Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1431343_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
5. december 2014
Budget- og planlæg-
ningskontoret
Sagsbeh: Michelle Argir Simon-
sen
Sagsnr.: 2014-0030-2748
Dok.:
1372772
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 152 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. november 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om, at oversende en oversigt over den nuværende regerings og den tidligere regerings udgifter til bekæmpelse af ungdomskriminalitet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 152 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes oversende en oversigt over den nuværende
regerings og den tidligere regerings udgifter til bekæmpelse af
ungdomskriminalitet.”
Svar:
Domstolsstyrelsen har siden 2006 registreret antallet af straffesager, hvor
den tiltalte er under 18 år på det tidspunkt, hvor retten modtager sagen fra
anklagemyndigheden. Justitsministeriet har derfor afgrænset besvarelsen af
spørgsmålet til udgifter på Justitsministeriets område til bekæmpelse af kri-
minalitet blandt unge under 18 år i regeringsperioderne november 2007 til
september 2011 (regeringsperioden forud for den nuværende) og fra oktober
2011 til i dag (den nuværende regeringsperiode).
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, Rigsadvokaten, Domstolsstyrelsen og Direktora-
tet for Kriminalforsorgen:
Rigspolitiet har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan til brug for Justitsministeriets besvarelse op-
lyse, at det ikke er muligt at opgøre politiets samlede udgifter til
bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Dette skal blandt andet ses
i lyset af, at der ikke i politiets tidsregistreringssystem er en spe-
cifik konti, hvor der registreres det samlede tidsforbrug, der an-
vendes på ungdomskriminalitet. Derudover kan ungdomskrimi-
nalitet forekomme inden for flere forskellige kriminalitetsfor-
mer som f.eks. vold, røveri, tyveri og narkokriminalitet. Der er
endvidere ikke en landsdækkende konti til brug for registrering
af den tid, der anvendes til målrettede og forebyggende indsatser
mod ungdomskriminalitet.
Rigspolitiet kan oplyse, at bekæmpelsen af ungdomskriminalitet
indgår som et naturligt led i politiets bekæmpelse af kriminalitet,
og dermed indgår som en integreret del af det daglige politiar-
bejde. I dette daglige arbejde indgår der endvidere også en
række tiltag i forhold til at forebygge ungdomskriminalitet.
Rigspolitiet kan imidlertid ikke nærmere opgøre udgifterne til
dette præventive arbejde, da denne indsats ikke registreres sær-
skilt i politiets tidsregistreringssystem.”
Rigsadvokaten har oplyst følgende:
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om, at oversende en oversigt over den nuværende regerings og den tidligere regerings udgifter til bekæmpelse af ungdomskriminalitet, til justitsministeren
1431343_0003.png
”Anklagemyndighedens
medarbejdere registrerer ikke deres
tidsforbrug på straffesager opgjort ud fra gerningsmandens al-
der, og Rigsadvokaten har derfor ikke mulighed for at opgøre
anklagemyndighedens ressourceforbrug på ungdomskriminali-
tet (forstået som straffesager mod gerningsmænd i alderen 15-
17 år).
Det fremgår af data i politiets sagsbehandlingssystem (POL-
SAS), at antallet af strafferetlige afgørelser i sager, hvor den sig-
tede på gerningstidspunktet var 15-17 år, i perioden fra 2007 til
2013 er faldet med ca. 1/3. Det er umiddelbart Rigsadvokatens
vurdering, at den tid, som en anklager bruger på den enkelte sag
vedrørende en 15-17 årig, ikke kan antages at have ændret sig
væsentligt i perioden. Derfor er det også Rigsadvokatens umid-
delbare vurdering, at den tid, som anklagemyndigheden anven-
der på disse sager, må antages at være faldet i perioden.
Om de nævnte data i POLSAS henvises nærmere til nedenstå-
ende tabel 1 og 2.
Det bemærkes for så vidt angår tabel 1 og 2, at afgørelserne er
opgjort efter, hvor mange unikke sigtede personer, der i det på-
gældende år og på det pågældende sagsområde er blevet afgjort
med en given afgørelsestype. En person kan dermed optræde
flere steder, hvis vedkommende har flere forskellige afgørelser,
men vil i totalen fortsat være unik. Derfor er totalen ikke (nød-
vendigvis) summen af værdierne for de enkelte kriminalitetsom-
råder.
