Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1428801_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Strafferetskontoret
Rasmus Nexø Jensen
2014-0035-0248
1307903
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål F
fra Folketingets Retsudvalg til justitsministeren og ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold
torsdag den 6. november 2014 kl. 14.00-15.30
Samrådsspørgsmål F:
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage i
lyset af den grove vold samt trusler, der finder sted blandt unge
mennesker, herunder om ministeren finder, at der er tilstrækkelig med
konsekvens i det nuværende system eller om ministeren vil overveje at
sænke den kriminelle lavalder.”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om at oversende talepapir fra seneste samråd den 6/11-14 vedr. hvilke initiativer ministrene vil tage i lyset af den grove vold samt trusler, der finder sted blandt unge mennesker, til justitsministeren og ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
1428801_0002.png
[Indledning]
1.
Dagens samrådsspørgsmål handler grundlæggende om,
hvordan vi som samfund skal reagere, når børn begår
kriminalitet.
Jeg vil gerne indlede med at svare på spørgsmålet om den
kriminelle lavalder – og i den forbindelse også sige lidt om den
generelle udvikling inden for ungdomskriminalitet.
Derefter vil socialministeren kunne redegøre for regeringens
indsats over for børn under den kriminelle lavalder, da den
sociale indsats jo som bekendt hører under hans område.
[Straf kontra social indsats - den kriminelle lavalder]
2.
Lad mig starte med at sige:
Regeringen vil ikke sætte den kriminelle lavalder ned.
3.
Det har været sagt før, men lad mig sige det meget klart igen:
Regeringen ønsker fortsat ikke, at indsatsen over for de helt
unge lovovertrædere skal ”retliggøres”. Vi skal ikke have
domstolene frem for de sociale myndigheder til at tage hånd om
et barns eventuelle problemer.
Børn hører i min verden ikke hjemme i fængsler sammen med
voksne.
[Udviklingen inden for ungdomskriminalitet]
4.
Jeg vil gerne dvæle lidt ved den seneste rapport fra marts
2014 om udviklingen i børne- og ungdomskriminalitet. Det er
en rapport fra Justitsministeriets Forskningskontor.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om at oversende talepapir fra seneste samråd den 6/11-14 vedr. hvilke initiativer ministrene vil tage i lyset af den grove vold samt trusler, der finder sted blandt unge mennesker, til justitsministeren og ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
Rapporten viser, at antallet af mistanker og sigtelser mod 10-17-
årige næsten er halveret fra 2006 til 2013. Faktisk er de danske
børn og unge i den 7-årige periode blevet registreret for færre
og færre straffelovsovertrædelser.
Et særligt stort fald er sket i aldersgruppen 10-14 år, dvs. for
børnene under den kriminelle lavalder, hvor antallet af
mistanker er faldet med mere end 60 procent.
5.
Samrådsspørgsmålet tager specifikt afsæt i sager om vold og
trusler.
Derfor kan det være værd at bemærke, at det registrerede antal
af forhold, hvor børn og unge i aldersgruppen 10-17 år er
mistænk henholdsvis sigtet for vold og trusler, er faldet med
ikke mindre end 53 procent i perioden fra 2006 til 2013.
6.
Desværre er der – selv med den positive udvikling i børn og
unges kriminalitet – fortsat er en gruppe af unge, som opfører
sig helt og aldeles uacceptabelt og begår også mere alvorlig
kriminalitet.
Men det forhold, at der fortsat findes unge, der begår mere
alvorlig kriminalitet, indebærer efter regeringens opfattelse altså
på ingen måde, at den kriminelle lavalder skal sænkes.
Derimod skal vi understøtte den positive udvikling, så endnu
færre unge begår kriminalitet. Derfor er vi også optaget af at
finde og anvende metoder, der reelt virker.
Jeg er nemlig slet ikke optaget af, om vi gør noget ”mere
skrapt”.
3
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om at oversende talepapir fra seneste samråd den 6/11-14 vedr. hvilke initiativer ministrene vil tage i lyset af den grove vold samt trusler, der finder sted blandt unge mennesker, til justitsministeren og ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
1428801_0004.png
Jeg er derimod optaget af, at vi gør noget, som virker!
7.
Lad mig i den forbindelse minde om, at rapporten om
ungdomskriminalitet fra marts 2011 undersøgte virkningen af
sænkelsen af den kriminelle lavalder i 2010. Undersøgelsen
blev lavet på baggrund af data vedrørende mistanker og
sigtelser.
Af rapporten fremgår det, at det hverken kunne påvises, at
sænkelsen af den kriminelle lavalder indvirkede på
omfanget
eller på
arten
af de straffelovsovertrædelser, hvor en 14-årig var
registreret som mulig skyldig.
Der er altså ikke noget, der tyder på, at den tidligere regerings
sænkelse af den kriminelle lavalder i 2010 havde nogen positiv
effekt på omfanget eller for den sags skyld på arten af de 14-
åriges kriminalitet.
I regeringen er vi grundlæggende uenige i, at børns kriminalitet
kan og skal løses med en nedsættelse af den kriminelle lavalder.
Børn er ikke små voksne, og de skal derfor ikke behandles som
sådan.
