. 1520 af 4. november 2014 fra Folketingets
Retsudvalg.
4.
Det følger af straffelovens § 39, stk. 1, at prøveløsladelse betinges af, at
den pågældende ikke i prøvetiden begår nyt strafbart forhold. Prøvetiden
kan som udgangspunkt ikke overstige 3 år.
Det kan fastsættes som vilkår for prøveløsladelsen, at den pågældende i
hele prøvetiden eller en del af denne undergives tilsyn. Yderligere vilkår
kan fastsættes efter reglerne i straffelovens § 57, f.eks. at den pågældende
overholder særlige bestemmelser vedrørende opholdssted, arbejde, uddan-
nelse, anvendelse af fritid eller samkvem med bestemte personer, ligesom
at der kan fastsættes vilkår om, at den pågældende underkaster sig mis-
4
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om, hvordan reglerne for prøveløsladelse af indsatte i fængsler er, til justitsministeren
brugsbehandling, eller psykiatrisk behandling, om fornødent på et hospital,
eller lignende.
Som led i ovennævnte lovændring om indsatsen mod rocker og bandekri-
minalitet mv. er der endvidere indsat en ny bestemmelse i straffelovens §
39, stk. 3. Bestemmelsen indebærer, at der, hvis ikke særlige omstændig-
heder taler herimod, skal fastsættes skærpede vilkår ved prøveløsladelse af
dømte, som af politiet skønnes at have tilknytning til en gruppe af perso-
ner, hvor de pågældende personer tilsammen står bag omfattende og alvor-
lig kriminalitet, hvis den pågældende selv har begået visse former for gro-
vere kriminalitet og er idømt en længere fængselsstraf (1 år eller derover).
De skærpede vilkår indebærer, at den dømte i hele prøvetiden ikke må op-
holde sig sammen med eller på anden måde have kontakt med andre med
tilknytning til den pågældende gruppe, medmindre der er tale om nærtstå-
ende, eller der er tale om ophold eller kontakt som led i varetagelsen af et
anerkendelsesværdigt formål.
Endelig kan det fastsættes som vilkår for prøveløsladelse efter straffelo-
vens § 40 a, at den pågældende skal udføre ulønnet samfundstjeneste, jf.
straffelovens § 40 a, stk. 3 og 4.
5