Tabel 1 Afgørelser hvor den sigtede er 15-17 år på gerningstidspunktet
Æn-
dring
i pct.
2007
til
2013
2013
107
1.043
165
400
627
2.377
-35
-46
-2
-6
-14
-7
2007
Drab
mv.*
Vold
Sæde-
lighed
Røveri
Indbrud
Tyveri
Økono-
misk
krimina-
litet
Narko-
tika og
smug-
ling
165
1.940
169
426
726
2.555
2008
189
1.781
184
434
845
2.602
2009
195
1.683
168
540
860
2.804
2010
148
1.738
176
577
1.039
2.737
2011
113
1.358
175
413
808
2.436
2012
110
1.258
139
414
756
2.484
275
289
315
409
366
375
432
57
877
984
893
969
936
1.009
1.064
21
3
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om, at oversende en oversigt over den nuværende regerings og den tidligere regerings udgifter til bekæmpelse af ungdomskriminalitet, til justitsministeren
1431343_0004.png
Øvrig
straffe-
lov, her-
under
brugsty-
veri
2.763
Øvrige
særlove
2.567
Færd-
selslov
10.668
Total
2.654
2.276
9.709
2.667
2.321
9.949
2.650
2.038
8.651
2.006
1.934
9.008
1.879
1.808
1.544
1.843
-44
-28
-43
-35
18.465 16.945 17.399 16.038 15.354
8.123 6.068
14.31
8 12.031
Bemærkninger: Data er opdateret den 8. november 2014. Data for 2011 omfatter til dels
Bornholms Politi, hvis anmeldelsen har fundet sted efter 1. januar 2011. Data er analyseret
på baggrund af registreringer i POLSAS, bearbejdet i QlikView efter anklagemyndighedens
ledelsesinformationssystem. Der tages forbehold for indtastningsfejl. Data er dynamiske, idet
der løbende forekommer rettelser af indtastningsfejl, forsinkede opdateringer, nye afgørelser
mv.
Afgørelser er kategoriseret efter, hvilken gerningskode afgørelsen er registreret med (se ne-
denstående tabel 2). Afgørelser af bøder efter afgørelsestype 21 sker på forholdsniveau ved
udsendelse af bødeforlæg. Når bøden endeligt vedtages, opdateres forholdene samlet i af-
gørelsesregistret, hvorved der kan ske en periodemæssig forskydning af afgørelsesdatoerne.
Vedtages bøden ikke udenretligt, vil der være en større periodemæssig forskydning af afgø-
relsesdatoerne, da sagen skal afgøres i retten, ligesom afgørelsen vil kunne ændres fra fæl-
dende til frifindende.
*Kategorien drab mv. omfatter bl.a. også brandstiftelse.
Alderen på den afgjorte person er opgjort som personens alder på gerningstidspunktet. Hvis
gerningstidspunktet efterfølgende rettes, bliver pågældendes alder ikke rettet i POLSAS.
Der vil være en periodevis forskydning af data, da f.eks. antallet af afgørelser i 2011 kan
vedrøre sigtelser rejst i 2010.
Tabel 2 Afgørelsestyper medtaget i opgørelsen af afgørelser i tabel 1
AFGTYPE
01
02
03
04
05
06
07
08
11
21
40
62
63
66
67
69
71
74
75
76
81
Afgørelsestype
Dom
Idømt bøde
Dom/kendelse - straffelovens § 68-70
Betinget dom
Betinget dom og bøde
Delvis betinget dom
Udeblivelsesdom
Bødevedtagelse i retten
Frifundet
Afgjort med bødeforelæg
Andet
Tiltalefrafald med vilkår (Rpl. § 722, stk. 1, nr. 2)
Tiltalefrafald med vilkår (Rpl. § 722, stk. 1, nr. 3)
Tiltalefrafald uden vilkår (Rpl. § 722, stk. 1, nr. 4)
Tiltalefrafald uden vilkår (Rpl. § 722, stk. 1, nr. 7)
Påtale opgivet (Rpl. § 721, stk. 1, nr. 2)
Tiltalefrafald uden vilkår (Rpl. § 722, stk. 1, nr. 5)
Sigtelsen grundløs - straffeloven (Rpl. § 721, stk. 1, nr. 1)
Sigtelsen grundløs - særlovgivningen (Rpl. § 721, stk. 1, nr. 1)
Tiltale undladt med advarsel - straffeloven (Rpl. § 722, stk. 1, nr.