[Den sociale indsats]
8.
Men når der ikke kan anvendes strafferetlige sanktioner over
for en helt ung lovovertræder, hvad sker så?
Betyder det så ikke bare, at samfundet ikke kan reagere?
Nej, selvfølgelig betyder det ikke det.
4
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om at oversende talepapir fra seneste samråd den 6/11-14 vedr. hvilke initiativer ministrene vil tage i lyset af den grove vold samt trusler, der finder sted blandt unge mennesker, til justitsministeren og ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
1428801_0005.png
Og derfor indeholder den sociale lovgivning også en række
reaktionsmuligheder over for børn og unge, som har begået
kriminalitet.
For lad mig slå helt fast:
Det skal selvfølgelig tages meget alvorligt, hvis børn begår
kriminalitet. De skal opleve, at deres adfærd har konsekvenser.
Men særligt når vi har at gøre med børn under 15 år, er det
regeringens klare opfattelse, at reaktionen skal sigte mod at
motivere barnet til at ændre adfærd via en konsekvent indsats i
det sociale system.
9.
Regeringen
har
stort
fokus
indsatsen
mod
ungdomskriminalitet. Og derfor har vi også taget en række
initiativer – bl.a. i forbindelse med Sats-puljen sidste år – til
netop at understøtte en styrket indsats i det sociale system.
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi gerne ville have
haft Sats-puljen til at bakke op om det forslag, vi fremlagde
sidste år om indførelse af en ”ungetjeneste”.
Et forslag, som gik ud på, at kriminelle 13-17-årige skulle ud og
udføre et stykke arbejde for samfundet [f.eks. sætte bøger op på
skolebiblioteket, plante træer i parken o.lign.]. Det må jeg
desværre konstatere, at der ikke var opbakning til.
10.
Jeg glæder mig imidlertid over, at det trods alt lykkedes at
få opbakning i Sats-puljen til andre dele af regeringens forslag.
Forslag som ikke alene tager sigte på børn under den kriminelle
lavalder, men også unge, der er 15 år eller derover, og som har
5
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om at oversende talepapir fra seneste samråd den 6/11-14 vedr. hvilke initiativer ministrene vil tage i lyset af den grove vold samt trusler, der finder sted blandt unge mennesker, til justitsministeren og ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
1428801_0006.png
behov for en mere eller mindre fast hånd fra de sociale
myndigheder ved siden af de strafferetlige tiltag:
På den måde har vi altså fået gennemført initiativer, der
tager sigte på styrke indsatsen i den tidlige fase, hvor et
barn udviser bekymrende adfærd uden dog endnu at
udvise en egentlig kriminel adfærd – for det er jo her, vi
allerhelst skal have fat i de unge [”aftaler om god
opførsel”].
Og initiativer, der tager sigte på at sætte yderligere ind
over for de unge, som er mistænkt for at have begået
alvorlig kriminalitet [”netværkssamråd”].
[Tidligere udtalelser]
11.
Nu er der sikkert nogen af jer, der sidder og tripper for at
spørge mig, om jeg ikke selv tilbage i 2010, da jeg var
socialordfører, foreslog noget i retning af en ungdomsdomstol.
Det udspil jeg kom med den gang, var udelukkende et socialt
initiativ.
Det vi foreslog, var oprettelsen af et forum for de 12-17-årige,
der i samarbejde med den unge skulle afgøre, hvilken social
foranstaltning der skulle iværksættes for den unge.
Det var for os aldrig på tale at sænke den kriminelle lavalder.
Det er det fortsat ikke.
[Den kriminelle lavalder]
6
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om at oversende talepapir fra seneste samråd den 6/11-14 vedr. hvilke initiativer ministrene vil tage i lyset af den grove vold samt trusler, der finder sted blandt unge mennesker, til justitsministeren og ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
1428801_0007.png
12.
Vi ønsker altså ikke at sænke den kriminelle lavalder til 14
år, som det skete under VK-regeringen i 2010. Og vi ønsker
ikke at sænke den kriminelle lavalder til 12 år, som det for nylig
er blevet foreslået af blå blok.
Regeringen vil ikke være med til skabe et system, hvor børn på
14 år – eller 12 år for den sags skyld – skal kunne sættes i
fængsel.
En nedsættelse af den kriminelle lavalder til eksempelvis 12 år
vil i øvrigt markant adskille Danmark fra de øvrige nordiske
lande (Finland, Island, Norge og Sverige), der alle har en
kriminel lavalder på 15 år.
13.
At Dansk Folkeparti ønsker en kriminel lavalder på 12 år og
dermed forsøge at straffe sig ud af de problemer, der kan være
med ikke mindst udsatte børn, er vel i og for sig ikke noget nyt.
Men det kommer nok lidt bag på mig, at også Venstre, De
Konservative og Liberal Alliance er gået med på et forslag om
at sætte den kriminelle lavalder helt ned til 12 år.
Og det endda i en tid, hvor ungdomskriminaliteten er faldende.
[Afrunding]
14.
Jeg ved, at socialministeren meget gerne vil sætte flere ord
på, hvad den sociale lovgivning giver mulighed for.
Tak for ordet.
7