Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1523986_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. april 2015
Strafferetskontoret
Rasmus Nexø Jensen
2014-0030-2749
1374028
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 151 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. november 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 151: Spm. om, hvor langt regeringen er i forhold til iværksættelsen af et fast-track-system igennem retssystemet for sager med unge, der begår vold, hærværk og lignende lovovertrædelser, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 151 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes oplyse, hvor langt regeringen er i forhold til
iværksættelsen af et ”fast-track”-system
igennem retssystemet
for sager med unge, der begår vold, hærværk og lignende lov-
overtrædelser, som bebudet af regeringen i regeringsgrundlaget
fra 2011, side 60.”
Svar:
1.
Jeg er optaget af, at samfundets reaktion mod unge, som begår krimina-
litet, har det sigte at holde dem fra at begå yderligere kriminalitet. Sager
mod unge, som har begået kriminalitet, skal behandles så hurtigt som mu-
ligt, så den unge
og et eventuelt offer
så hurtigt som muligt kan komme
videre med deres liv.
Bl.a. derfor har jeg i samarbejde med socialministeren fremlagt udspillet
”En ungdom uden
kriminalitet
Tydelig konsekvens, flere i uddannelse og
arbejde”. Med udspillet bygges
videre på de gode resultater med bekæm-
pelse af ungdomskriminalitet, så vi kan fastholde en udvikling, hvor færre
børn og unge starter en kriminel løbebane, og hvor flere unge kommer ud
af kriminalitet.
Som en del af udspillet oprettes Reaktionsråd i alle politikredse. Reakti-
onsrådene består af repræsentanter fra politiet, de sociale myndigheder og
hvis den unge er over 15 år
fra kriminalforsorgen. Lærere, pædagoger,
SSP-medarbejdere og andre fra den unges netværk vil også kunne inddra-
ges efter behov. Reaktionsrådets opgave bliver at vurdere den enkelte sag,
så snart der er begrundet mistanke om, at en person under 18 år har begået
kriminalitet, og komme med indstillinger til henholdsvis anklagemyndig-
heden/domstolene (unge over den kriminelle lavalder) og de sociale myn-
digheder (børn under den kriminelle lavalder) om den konkrete indsats
over for barnet eller den unge.
Med oprettelsen af Reaktionsråd styrkes det tidligere myndighedssamar-
bejde, og det sikres, at der hurtigt skabes en fælles opmærksomhed om de
børn og unge, som begår kriminalitet.
2.
Herudover er jeg, som anført i mit brev af 19. marts 2015 til Folketin-
gets Retsudvalg (Alm. del, bilag 235), optaget af at sikre, at straffesager
ved domstolene
generelt
skal behandles hurtigst muligt. Som opfølgning
på brevet har jeg bedt Rigsadvokaten om i samarbejde med Domstolssty-
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 151: Spm. om, hvor langt regeringen er i forhold til iværksættelsen af et fast-track-system igennem retssystemet for sager med unge, der begår vold, hærværk og lignende lovovertrædelser, til justitsministeren
relsen og forsvarsadvokaterne at komme med et oplæg til, hvordan be-
rammelsen af straffesager kan optimeres. Det skal i den forbindelse under-
søges, i hvilket omfang rettens mulighed for at afvise en valgt forsvarer
anvendes i praksis. Jeg har bedt om, at oplægget ligger klar senest den 1.
august 2015.
Der bør i tilknytning hertil ses nærmere på praksis i forhold til at gøre brug
af reglerne om at afvise tiltaltes forsvarer, når forsvareren ikke har mulig-
hed for at møde inden for rimelig tid. Jeg har derfor anmodet Domstolssty-
relsen om at se nærmere på dette spørgsmål og sende en redegørelse herom
inden for ét år.
Jeg har også anmodet Rigsadvokaten om at sikre, at anklagemyndigheden i
alle relevante tilfælde er opmærksom på, om betingelserne for at begære
tiltaltes forsvarer afvist er opfyldt i de sager, som
i lyset af sagens karak-
ter mv.
ikke behandles med den fornødne hurtighed.
I denne forbindelse er der efter min opfattelse særlig grund til at være op-
mærksom på, at der kan være sager, som på grund af eksempelvis ger-
ningsmandens alder bør behandles hurtigere end andre sager.
3.
Endelig findes der allerede i dag en række mål for sagsbehandlingstiden
i straffesager, herunder straffesager, hvor den tiltalte er under 18 år.
Det fremgår af Rigsadvokatens meddelelse nr. 4/2007, som senest er revi-
deret i maj 2014, at sagsbehandlingstiden i normalsager, hvor en ger-
ningsmand under 18 år tilstår den kriminelle handling, ikke bør være mere
end 2 måneder. Sagsbehandlingstiden regnes fra sigtelse, til sagen sendes
til retten, eller anklagemyndigheden træffer anden afgørelse. De 2 måneder
omfatter således den samlede sagsbehandlingstid hos de sociale myndig-
heder, politiet og anklagemyndigheden.
Endvidere fremgår det af Rigsadvokatens meddelelse nr. 11/2008, som se-
nest er revideret i juni 2012, at der i sager om vold, voldtægt og ulovlig
besiddelse af våben er fastsat særlige målsætninger for politiets, anklage-
myndighedens og domstolenes sagsbehandlingstid. Disse målsætninger
gælder også i sager, hvor den sigtede er under 18 år.
3