1)
Påtale opgivet (Rpl. § 721, stk. 1, nr. 3)
4
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om, at oversende en oversigt over den nuværende regerings og den tidligere regerings udgifter til bekæmpelse af ungdomskriminalitet, til justitsministeren
1431343_0005.png
Domstolsstyrelsen har oplyst følgende:
”Justitsministeriet
har i forbindelse med sin anmodning til Dom-
stolsstyrelsen om bidrag til besvarelse af spørgsmålet oplyst, at
udgifterne til at behandle straffesager om ungdomskriminalitet
ved domstolene ønskes opgjort for perioden fra november 2007
til september 2011 (begge måneder inkl.) og igen for perioden
fra oktober 2011 til i dag. Domstolsstyrelsens oplysninger er ba-
seret på seneste statistikudtræk, som dækker 1. halvår af 2014,
dvs. frem til og med juni 2014.
Styrelsen forstår ungdomskriminalitet således, at det omhandler
straffesager, hvor tiltalte ved sagens modtagelse i retten er under
18 år.
Ud fra oplysninger om afsluttede almindelige straffesager har
styrelsen beregnet den samlede aktivitet (målt som vægtede sa-
ger ved brug af domstolenes sagsvægtningsmodel) forbundet
med straffesager, hvor tiltalte var under 18 år på det tidspunkt,
hvor retten modtog sagen fra anklagemyndigheden. De almin-
delige straffesager omfatter nævningesager, sager med doms-
mænd, sager uden domsmænd og tilståelsessager, og de udgør
knap 80 pct. af den samlede mængde straffesager ved byret-
terne. Ved beregningerne er det lagt til grund, at andelen af af-
sluttede sager inden for de øvrige straffesagstyper, f.eks. grund-
lovssager, hvor tiltalte er under 18 år, er den samme som for de
almindelige straffesager, da der ikke er grund til at tro, at ande-
len skulle være markant anderledes.
Tabel 1 nedenfor viser antallet af afsluttede straffesager, hvor
tiltalte var under 18 år, samlet og for nævningesager, doms-
mandssager, sager uden domsmænd og tilståelsessager. Endvi-
dere fremgår det samlede antal vægtede sager ved byretterne,
hvor tiltalte var under 18 år, ud fra ovenstående antagelser.
Tabel 1. Antal afsluttede almindelige straffesager ved byretterne, hvor
tiltalte var under 18 år, i perioden fra 2007 til 1. halvår 2014, samt skøn
over den samlede aktivitet ved byretterne i sager, hvor tiltalte var under
18 år.
2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 (1)
- antal afsluttede sager -
Ungdomskriminalitet i alt
- nævningesager
- domsmandssager
- sager uden domsmænd
- tilståelsessager
Vægtede sager om ungdomskriminalitet
4.181 5.047
2
1.221 1.462
1.879 2.277
1.081 1.306
8.412 10.558
5.262
11
1.436
2.290
1.525
11.186
5.396
5
1.668
2.217
1.506
11.924
5.319
3
1.545
2.437
1.334
11.104
5.080
4
1.250
2.823
1.003
9.553
3.701 1.784
12
4
1.062 547
1.905 932
722 301
8.230 3.996
5
Note: Der er ved analysen set bort fra det relativt set mindre antal sager, der årligt
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om, at oversende en oversigt over den nuværende regerings og den tidligere regerings udgifter til bekæmpelse af ungdomskriminalitet, til justitsministeren
1431343_0006.png
behandles af Grønlands Domstole samt Retten på Færøerne.
Som følge af, at den kriminelle lavalder i perioden fra 1. juli
2010 til 1. marts 2012 var nedsat til 14 år, er der forskel på de
personer, der omfattes af statistikkerne i de enkelte år. Generelt
omfatter statistikken de 15-17-årige unge. I perioden fra 1. juli
2010 til 1. marts 2012 er de 14-årige dog også omfattet.
Styrelsen er ikke i besiddelse af data, der muliggør at udskille
de straffesager ved landsretterne og Højesteret, hvor tiltalte er
under 18 år. Umiddelbart er der dog ikke grund til at tro, at an-
delene ikke ligger på nogenlunde samme niveau som ved byret-
terne. Det lægges derfor til grund i den videre analyse. Såfremt
styrelsen skulle indhente disse data, ville der skulle udvikles ny
statistik, hvilket ville være forbundet med anvendelse af ikke
ubetydelige ressourcer.
