Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1483761_0001.png
Politi- & Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. januar 2015
Politikontoret
Lasse Risager
2014-0030-2755
1377408
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 157 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. november 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU)
Thomas Danielsen (V).
Mette Frederiksen
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 157: MFU spm. om reglerne for demonstranter på Christiansborg Slotsplads, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 157 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for reglerne for demonstranter med
flere på Christiansborg Slotsplads. Er der regler for støjniveau?
I forlængelse af dette bedes ministeren redegøre for, om fem
demonstranter har retten til at støje lige så meget som 10.000
demonstranter f.eks. ved hjælp af højtalere m.m. Derudover
bedes ministeren svare på, om demonstranter/aktivister kan
vinde hævd på retten til at have sine kampagneartikler stående
på/ved Christiansborg året rundt?”
Svar:
1.
Demonstrationer er underlagt de almindelige regler om forsamlinger,
herunder navnlig reglerne i grundlovens § 79, Den Europæiske Menneske-
rettighedskonventions artikel 11 og politilovens §§ 7 og 8.
Det gælder også for demonstrationer på Christiansborg Slotsplads, der an-
vendes som et naturligt samlingspunkt for forsamlinger, som ønsker at til-
kendegive deres holdning over for landets folkevalgte.
§ 7 i politiloven regulerer politiets indgreb over for forsamlingen som så-
dan, hvorimod § 8 regulerer politiets indgreb over for de enkelte forsam-
lingsdeltagere.
Efter politilovens § 7, stk. 3
som regulerer politiets muligheder for at
gribe ind,
inden
forsamlingen afholdes
kan politiet bl.a. fastsætte vilkår
for afholdelse af en konkret forsamling, når der er begrundet frygt for fare
for betydelig forstyrrelse af den offentlige orden, herunder betydelig for-
styrrelse af færdslen, eller fare for enkeltpersoners eller den offentlige sik-
kerhed.
Om bestemmelsen er i Ib Henricson, ”Politiloven med Kommentarer”
(2013), 3. udgave, side 64f, bl.a. anført følgende:
”(…) Vilkåret kan tillige være af teknisk karakter, fx krav om
støjdæmpning på musikudøvelsen. Det er en forudsætning for
anvendelsen af bestemmelsen, at forsamlingens ytringstilken-
degivelse ikke herved udelukkes. (…) Vilkårene kan ikke med-
føre indskrænkninger i, hvad der i øvrigt er tilladt efter lovgiv-
ningen. Der kan alene stilles vilkår, som også kan stilles over
for enkeltpersoner.
På den anden side kan der stilles vilkår til beskyttelse af priva-
te eller offentligretlige interesser. Fx må den private ejendoms-
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 157: MFU spm. om reglerne for demonstranter på Christiansborg Slotsplads, til justitsministeren
ret respekteres
også af en forsamling. Vilkårene skal tillige
være både nødvendige, proportionale og saglige. (…)”
Det fremgår endvidere af politilovens § 8, stk. 1
som vedrører
igangvæ-
rende
forsamlinger (under åben himmel)
at politiet kan gribe ind over for
forsamlingsdeltagere, der giver anledning til fare for betydelig forstyrrelse
af den offentlige orden eller fare for enkeltpersoners eller den offentlige
sikkerhed.
Om bestemmelsen er i Ib Henricson, ”Politiloven med Kommentarer”
(2013), 3. udgave, side 73, bl.a. anført følgende:
”Der skal bestå en fare for
betydelige ordensforstyrrelser.
Der må således accepteres visse gener fra forsamlingsdeltager-
ne, fx råben, højrøstet syngen og kortvarige færdselshindrin-
ger, som politiet ellers ville kunne gribe ind over for, hvis de
var forvoldt af enkeltpersoner eller tilfældigt sammenstimlede
personer,
jf. TfK 2009.346 ØLD.
Betydelige forstyrrelser kan
efter omstændighederne omfatte brug af sirener, kast med gen-
stande mod bygninger eller skilte samt beskadigelser af be-
plantninger på veje eller anlæg. (…)”
Som det fremgår af det anførte ovenfor, beror det på en konkret vurdering,
hvilke vilkår der kan stilles forud for en forsamlings afholdelse, ligesom
det beror på en konkret vurdering, hvornår der kan skrides ind over for del-
tagerne i en igangværende forsamling.
2.
For så vidt angår spørgsmålet om hævd kan Justitsministeriet oplyse, at
det følger af Danske Lov 5. bog, 5. kapitel, artikel 1 (5-5-1) og 5. bog, 5.
kapitel, artikel 2 (5-5-2) og 5-5-2, at rettigheder over fast ejendom kan
vindes ved hævd. Ved hævd forstås, at en person opnår en brugs- eller
ejendomsret over en anden persons faste ejendom.
Det er en betingelse for at opnå hævd, at vedkommende retsstridigt har rå-
det over den anden persons faste ejendom i mindst 20 år, og at vedkom-
mende i et vist omfang er i god tro om retsstridigheden. Der kan imidlertid
ikke ved hævd vindes ret til ikke at overholde offentligretlig regulering.
Afgørelsen af, om der kan vindes hævd i de enkelte tilfælde, henhører i øv-
rigt i sidste instans under domstolene.
3