Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1416716_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. november 2014
Procesretskontoret
Christina Hjeresen
2014-0030-2603
1339495
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 15 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. oktober 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mette Frederiksen
/
Henrik Hjort Elmquist
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 15 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes oplyse, hvilke muligheder offentligheden
(herunder pressen) har for inden for rimelig tid at gøre sig be-
kendt med aflytninger, der afspilles under en retssag, i tilfælde
hvor selve kvaliteten af optagelsen er af tvivlsom karakter,
hvilket gør det svært at høre, hvad der afspilles, eller hvor sam-
talerne, der afspilles, foregår på et fremmed sprog. Såfremt
ministeren finder, at der efter de nugældende regler ikke er til-
strækkelig mulighed for offentligheden til at gøre sig bekendt
med, hvad der afspilles under en retssag, bedes ministeren op-
lyse, om ministeren vil tage initiativer for at rette op på dette”
Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der spørges til mulig-
heden for aktindsigt i aflytninger, der afspilles som bevis under en hoved-
forhandling i en straffesag. Udskrift af en sådan aflytning indgår sædvan-
ligvis i straffesagens akter.
Reglerne om aktindsigt for andre end parter fremgår af retsplejelovens ka-
pitel 3 a (§§ 41-41 h). Reglerne blev indsat i retsplejeloven ved lov nr. 215
af 31. marts 2004 om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love
(Offentlighed i retsplejen) og ændret ved lov nr. 638 af 12. juni 2013 om
ændring af forvaltningsloven og retsplejeloven (Ændringer i lyset af lov
om offentlighed i forvaltningen).
Efter retsplejelovens § 41, stk. 1, har enhver ret til aktindsigt i domme og
kendelser m.v. efter reglerne i §§ 41 a-41 c, 41 e og 41 g. Den, der har en
individuel, væsentlig interesse i et konkret retsspørgsmål, kan endvidere få
aktindsigt efter reglerne i retsplejelovens § 41 d. Efter retsplejelovens 41,
stk. 3, har massemedier omfattet af medieansvarsloven ret til aktindsigt ef-
ter reglen i § 41 f. Herudover indeholder retsplejelovens § 41 h en be-
stemmelse om meroffentlighed.
Efter retsplejelovens § 41 d, stk. 1, kan den, der har individuel, væsentlig
interesse i et konkret retsspørgsmål, forlange at blive gjort bekendt med
dokumenter, der vedrører en borgerlig sag eller en straffesag, herunder
indførsler i retsbøgerne, i det omfang dokumenterne har betydning for
vurderingen af det pågældende retsspørgsmål. Det samme gælder foruret-
tede i straffesager eller, hvis forurettede er afgået ved døden, forurettedes
nære pårørende. I straffesager gælder retten til aktindsigt først, når sagen
er endeligt afsluttet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1416716_0003.png
Retsplejelovens § 41 d, stk. 2-4, undtager visse fortrolige og interne do-
kumenter fra retten til aktindsigt efter bestemmelsens stk. 1. Endvidere kan
retten til aktindsigt efter § 41, stk. 5, begrænses i en række tilfælde, f.eks.
hvor ansøgerens interesse i at kunne benytte kendskab til en straffesags
dokumenter til varetagelse af sit tarv findes at burde vige for hensynet til
forebyggelse, opklaring og forfølgning af lovovertrædelser eller for særli-
ge hensyn til beskyttelse af sigtede, tiltalte, vidner eller andre.
Efter forarbejderne til retsplejelovens § 41 d
1
vedrører et dokument sagen,
når dokumentet har betydning for sagens behandling. Som eksempler for
straffesagers vedkommende nævnes bl.a. dokumenter, der har været benyt-
tet som bevis. Det fremgår endvidere, at udtrykket »dokumenter« skal for-
stås lige så bredt som dokumentbegrebet efter offentlighedsloven. Ud over
egentlige skriftlige dokumenter, hvad enten de foreligger som papirdoku-
menter eller elektroniske dokumenter, er således også tegninger, kort, bil-
leder og lyd- og billedoptagelser omfattet.
Retsplejelovens § 41 f indeholder regler om massemediers aktindsigt. Det
følger heraf bl.a., at personer, der er omfattet af retsplejelovens § 172, stk.
1, 2 eller 4, efter anmodning har adgang til at gennemse domme, der er af-
sagt inden for de seneste 4 uger, jf. retsplejelovens § 41 f, stk. 1, 1. pkt.
Efter retsplejelovens § 41 f, stk. 5, udleverer retten efter anmodning kopi
af andre indførsler i retsbøger end domme og kendelser samt afskrifter
som nævnt i § 713, stk. 3, til de i § 41 f, stk. 1, nævnte personer. Afskrifter
som nævnt i retsplejelovens § 713, stk. 3, vedrører lydoptagelse af forkla-
ringer, der afgives i retten. Er retsmødet holdt helt eller delvis for lukkede
døre, kan udlevering kun ske, hvis dørlukning alene er sket af hensyn til ro
og orden i retslokalet. Endvidere finder de begrænsninger i aktindsigten,
der følger af retsplejelovens § 41 b, stk. 2, nr. 1 og 5, og stk. 3, samt § 41
e, stk. 1, 1. pkt., stk. 2, 2. pkt., og stk. 4 og 5, tilsvarende anvendelse.
Retsplejelovens § 41 h indeholder herudover en bestemmelse om merof-
fentlighed. Efter bestemmelsens stk. 1 skal det i forbindelse med en an-
modning om aktindsigt overvejes, om der kan gives aktindsigt i videre om-
fang end fastsat i §§ 41 a-41 g. Der kan gives aktindsigt i videre omfang,
1
Bemærkningerne til § 1, nr. 15 (retsplejeloven § 41 d), i lovforslag nr. L 23 af 8. oktober
2003 om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Offentlighed i retsplejen).
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1416716_0004.png
medmindre det vil være i strid med anden lovgivning, herunder regler om
tavshedspligt og regler i lov behandling af personoplysninger.
I forarbejderne
2
til bestemmelsen peges på to hovedområder, hvor merof-
fentlighed navnlig kan være på sin plads. Det gælder for det første i for-
hold til journalister, hvor myndighederne bør være imødekommende over
for journalisters rimeligt begrundede anmodninger om aktindsigt, som lig-
ger ud over de foreslåede regler i §§ 41 a-41 f. Det gælder for det andet i
forhold til videnskabelige undersøgelser eller lignende. Endvidere fremgår
det af forarbejderne, at meroffentlighed kan gives i den form og på sådan-
ne vilkår, som er hensigtsmæssige og rimelige i den konkrete situation.
Efter Justitsministeriets opfattelse er retsplejelovens regler om aktindsigt
udtryk for den rigtige balance mellem hensynet til offentlighed i retsplejen
og en række andre væsentlige hensyn, herunder bl.a. hensynet til at beskyt-
te følsomme personoplysninger. Det skal i øvrigt bemærkes, at straffesager
som hovedregel behandles for åbne døre, hvor retssproget er dansk, og at
enhver således har mulighed for at overvære retssagen og dermed få kend-
skab til de oplysninger, som måtte komme frem under sagen.
2
Bemærkningerne til § 1, nr. 15 (retsplejeloven § 41 g), i lovforslag nr. L 23 af 8. oktober
2003 om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Offentlighed i retsplejen).
4