Tabel 2 nedenfor angiver et skøn over den andel af retternes
samlede aktivitet på straffesagsområdet, der tegnes af personer
under 18 år.
Tabel 2. Skøn over andel af samlet aktivitet på straffesagsområdet, der
kan henføres til sager, hvor tiltalte er under 18 år.
2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 (1)
- pct. -
Ungdomskriminalitet - andel af samlet
aktivitet på straffesagsområdet.
7,0
8,0
7,7
7,4
6,7
5,2
4,8
4,6
Ud fra oplysninger om retternes årlige udgifter til løn og øvrig
drift er der foretaget et estimat af, hvad udgiften til behandling
af sager, hvor tiltalte er under 18 år, må forventes at udgøre. Der
indgår en forholdsmæssig andel af de samlede udgifter til gene-
rel ledelse og administration ved domstolene i beregningerne.
Den del af de samlede udgifter til øvrig drift, der udgøres af hus-
leje mv., har været stigende siden 2007 som følge af, at domsto-
lene har taget nye tidssvarende retsbygninger i brug, hvor hus-
lejeniveauet generelt er højere end tidligere.
For så vidt angår udgifterne til sagsgodtgørelse (honorar til
domsmænd og tolke mv.) og fri proces mv. (navnlig salær til
forurettedes bistandsadvokat) er det antaget, at personer under
18 år tegner den samme andel af udgifterne, som de gør af ud-
gifterne til løn og øvrig drift ved behandling af straffesager.
Tabel 3 viser de årlige udgifter til sager om ungdomskriminalitet
opdelt på lønudgifter, sagsgodtgørelse og fri proces mv.
6
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om, at oversende en oversigt over den nuværende regerings og den tidligere regerings udgifter til bekæmpelse af ungdomskriminalitet, til justitsministeren
1431343_0007.png
Tabel 3. Skøn over domstolenes udgifter forbundet med behandling af
sager, hvor tiltalte var under 18 år, i perioden fra 2007 til 1. halvår 2014.
Faste priser (2014-niveau)
2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 (1)
- mio. kr. -
Driftudgifter (løn og øvrig drift)
Sagsgodtgørelser (domsmænd, tolke mv.)
Fri proces mv. (bistandsadvokater mv.)
Samlede udgifter
24,5 28,9 30,8 31,7 31,6 23,0 22,7 10,8
1,6 2,1 2,3 2,6 2,4 1,8 1,8 0,9
4,7 5,3 5,3 5,8 5,1 4,1 3,8 1,7
30,8 36,3 38,4 40,0 39,2 28,9 28,3 13,4
Ved en forholdsmæssig fordeling af de årlige udgifter til at be-
handle straffesager, hvor tiltalte var under 18 år, er udgifterne i
tabel 4 opgjort for perioderne fra november 2007 til september
2011 (begge måneder inkl.) samt fra oktober 2011 til juni 2014
(begge måneder inkl.), ligesom der er opgjort en gennemsnitlig
udgift pr. måned i perioden. Det er i den forbindelse forudsat, at
ressourcebelastningen ved anke til landsretterne og Højesteret
svarer til en tredjedel af byretternes aktivitet forbundet med sa-
ger, hvor tiltalte er under 18 år.
Tabel 4. Skøn over udgifter forbundet med behandling af sager om ung-
domskriminalitet i perioderne fra november 2007 til september 2011 og
oktober 2011 til juni 2014.
Nov. 2007 -
Gnst. pr.
Okt. 2011 -
Gnst. pr.
Faste priser (2014-niveau)
sept. 2011
afsluttet
juni 2014
afsluttet
(mio. kr.) vægtet sag (kr.) (mio. kr.) vægtet sag (kr.)
Driftudgifter (løn og øvrig drift)
Sagsgodtgørelser (domsmænd, tolke mv.)
Fri proces mv. (bistandsadvokater mv.)
Samlede udgifter
119,2
9,1
21,0
149,3
2.060
157
363
2.580
64,3
5,1
10,9
80,4
1.965
156
334
2.455
Som nævnt ovenfor er det vigtigt at være opmærksom på, at der
i perioden fra 1. juli 2010 til den 1. marts 2012 indgår sager om
unge lovovertrædere, hvor tiltalte har været ned til 14 år. Dette
i modsætning til generelt, hvor tiltalte har været mellem 15 og
17 år. Hertil kommer, at domstolene i maj måned 2009 fik tilført
ekstra midler til at nedbringe antallet af verserende sager, idet
der var sket en ophobning af sager under implementeringen af
domstolsreformen og som følge af finanskrisen. Antallet af ver-
serende sager blev derfor reduceret markant i perioden fra 2010
til 2012 med øgede udgifter til følge.
Beregningerne er forbundet med en vis usikkerhed som følge af
de antagelser, som der er indlagt ved disse.”
7
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om, at oversende en oversigt over den nuværende regerings og den tidligere regerings udgifter til bekæmpelse af ungdomskriminalitet, til justitsministeren
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst følgende:
”Det kan
oplyses, at forebyggende og resocialiserende arbejde i
forhold til unge 15-17 årige i kriminalforsorgens regi indgår
som en integreret del af kriminalforsorgens samlede opgaveva-
retagelse, og at direktoratet på den baggrund ikke har mulighed
for at foretage et retvisende estimat over udgifterne til forebyg-
gelse og resocialisering af unge.
Direktoratet kan dog oplyse, at der i forhold til unge under 18 år
blandt andet i forbindelse med initiativerne i regeringsudspillet
”Ny start –
mere konsekvens, opfølgning og omsorg. En mar-
kant styrket indsats mod ungdomskriminalitet” i oktober 2009
blev afsat særlige midler til en styrket kriminalpræventiv indsats
mod ungdomskriminalitet i kriminalforsorgens regi.
Der er således ved satspuljeaftalerne blevet afsat varige midler
til følgende:
1. En formel tilknytning af kriminalforsorgen til SSP-samarbej-
det mellem skole, sociale myndigheder og politiet med det for-
mål at forebygge kriminalitet blandt børn og unge. I 2010 blev
der afsat 1,6 mio. kr. og i 2011-2013 blev der afsat 3,2 mio. kr.
årligt.
2. En styrket uddannelsesindsats og forbedret udslusning og op-
følgende støtte i forhold til løsladte unge. Der bevilges 9 mio.
kr. årligt til denne indsats, dog kun 4,5 mio. kr. i 2010, som var
projektets første år. Målgruppen for indsatsen er 15-17 årige i
fængsler og arresthuse.
3. En udvidelse af kriminalforsorgens mentorordning. I 2011 fik
ordningen tilført 4 mio. kr., og fra 2012-2014 er der tilført yder-
ligere 8 mio. kr. årligt, således at der var 10 mio. kr. til ordnin-
gen i 2011 og 14 mio. kr. i årene derefter. Målgruppen for kri-
minalforsorgens mentorordning er primært klienter i alderen 15-
25 år. Med udvidelsen i 2011 blev der også givet mulighed for
at tilknytte mentorer til de tungest belastede personer over 25 år,
som har et udtalt støttebehov. Der er ikke mange unge under 18
år, der får en mentor i kriminalforsorgens regi, da de ofte er om-
fattet af kommunernes støtte-kontaktpersonsordninger. I 2013
havde cirka 5 - 10 unge på 17 og 18 år en mentor.
4. Screening af 15-17 årige i kriminalforsorgens institutioner for
psykiatriske problemstillinger. Kriminalforsorgen fik ved sats-
puljeforhandlingerne i 2010 tilført 800.000 kr. årligt til indsat-
sen.
5. Misbrugsbehandling af de 15-17 årige i ungeafdelingen i
Statsfængslet i Jyderup. I 2010 blev der afsat 0,3 mio. kr. årligt
til dette formål.
8
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om, at oversende en oversigt over den nuværende regerings og den tidligere regerings udgifter til bekæmpelse af ungdomskriminalitet, til justitsministeren
I tilknytning til punkt 5 kan det oplyses, at der i forbindelse med
satspuljeforhandlingerne i 2006 blev bevilget midler til etable-
ringen af den særlige ungeafdeling på det åbne Statsfængsel i
Jyderup for unge under 18 år. Der blev afsat 5 mio. kr. årligt til
løn og drift af afdelingen. Afdelingen åbnede i september 2009.”
9